• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3815 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۳ خرداد

سياست، هرمنوتيك، شادكامي

مطالعه علمي سياست

تحليل سياسي مدرن رابرت دال عالم برجسته علم سياست در پي ارايه مدلي «علمي» براي مطالعه سياست است. دال به نسلي از
دانش‌پژوهان سياسي تعلق دارد كه دغدغه مهم شان علمي كردن دانش سياسي بوده است.
 كتاب تحليل سياسي مدرن كه تاكنون چندين بار تجديدچاپ شده و مورد ويرايش قرار گرفته است، كتاب كلاسيك علم‌گرايانه‌اي درباره سياست تلقي مي‌شود. رابطه قدرت كه متضمن توجه حكومت و دولت است (و سياست به معناي خاص يعني توجه به تفاوت‌ها و شباهت‌هاي نظام‌هاي سياسي) از مسائل اصلي در مطالعات و تحليل‌هاي سياسي به شمار مي‌رود.  در اين كتاب به مباحثي نظير نظام سياسي چيست، شباهت‌هاي نظام‌هاي سياسي، تفاوت‌هاي نظام سياسي، مشاركت افراد در عرصه سياسي و... پرداخته شده است.


هرمنوتيك از نگاه طبيعت‌گرايي
نويسنده كتاب از منظري طبيعت‌گرايانه وارد هرمنوتيك شده و به مساله درك معنا و تفسير متون پرداخته است و اين ابتكاري است بزرگ در اين عرصه.
زيرا در فلسفه معاصر به خصوص در هرمنوتيك فلسفي، همواره برداشت غالب اين بوده است كه براي ورود به هرمنوتيك و بحث درباره رويداد فهم معنا و تفسير، لازم است روش‌هاي علوم طبيعي و تجربي را كنار بگذاريم. پس اين كتاب را مي‌توان اثري بديع و چالش‌برانگيز
هم در هرمنوتيك و هم در فلسفه علوم انساني دانست.
مانتزاوينوس در كتاب هرمنوتيك طبيعت‌گرايانه به مباحثي نظير ادعاي استقلال علوم انساني، دور هرمنوتيكي و وقفه در تفكر، تلقي هرمنوتيكي مارتين هايدگر، تلقي گادامر از هرمنوتيك، وابستگي فهم زبان، معضل معنا و... پرداخته است.

شادي و سياست

 تثبيت شادكامي به عنوان هدف ملي فكر جديدي نيست. در واقع فكر شادكامي به عنوان هدف سياستگذاري عمومي در قرن هجدهم به اوج خودش رسيد.
اگرچه تحقيقات تجربي در مورد شادكامي به ندرت تا قبل از سال 1970 وجود داشته‌اند از آن وقت تا به حال اين تحقيقات به صنعت
پر رونقي تبديل شده‌اند. كوهي از شواهد و قرائن در اين خصوص روي هم انباشته شده‌اند كه علي الادعا چقدر انسان شادكام در كشورهاي مختلف وجود دارد، سطح خشنودي آنها از يك زيرگروه جمعيتي به زيرگروه جمعيتي ديگر چقدر با هم فرق دارد و چه شرايط يا تجاربي با نحوه احساس انسان‌ها از زندگي خودشان ربط و نسبت وثيقي دارند. «سياست» شادكامي نوشته درك باك با ترجمه نرگس سلحشور توسط نشر نگاه معاصر وارد بازار كتاب شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون