• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3173 -
  • ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۵ بهمن

شوراي شهر تهران مصوب كرد

افزايش پنج برابري جريمه قطع درختان شهر

اعتماد| بالاخره پس از سال‌ها كم‌لطفي، درختان تهران و جريمه قطع آنها وارد دستور كار شوراي شهر شد و در پايان جلسه اصلاح اخذ عوارض حفظ و گسترش فضاي سبز شهر تهران با اكثريت آرا به تصويب حاضران رسيد.
درختاني كه تا همين امروز بدون هيچ گونه دغدغه‌اي، چنان از ريش و بن كنده مي‌شوند و جاي خود را به برج‌هاي بلند بالا مي‌دهند كه ديگر حتي نمي‌توان تصور هم كرد كه تا چند هفته پيش آنجا باغي بوده يا فضاي سبزي پر از درخت.
محمدسالاري، صبح ديروز اصلاحيه‌اي را به صحن شوراي شهر آورد كه براساس آن جريمه‌هاي قطع درختان پس از هشت سال تغيير كرد و به ميزان دو تا پنج برابر افزايش يافت.
براساس لايحه پيشنهادي سالاري، جريمه‌هاي قطع درختان از 500 هزار تومان شروع مي‌شد؛ رقمي كه با اعتراض اعضاي حاضر روبه‌رو شد چرا كه همگي بر اين باور بودند كه رقم ياد شده بايد بسيار بيشتر از اين حرف‌ها باشد. عليرضا دبير در واكنش به ارقام پيشنهادي كميسيون شهرسازي و معماري مبني بر اينكه جريمه قطع درختان از 500 هزار تومان آغاز شود و تا شش ميليون تومان برسد، گفت: پيشنهاد مي‌شود براي بازدارندگي و عدم قطع درختان، جريمه قطع درختان با بن بيش از 100 سانتيمتر كه در اين اصلاحيه شش ميليون تومان در نظر گرفته شده است، به 20 ميليون تومان افزايش يابد تا موجب بازدارندگي شود. اما با اين وجود، مختاري، رييس سازمان پارك‌هاي شهرداري تهران معتقد بود كه درخت را نمي‌توان با پول جابه‌جا كرد. او از ارقام مطرح شده توسط اعضا كه تا 20 ميليون تومان هم بالا رفته بود، انتقاد كرد و براين نكته تاكيد كرد كه نبايد مجوزي صادر شود كه افراد به بهانه دادن پول نسبت به تخريب درختان اقدام كنند چراكه با هيچ پولي نمي‌توان جاي خالي يك درخت كهنسال را جبران كرد.
اما شايد جالب‌ترين انتقاد از سوي محمدمهدي تندگويان، سخنگوي كميسيون شهرسازي و معماري مطرح شد. او با كنايه به اعضاي شوراي شهر گفت: متاسفانه برخي دوستان روز سه‌شنبه دوستدار درخت مي‌شوند و روز چهارشنبه آن را فراموش مي‌كنند، مثلا چندي پيش طرحي را براي حفظ باغات به كميسيون‌هاي مربوطه فرستادم اما دوستان مخالفت كرده و طرح مربوطه رد شد.
وي همچنين در ادامه سخنان خود از فشارهايي كه براي پيگيري قطع درختان مي‌كند، خبر داد و خطاب به قوه قضاييه گفت: من بارها اعلام كردم كه قوه قضاييه حقوق مالكانه را بر حقوق عمومي و شهروندي ترجيح مي‌دهد و حتي از قوه قضاييه تماس گرفته و مرا تهديد كردند كه ديگر اين سخنان را مطرح نكنم. بايد بگويم كه من به شخصه در كميسيون ماده هفت علاوه بر جريمه نسبت به اعمال ماده چهار و تشكيل پرونده حقوقي راي دادم ولي مساله اينجاست كه راي در قوه قضاييه و ديوان عدالت اداري شكسته مي‌شود.
اين سخنان به نوعي، با حمايت سالاري هم روبه‌رو شد. سالاري بر اين نكته مهم تاكيد كرد كه تعيين اين جرايم به همان نسبت كه مي‌تواند نقش بازدارندگي ايجاد كند به همين ميزان هم مي‌تواند شرايط سوءاستفاده و تخلف را افزايش دهد و به همين دليل خواستار نگاه معقولانه اعضا و تعيين جرايم قطع درختان به صورتي معقول شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون