• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3825 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۸ خرداد

خطاي انساني عامل برخورد دو قطار مترو

راهبر قطار بازداشت شد

بعد از حادثه برخورد عجيب دو واگن قطار مترو در خط دو تهران در روز سه‌شنبه و بازداشت راهبر اصلي قطار عقبي، ديروز رييس كميته عمران شوراي شهر تهران عامل خطاي انساني را دليل بروز اين حادثه اعلام كرد. اقبال شاكري در تشريح جزييات حادثه عصر روز گذشته متروي طرشت كه منجر به مجروحيت حدود 50 نفر از شهروندان شده بود، گفت: از روز سه‌شنبه كارشناسان مترو در حال پيگيري ابعاد و چرايي اين حادثه هستند و بررسي‌هاي اوليه نشان داده كه خطاي سيستم و همچنين خطاي انساني علت بروز اين حادثه بوده است.  
وي با بيان اينكه راهبر قطاري كه از متروي صادقيه مي‌آمده بدون رعايت دستورالعمل مربوطه و بدون اطلاع به اتاق فرمان سيستم ATP را خاموش مي‌كند، گفت: سيستم ATP، سيستم خودكنترلي توقف قطار در صورت مشاهده موانع است كه متاسفانه راهبر بدون هماهنگي با اتاق فرمان اين سيستم را خاموش كرده بود.
به گفته رييس كميته عمران شوراي شهر تهران هنگام ورود به ايستگاه طرشت، قوسي وجود دارد كه مانع از آن مي‌شده تا راهبر از نظر فيزيكي بتواند چندصد متر زودتر قطار را رويت كند، اما همين قوس باعث كاهش سرعت قطار و در نتيجه كاهش شدت برخورد شده است.  
شاكري با بيان اينكه بارها عنوان كرده‌ايم كه به علت كمبود شديد واگن قطارها و تقاضاي سفر زياد، مسوولان مترو مجبور هستند كه از حداكثر ظرفيت قطارهاي موجود استفاده كنند، گفت: وقتي فشار به ناوگان به دليل پاسخگويي به تقاضاي سفر افزايش مي‌يابد، ناخودآگاه ضريب خطا نيز افزايش مي‌يابد اما آنچه كه مهم است اين است كه راهبر قطارها آموزش‌هاي لازم را ديده‌اند و در مقابل هر اتفاق بايد براساس يك دستورالعمل فعاليت كنند و نبايد بدون اطلاع نسبت به تغيير دستگاه‌ها يا خاموش كردن آنها اقدام كنند.
رييس كميته عمران شوراي شهر تهران گفت: در حال حاضر براي همگان جاي سوال است كه چرا راهبر قطار سيستم كنترلي را خاموش كرده و مسوولان مربوطه در حال بازجويي پرونده از اين فرد هستند. اين درحالي است كه ديروز مازيار حسيني، معاون ترافيك و حمل و نقل شهرداري از شهروندان به خاطر بروز اين حادثه عذرخواهي كرد و به مسوولان فرهنگي و اجتماعي شركت بهره‌برداري مترو دستور داد تا با تشكيل كميته‌اي وضعيت درماني مصدومان را پيگيري كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون