• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3796 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۱۲ ارديبهشت

ادامه از صفحه اول

انتخاب با جانمايه اخلاق
او را روي دست بلند كرده و دور تشك دور افتخار زد تا اينچنين قهرمان پرآوازه روس را تكريم كند. يك رفتار اخلاقي فوق‌العاده كه در سال‌هاي انزواي ايران بدل به تيتر يك رسانه‌ها شد و تا مدت‌ها تصوير برگزيده تيتراژ برنامه‌هاي ورزشي در سراسر دنيا بود.
سارا خادم الشريعه، بانوي شطرنج‌باز ايران در رقابت‌هاي شطرنج گرندپري قهرماني جهان جلوه‌اي ديگر از اخلاق ناب ايراني را به تصوير كشيد. وقتي در دور هشتم در رقابت با ناتاليا ژوكووا از اوكراين دريافت كه دوست رقيب اوكرايني به‌واسطه حمله قلبي در بيمارستان بستري شده و حريف با چهره‌اي غمگين و اشك‌آلود پشت ميز مبارزه نشسته، به تساوي خودخواسته رضايت داد تا رقيب اوكرايني بدون دغدغه به تيمار دوستش در بيمارستان برسد. يك حركت جوانمردانه كه دنيا را تكان داد.
اين سه نمونه پررنگ از جايگاه فوق‌العاده اخلاق در دل رقابت هستند. آنچه ثابت مي‌كند در هر رقابتي اخلاق بر موفقيت و پيروزي ارجحيت و برتري دارد و آن را نبايد به هيچ بهانه‌اي فراموش كرد. سه نمونه‌اي كه مي‌توان آن را الگويي براي رقابت در هر عرصه‌اي دانست و به آن اقتدا كرد؛ حتي عرصه پرهياهويي همانند سياست.
دوازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري در پيش است و كانديداها با پا گذاشتن به عرصه اين رقابت مي‌كوشند تا در اين رقابت كليدي و سرنوشت‌ساز هر كدام بيشتر افكار عمومي را جلب خود كرده و در اين رقابت سياسي پيروز نهايي باشند. رقابت در اين عرصه صد البته داغ‌تر، پرهياهوتر، هيجان انگيزتر و البته سرنوشت سازتر از هر عرصه‌اي است، چه آنكه سرنوشت مملكت و مردم را در نهايت رقم خواهد زد اما نبايد به قيمت پيروزي و نشستن بر صندلي رياست‌جمهوري اخلاق و اخلاق‌مداري را ذبح كرد.
كانديداهاي محترم با تاسي از اصول و مباني اخلاق اسلامي، به جاي تخريب، تهمت و دروغ، با سرلوحه قراردادن انصاف و اخلاق، به ارايه برنامه‌ها و ديدگاه‌هاي خود بپردازند تا ان‌شاءالله با رعايت مباني اخلاقي و ارزشي شايسته‌ترين فرد بر مسند قدرت بنشيند و انتخاباتي را برگزار كنيم كه به الگويي براي تمام دنيا تبديل شود. با تلاش و اميد، با تدبير و اخلاق ريشه‌هاي‌مان به آب رسيده و شاخه‌هاي‌مان به آفتاب؛ بي‌ترديد با تداوم اين روند آينده‌اي سبز براي كشور خواهيم داشت.

ظهور دوباره ‌پوپوليسم
سياست‌هاي غلط و شعارهاي نادرست دولت نهم و دهم تجربه تلخ و تكرار نشدني براي باور اجتماعي مردم است و ملت با تماميت خود عواقب برخورد غيرعلمي و غيرتئوريك با مفاهيم اقتصاد كلان را فهميدند و درك كردند كه وقتي يك صدا كليه اقتصاددانان از تورم‌هاي سنگين ناشي از اعطاي يارانه نقدي و در نتيجه فقيرتر شدن و كاهش قدرت خريد مردم حرف مي‌زدند، چطور اين سياست پولي انبساطي منجر به تورم شديد افسار گسيخته شد. علوم محض و پارادايم اقتصاد كلان، با ابزاري ساده اقتصاد جهاني را به پذيرش قدرت خود مجاب كرده است و امروز دنيا در دست اقتصاددانان و حقوق‌دانان اداره مي‌شود بيشترين مقام‌هاي تصميم‌گير دولت‌ها اقتصاددانان هستند چرا كه تغييرات تورم يعني تغيير اندازه نان روي سفره‌هاي مردم و اين موضوع اگر دغدغه مردم باشد مي‌دانند كه مملكت با علم و برنامه و تدبير مي‌چرخد نه با شعارهايي كه روز به روز در حال بزرگ‌تر شدن هستند.
در حقيقت نقطه قوت دولت يازدهم تثبيت و تعديل اقتصاد از ركود به رونق بود و شناسنامه دولت تثبيت قيمت‌ها و حتي تقويت قدرت خريد آنهاست البته پرداخت حقوق و بيمه بيكاري به بيكاران بايد در مقابل شعارهاي غلط و غير علمي رقباي دولت يازدهم، براي تقويت طبقه جوان و بيكار جامعه در قالب يك طرح و برنامه توسط دولت ارايه شود تا مردم با آگاهي بيشتر از چگونگي وضعيت حداقلي خود در چهار سال آينده به انتخاب صحيح هدايت شوند. بايد در مقابل طرح ادعاهاي بزرگ آن هم توسط كانديداهايي كه تجربه مديريت اجرايي موفقي ندارند، از آنها برنامه و چگونگي تحقق اهداف و برنامه‌هاي ايشان را خواست، سوالي كه چندين بار در مناظره اول انتخابات رياست‌جمهوري از صاحبان اين ادعاهاي پوپوليستي شد و ايشان قادر به پاسخ‌گويي آن نبودند همين بي‌پاسخ بودن، بزرگترين نشانه براي باور عمومي به تو خالي بودن اين وعده‌هاست، بايد به خرد اجتماعي احترام گذاشت.
انتخاب موضوع مسائل اجتماعي براي نخستين دور مناظرات انتخابات رياست‌جمهوري در حالي كه رقابت اصلي انتخابات بر سر مسائل اقتصادي است و برخي به درستي اين انتخابات را جنگ اقتصادي بين نامزدها دانسته‌اند، انتخاب درستي نبود و نتيجه آن شد كه تمام مباحث اجتماعي به ريشه اقتصادي خود باز مي‌گشت. اين موضوع ناشي از كوتاه‌مدت بودن عمر دولت‌ها است و آنها نمي‌توانند مسائل اجتماعي كه ريشه در ساختارهاي نهادي و قانوني را دارند، در يك عمر چهار ساله حل كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون