• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3796 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۱۲ ارديبهشت

انتخاب با جانمايه اخلاق

مسعود سلطاني‌فر وزير ورزش و جوانان

اخلاق مهم‌ترين پديده اجتماعي و فرهنگي است. پديده‌اي كه ريشه در ذات بشريت و آدمي دارد و در وجود او نهادينه شده. پديده‌اي كه يكي از اركان اصلي تمامي مكاتب بشري و اديان الهي به شمار مي‌رود و تا بدانجا مهم است كه بدون دست يازيدن به آن نمي‌توان از دروازه خوشبختي و رستگاري عبور كرد. در تمامي جوامع بشري به اخلاق و اخلاق‌گرايي تاكيد فراواني شده و به‌واسطه ريشه‌هاي فطري‌اش، جايگاهي بس فراخ به قدمت تاريخ بشريت دارد. آنچه سبب شده تا درباره اين پديده افسانه‌هاي مطول و عبرت‌آموزي در تمامي مكاتب نقل شود كه يكسره اهميت اخلاق را در ميان توده‌هاي بشري تئوريزه مي‌كنند.
در اديان الهي به ويژه اسلام نيز به اخلاق نيك و اخلاق‌گرايي تاكيد و اهتمام بسيار شده و همين ويژگي سبب شده تا در كتاب آسماني قرآن فرازهاي بسيار كليدي و تاثيرگذاري را درباره اخلاق داشته باشيم و مهم‌ترين فرستاده خداوند براي بندگان سرشار از اندرزها و توصيه‌هاي اخلاقي باشد. حتي اصلي‌ترين و مهم‌ترين پيامبر و مامور خداوند بر روي زمين و خاتم پيامبران نيز اسوه اخلاق و سمبل اخلاق گرايي بوده و همه اين المان‌ها به اهميت اين پديده اشاره دارد.
در دين و فرهنگ ما نيز اخلاق جايگاه و پايگاه مستحكمي دارد، تا آنجا كه حتي در سخت‌ترين و دشوارترين شرايط نيز توصيه به حفظ و مراقبت از آن شده. در حقيقت اين پديده به اندازه‌اي مهم است كه نمي‌توان آن را پاي هر موقعيتي ولو دشوار و حتي بحراني ذبح كرد و از ياد برد. در يك رقابت كليدي، مهم و نفسگير، نيز اخلاق ركن و اساس كار محسوب مي‌شود و نبايد به هيچ قيمتي ولو پيروزي بر رقيب اخلاق را از ياد برد و آن را قرباني كرد. ورزش به عنوان پديده‌اي كه با عنصر رقابت نضج مي‌گيرد، عرصه‌اي براي تبلور اخلاق‌مداري است. در تاريخ ورزش ايران چه بسيار قهرماناني كه در دشوارترين و مهم‌ترين عرصه‌ها از رقابت‌هاي جهاني گرفته تا المپيك، اخلاق را با پيروزي و حتي قهرماني تاخت نزده‌اند ومعامله نكرده‌اند. جهان پهلوان غلامرضا تختي در مسابقات جهاني توليدو در سال 1962 امريكا مقابل مدويد سرشناس قرار مي‌گيرد، رقابتي كه اسطوره بزرگ از آن مبارزه چنين ياد مي‌كند «زانويم آسيب ديده بود و درد مي‌كرد. وقتي شب قبل تختي از علت ناراحتي من با خبر شد و وقتي همديگر را ديديم، نگاه عجيبي در صورتش بود. تختي در روز مسابقه اصلا به سمت پاي من نرفت. اين پاك‌ترين و صادقانه‌ترين مبارزه در تمام زندگي من بود.» عسكري محمديان، كشتي‌گير پرافتخار ايراني هنگامي كه در المپيك 1988 سئول در فينال مغلوب سرگئي بلوگلازوف شد...

او را روي دست بلند كرده و دور تشك دور افتخار زد تا اينچنين قهرمان پرآوازه روس را تكريم كند. يك رفتار اخلاقي فوق‌العاده كه در سال‌هاي انزواي ايران بدل به تيتر يك رسانه‌ها شد و تا مدت‌ها تصوير برگزيده تيتراژ برنامه‌هاي ورزشي در سراسر دنيا بود.
سارا خادم الشريعه، بانوي شطرنج‌باز ايران در رقابت‌هاي شطرنج گرندپري قهرماني جهان جلوه‌اي ديگر از اخلاق ناب ايراني را به تصوير كشيد. وقتي در دور هشتم در رقابت با ناتاليا ژوكووا از اوكراين دريافت كه دوست رقيب اوكرايني به‌واسطه حمله قلبي در بيمارستان بستري شده و حريف با چهره‌اي غمگين و اشك‌آلود پشت ميز مبارزه نشسته، به تساوي خودخواسته رضايت داد تا رقيب اوكرايني بدون دغدغه به تيمار دوستش در بيمارستان برسد. يك حركت جوانمردانه كه دنيا را تكان داد.
اين سه نمونه پررنگ از جايگاه فوق‌العاده اخلاق در دل رقابت هستند. آنچه ثابت مي‌كند در هر رقابتي اخلاق بر موفقيت و پيروزي ارجحيت و برتري دارد و آن را نبايد به هيچ بهانه‌اي فراموش كرد. سه نمونه‌اي كه مي‌توان آن را الگويي براي رقابت در هر عرصه‌اي دانست و به آن اقتدا كرد؛ حتي عرصه پرهياهويي همانند سياست.
دوازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري در پيش است و كانديداها با پا گذاشتن به عرصه اين رقابت مي‌كوشند تا در اين رقابت كليدي و سرنوشت‌ساز هر كدام بيشتر افكار عمومي را جلب خود كرده و در اين رقابت سياسي پيروز نهايي باشند. رقابت در اين عرصه صد البته داغ‌تر، پرهياهوتر، هيجان انگيزتر و البته سرنوشت سازتر از هر عرصه‌اي است، چه آنكه سرنوشت مملكت و مردم را در نهايت رقم خواهد زد اما نبايد به قيمت پيروزي و نشستن بر صندلي رياست‌جمهوري اخلاق و اخلاق‌مداري را ذبح كرد.
كانديداهاي محترم با تاسي از اصول و مباني اخلاق اسلامي، به جاي تخريب، تهمت و دروغ، با سرلوحه قراردادن انصاف و اخلاق، به ارايه برنامه‌ها و ديدگاه‌هاي خود بپردازند تا ان‌شاءالله با رعايت مباني اخلاقي و ارزشي شايسته‌ترين فرد بر مسند قدرت بنشيند و انتخاباتي را برگزار كنيم كه به الگويي براي تمام دنيا تبديل شود. با تلاش و اميد، با تدبير و اخلاق ريشه‌هاي‌مان به آب رسيده و شاخه‌هاي‌مان به آفتاب؛ بي‌ترديد با تداوم اين روند آينده‌اي سبز براي كشور خواهيم داشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون