• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3814 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۲ خرداد

روحاني ديروز از آنچه مردم در 29 ارديبهشت خواستند و آنچه نخواستند پرده برداشت

پيام « نه» مردم

گروه سياسي| «نه» را ملت گفت؛ اين جان كلام روحاني بود تا با گذشت سه روز از حماسه ملتي كه اقامتش در پاستور را با راي
24 ميليوني براي چهار سال ديگر تمديد كردند، از مردمي بگويد كه براي «آري» گفتن به او به خيلي از وعده‌ها «نه» گفتند. «نه» به پول، آن هم از سوي كساني كه با مشكلات مالي روبه‌رو بودند، «نه» به درآمد ملي آن هم زماني كه رقم تخيلي دو‌و‌نيم برابري را وعده مي‌دادند و «نه» به فريبكاري و تخريب تا هر چيز به جاي خود و هر كس به كار خود مشغول باشد. حسن روحاني تنها سه روز پس از انتخابش به‌عنوان رييس‌جمهوري دوازدهم ايران در جمع خبرنگاران حاضر شد تا از نمايش بزرگ‌ترين حضور مردم بگويد؛ حضوري كه روحاني با احتساب كساني كه در صف مانده‌اند و نتوانستند راي خود را داخل صندوق‌راي بيندازند، آمار 45 ميليوني را براي آن ثبت مي‌كند تا از آن به عنوان بزرگ‌ترين حضور مردم در انتخابات ايران ياد كند. روحاني با بي‌نظير خواندن اين حضور، به بازگويي پيام آنان پرداخت و عنوان كرد: «مردم با اين انتخاب خواستند بگويند كه در كشور ما تكثر به رسميت شناخته شده است. هيچ گروه، جناح، تفكر و ايده‌اي قابل حذف نيست. همه هستند، حضور دارند و از همه بايد براي ساختن ايران پرآوازه بهره بگيريم. در اين انتخابات مردم در تراز بالاترين دموكراسي‌هاي جهان حضور پيدا كردند. مردمي كه داراي مشكلات اقتصادي هستند. مردمي كه در روستاها با مشكلات زندگي مي‌كنند اما به پول نه گفتند. مردم به خوبي اعلام كرده‌اند، ما مي‌فهميم آب شور عطش را كم نمي‌كند. مردم به فكر اقتصاد هستند و به درآمد ملي 5/2 برابري تخيلي نه گفتند. نه مردم به فريبكاران بهترين بخش اين انتخابات بود.»
دروغگويي‌ها كاري از پيش نبرد
روحاني با بيان اينكه «آنها تلاش كردند به مردم بگويند دين‌شان در خطر است» به موضوع سند 2030 اشاره كرد و گفت: آنان كوشيدند كه سند 2030 را كه ريشه‌اش مربوط به سال 1990 مي‌شود بگويند كه عليه دين مردم است. سندي كه نه ما بلكه هيچ كشوري آن را امضا نكرده است؛ سندي كه دولت يازدهم به صراحت نوشته با دين، فرهنگ و اخلاق ما سازگار نيست و كان‌لم يكن تلقي شده است. وي تصريح كرد: مردم به دين و فرهنگ خود بسيار حساس هستند و دروغگويي‌ها كاري از پيش نبرد.
مردم به عقلانيت آري گفتند
منتخب دوازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري باز هم بر «نه» گفتن مردم تاكيد كرد و گفت: مردم به تخريب نه گفتند و در مقابل به اتحاد، تعامل، اعتدال و عقلانيت آري گفتند. مردم ما در اين انتخابات به همه نهادها و ارگان‌ها گفتند كه هر كس به جاي خود و هر كس به كار خود مشغول باشد. وي ادامه داد: مردم به نيروهاي مسلح از عمق جان عشق مي‌ورزند. مردم ما به قواي ديگر و رسانه‌ها علاقه‌مند هستند، اما نمي‌پذيرند كه يك نهاد ملي به معنايي فراملي به نهادي فروملي و جناحي تبديل شود. مردم در اين انتخابات گفتند ما احترام نهادهاي خودمان را حفظ خواهيم كرد. وي خاطرنشان كرد: ولايت فقيه و مقام معظم رهبري به كل ملت ايران تعلق دارد و به يك گروه و جناح خاص متعلق نيست. مردم به پايين آمدن مقام رهبري، سپاه، بسيج و نيروهاي مسلح نه گفتند؛ چرا كه اينها به كل ملت ايران تعلق دارند.
هيچ‌كس حق ندارد انقلاب را به درون خيمه‌هاي خود بكشاند
رييس‌جمهور همچنين گفت: همه مردم ترانه‌شان و صداي موسيقي وحدت‌شان يكسان بود. همه اقوام، مذاهب، روستايي‌ها و شهري‌ها مثل هم راي دادند. همه گفتند ما يك مسير را انتخاب كرديم. چرا مردم به وحدت، اعتدال و عقلانيت راي دادند؟ زيرا خواهان پيشرفت كشور و اقتصادش بودند. مردم مي‌دانند اقتصاد ما بدون رقابت اقتصادي پيشرفت نخواهد كرد. آن هم رقابتي كه به جاي قدرت سياسي و امنيتي بر مبناي كيفيت كالايش مورد توجه قرار بگيرد. مردم ما به برنامه راي دادند و مي‌دانستند كه اقتصاد و اشتغال در سايه سرمايه‌گذاري و سرمايه‌گذاري در سايه آزادي و تعامل سازنده با جهان امكان‌پذير است. مردم مي‌خواهند طبق دين و فرهنگ و انقلاب‌شان رفتار كنند. مردم انقلاب كردند و همه‌شان كنار هم بودند كه فرياد مي‌زدند استقلال، آزادي، جمهوري اسلامي ايران. همه مردم ما انقلابي هستند. هيچ‌كس حق ندارد انقلاب را به درون خيمه‌هاي خود بكشاند. دين و اعتقاد آسماني است كه همه در بالاي سر خود دارند.
احقاق حقوق مردم از اهداف ما است
پس از پايان سخنراني رييس‌جمهور، نوبت به خبرنگاران رسيد كه يك به يك سوالات خود را مطرح كنند. حسن روحاني درباره نشست اخير ترامپ با برخي كشورهاي عربي و متهم كردن ايران به حمايت از تروريسم در اين نشست اظهار داشت: اجتماع در عربستان به نظر من اجتماعي نمايشي بود و ارزش سياسي نخواهد داشت. عربستان قبلا هم از اين اجتماعات درست كرده بود. مبارزه با تروريسم با پول ملتي را به ابرقدرتي دادن و با تشكيل يك جلسه حل نمي‌شود. كسي كه توانسته در مقابل تروريسم بايستد، ملت عراق، ملت سوريه و ملت لبنان بوده و ملت ايران نيز از طريق ديپلمات‌ها و مستشاران نظامي‌اش به اين دو ملت بزرگ و ساير ملل كمك كرده و كمك خواهد كرد. چه كسي كمك كرده كه امروز داعش در شهرهاي بزرگ عراق مستقر نباشد جز ملت عراق؟ چه كسي كمك كرده داعش در دمشق نباشد جز ملت سوريه؟ البته ايران كنار آنها بوده و خواهد بود. چه كسي مي‌تواند در منطقه ادعا كند بدون ايران ثبات منطقه حفظ شده و امنيت كامل مستقر مي‌شود؟ چه كساني با تروريسم جنگيدند؟ ايران، عراق، سوريه، حزب‌الله و در كنار آنها روسيه. وي خاطرنشان كرد: چه كساني از تروريسم حمايت كردند و به آنها پول دادند؟ پس نمي‌توانند ادعاي مبارزه با تروريسم داشته باشند. در عين حال فكر نمي‌كنم مردم امريكا حاضر باشند با خوني كه در يازده سپتامبر دادند با ميلياردها دلاري كه از خريد اسلحه است معامله كنند و در برابر تروريست‌هاي منطقه سر فرود بياورند. البته دولت امريكا هيچ‌وقت با تروريسم مبارزه نكرده اما مردم امريكا حتما با تروريست‌ها مخالف‌اند و مي‌خواهند تروريسم در جهان نباشد. با اتهام زدن كاري حل نمي‌شود و بايد صادقانه با تروريسم مبارزه كرد.
از كساني كه مخالف دولت‌مان بودند و هستند كمك مي‌خواهيم
رييس‌جمهور در پاسخ به پرسشي مبني بر اينكه وي وعده‌هايي را كه در طول انتخابات به مردم داده بود چه زماني عملكردش در اين زمينه را به آنان گزارش خواهد كرد و اينكه تا چه اندازه در عملي كردن اين وعده‌ها جدي است، اظهار داشت: من در انتخابات وعده‌هايي دادم و گفتم همه تلاشم اين است كه به وعده‌هايم عمل كنم. در دولت يازدهم هم وعده‌هاي زيادي دادم و تا حد زيادي در اجراي آنان موفق بودم. در آن دوره با كاهش قيمت نفت هم مواجه شديم اما مردم كمك كردند و گام‌هايي برداشتيم. ما براي اجراي وعده‌هاي‌مان تمام تلاش‌مان را به‌كار مي‌بريم و از مردم هم كمك مي‌خواهيم. از همه رقبايم در انتخابات كمك مي‌خواهم. از تمام احزاب و جناح‌ها كمك مي‌خواهم. از رقبايم تشكر مي‌كنم و از كساني كه مخالف دولت‌مان بودند و هستند كمك مي‌خواهيم؛ چراكه ما براي كشورمان كار مي‌كنيم و همان‌طور كه رهبري گفت كه براي كشورتان به پاي صندوق‌هاي راي بياييد حتي اگر نظام را قبول نداريد، ما هم مي‌گوييم كساني كه دولت را قبول ندارند براي كشورشان به صحنه بيايند و كمك كنند.
ما نيازي نداريم سلاح بخريم؛ ما خودمان سلاح مي‌سازيم
روحاني در ادامه نشست خبري خود درباره فروش چند ميليارد دلاري اسلحه توسط امريكا به عربستان، اظهار داشت: عربستان قبلا هم يكصد ميليارد در جنگ تحميلي به صدام داده بود و نتيجه آن را در همان زمان ديد. الان هم اشكال ندارد اين صد ميليارد، صد ميلياردها را بدهد و پول مردم عربستان را به جيب امريكا بريزد. ما نيازي نداريم سلاح بخريم؛ ما خودمان سلاح مي‌سازيم. هر سلاحي كه بخواهيم توليد مي‌كنيم و مشكلي براي ما از اين جهت نيست. هر چند عربستان هم نمي‌تواند از اين سلاح‌ها استفاده كند و ناچار است مستشاران امريكايي را به خدمت بگيرد.
وي خطاب به دولت‌هاي مهم خاورميانه و عربستان گفت: مردم عربستان دوست و همسايه ما هستند و ما هميشه دوست‌شان داشتيم و داريم و اميدواريم بدانند كه راه قدرت سلاح نيست. آن هم خريدن آن از ديگر كشورها. حتي راه قدرت درست كردن سلاح هم نيست كه البته بخشي از قدرت كشور محسوب مي‌شود. روحاني تاكيد كرد: اساس قدرت، قدرت ملي است كه با انتخابات و حضور مردم پاي صندوق آرا درست مي‌شود. ترامپ در زمان حضور 45 ميليوني مردم ايران پاي صندوق راي به منطقه آمد و به كشوري رفت كه بنده‌هاي خدا تاكنون صندوق آرا را نديده‌اند و انتخاباتي برگزار نكرده‌اند و اميدوارم ادامه راه آنها بگذارند حاكمان موروثي نباشند و توسط خود مردم انتخاب شود و آن روز قدرت عربستان بيشتر خواهد شد.
هر زمان به تست موشك نياز داشته باشيم، تست مي‌كنيم
رييس‌جمهور در پاسخ به پرسشي مبني بر واكنش وي نسبت به اظهارات وزير خارجه امريكا درباره دست برداشتن ايران از حمايت از حزب‌الله و گروه‌هاي مقاومت در منطقه اظهار داشت: قرار ما اين نيست كه آنان دنبال روياهاي خود باشند. اين حرف‌ها روياسازي آنهاست. مردم ما براي رفع نيازهاي خود نه از كسي مي‌پرسند و نه از كسي اجازه مي‌گيرند. مردم ما تصميم گرفتند كه مقتدر باشند و موشك و سلاح ما براي صلح است و اگر ساخته نشود يك عده دچار اشتباهات محاسباتي مي‌شوند كه قبلا هم شدند و در منطقه آشوب آفريدند. وي با تاكيد بر اينكه «موشك و سلاح ما براي تهاجم نيست، بلكه براي دفاع است» ادامه داد: مسوولان امريكا بدانند كه ما هر زمان به تست موشك نياز داشته باشيم، تست مي‌كنيم و منتظر آنان نخواهيم نماند. ما برجام و قطعنامه 2231 را پذيرفتيم كه قدرت دفاعي‌مان را از دست ندهيم و آن را حفظ كنيم. من به آن آقا مي‌گويم كه برود و قطعنامه 2231 را بخواند.
مخالفان بايد باشند، ما نيازشان داريم
روحاني با تاكيد بر اينكه «مخالفان بايد باشند، ما نيازشان داريم» خاطرنشان كرد: در جامعه افكار واحد نيست و به‌طور طبيعي ما در زمينه مسائل اجتماعي، فرهنگي و سياسي نظرات يكي نداريم و 80 ميليون جمعيت با آزادي‌هايي كه دارند در كشور هستند.
وي افزود: يكسري مسائل كه جزو اصول، ‌قانون اساسي و دين ما است و درباره يكسري هم نظرات واحدي وجود ندارد. انتخابات نيز براي اين است كه مردم پاي صندوق راي بيايند و اداره كشور را دست كسي بسپارند. من هم فقط رييس‌جمهور 24 ميليوني كه راي دادند و 4 ميليوني كه در صف بودند تا راي بدهند نيستم. مساله اين است كه اكثريت قاطع مردم راهي را انتخاب كردند و اين يعني همه پذيرفتيم نه اينكه مخالف نباشد اما اجرا بر اين مبناست يعني بايد بر مبناي راي اكثريت جامعه اداره شود، البته منافع جمعي و ملي اقليت نيز بايد مورد توجه قرار گيرد.
دولت دوازدهم كمي جوان‌تر مي‌شود
رييس دولت دوازدهم در پاسخ به اين پرسش كه براي تحقق هدف كارآمد‌تر شدن راه دولت دوازدهم نسبت به دولت يازدهم چه تغييري در كابينه خواهد داشت؟ اظهار داشت: ما نياز به نيروي جوان‌تري براي اداره كشور داريم. ما در دولت يازدهم در شرايط - اگر نگويم بحراني كه تعبير درستي نيست - سختي بوديم. تحريم و مشكلات و رشد منفي وجود داشت و شرايط خاصي داشتيم كه لازم بود از همه تجربه كشور براي مقابله با آن استفاده كنيم. برخي از وزرا در دولت يازدهم با ما كار كردند من چند بار خواستم و آنها گفتند سن ما بالاست اما من ازآنان خواستم كه بمانند كه چرا من معتقد بودم تجربه آنان براي اداره كشور مفيد است و آنان بايد اداره را به دست بگيرند. البته من در دولت بعدي دنبال اين هستم كه مديران ما ميانگين سن‌شان كاهش پيدا كند. وي تاكيد كرد: ما مي‌خواهيم با حضور همه ملت و جوانان ما در سراسر كشور دولت كارآمدتر شود و براي اين مهم مي‌كوشيم كه دولت دوازدهم كمي جوان‌تر شود.
نسبت به حقوق شهروندان ايراني به عنوان رييس دولت مسوول هستم
رييس‌جمهور در پاسخ به اين پرسش كه چرا وي با وجود آنكه حقوقدان است، يك‌بار به‌طور خاص درباره حصر سخن نمي‌گويد، اظهار داشت: كشور ما داراي چارچوب و مقرراتي است و همه ما بايد به دنبال اجراي مقررات باشيم. هم قوه قضاييه و هم قوه مجريه و هم مقننه مقررات و قوانيني دارند كه بايد در چارچوب آن عمل كنند و همه ما بايد در چارچوب قانون اساسي حركت كنيم. وي افزود: من نسبت به حقوق شهروندان ايراني به عنوان رييس دولت مسوول هستم حتي ايرانيان خارج از كشور. هر جا ببينم كه حق يك ايراني چه در داخل و چه در خارج از كشور مورد تعرض و اجحاف قرار گرفته است بايد آن را دنبال كنم و در داخل كشور نيز با قوه قضاييه از طريق وزارت دادگستري يا مكاتبه مستقيم و نيز در جلسات مشترك روساي سه قوه موضوعات را دنبال مي‌كنم.
نسبت به موضوع ۲۰۳۰ گذشت نخواهم كرد
 روحاني در بخش ديگري از اين نشست خبري در ارتباط با سند ۲۰۳۰ اظهار داشت: وزراي ما شامل وزير خارجه، علوم و آموزش و پرورش نامه‌اي خدمت مقام معظم رهبري نوشتند و مفصلا مساله ۲۰۳۰ را توضيح دادند كه جمهوري اسلامي ايران تحفظ خود را حفظ كرده است و اگر خلاف فرهنگ و ارزش‌هاي ملي بود به آن توجهي نمي‌كردند. ظاهرا گزارش‌هايي به رهبري دادند كه ايشان را نگران كردند. من در سخنراني‌هايم پيش از اين به ايشان اطمينان دادم و الان هم اين اطمينان را مي‌دهم كه مشكلي در ارتباط با مساله ۲۰۳۰ وجود ندارد نه تنها اين سند بلكه تمام سندهاي بين‌المللي يا در مجلس يا به عنوان سند بالادستي تصويب مي‌شوند. رييس‌جمهور با بيان اينكه «آموزش و پرورش براي نظام جمهوري اسلامي ايران از اهميت بالايي برخوردار است» گفت: 11 تا ۱۲ ميليون جمعيت ما در حال آموزش ديدن هستند و آموزش و پرورش براي ما بسيار مهم است. متاسف هستم كه عده‌اي در دوران انتخابات از اين موضوع سوءاستفاده كردند. وي افزود: من از غيبت و تهمت‌هايي كه به من زدند مي‌گذرم اما نسبت به موضوع ۲۰۳۰ گذشت نخواهم كرد؛ چراكه به معلمان، ‌آموزش و پرورش و دين ما توهين كردند. اعلاميه‌هاي دروغ پخش مي‌كردند. من در حوزه زندگي كردم و مي‌دانم طلبه‌ها چقدر خوب هستند. من در حوزه بزرگ شدم. عده‌اي آمدند و طلبه‌هاي ما را تحريك كردند و براي حفظ اسلام بلندگو دست‌شان دادند و گفتند دين شما دارد از بين مي‌رود. ‌عده‌اي فرياد وا اسلاما سر دادند و ۲۰۳۰ را بهانه كردند. اين كار زشت بود. اميدوارم خداوند از گناه‌شان بگذرد. مردم و معلمين ما خودشان مي‌دانند اما من از اين موضوع نمي‌گذرم.
خيلي حرف‌ها را براي آرامش جامعه نمي‌زنم
روحاني با اشاره به اينكه در انتخابات بحث اعلام اموال را درست كردند اظهار كرد: اين خوب بود اما همه پول گرفته شده 23 ميليارد تومان بود كه همه آن نيز به خزانه برگردانده شده اما نهادهاي خصولتي چقدر دريافت مي‌كنند. من خيلي حرف‌ها را در اين چهار سال و در زمان انتخابات نزدم و براي آرامش جامعه نمي‌زنم اما همه ما به خاطر دين و مردم همه‌چيز را شفاف اعلام كنيم كه در اين راستا لوايح مربوط به شفافيت نيز به زودي ارايه مي‌شود.
خدا جواب‌شان را داد
رييس‌جمهور در ارتباط با اتهامات وارد شده به وي در زمان تبليغات انتخاباتي و در پاسخ به اين سوال كه آيا پيگرد نخواهيد كرد، گفت: در مناظرات مواردي مطرح مي‌شود و شد. نسبت‌هايي به من زده شد كه همان جا گفتم ناصحيح است. من عقيده دارم بهترين قاضي اول خدا، ‌سپس مردم و در درجه سوم قوه قضاييه است. وي افزود: خدا همانجا جواب داد و مردم هم در پاي صندوق‌هاي راي، جواب خود به آنها را دادند. الان هم تصميمي در مورد پيگرد قضايي توسط قوه قضاييه ندارم.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون