آيا تعليم وتربيت امري اخلاقي است؟
در مورد اخلاقي بودن يا نبودن تعليم و تربيت در چارچوب كنوني بحث خواهد شد. هر عملي اگر ارادي باشد اين بحث ميشود كه آيا اخلاقي هست يا نه؟ مثلا ژاكوتو، متفكر تعليم و تربيت فرانسوي در نيمه اول قرن نوزدهم معتقد بود كه تعليم عمل غير اخلاقي است البته تربيت را نميگفت و در اروپاي باختري آراي او طرفدار داشت كه نبايد تعليم دهيم. اصطلاح «نظريه استاد نادان» به آن ميگويند. او در نظريهاش راجع اينكه استاد بايد چه كار كند اگر نبايد تعليم كند، سخن گفته است. بعضي نظريات امروزه تربيت را عمل اخلاقي نميدانند. نظريه ژاكوتو جزو جريان غالب نيست هرچند در سوييس و فرانسه هنوز طرفدار دارد.