• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3832 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۲۷ خرداد

انتظار بيشتر داشتن از روحاني، جفا به اوست

محمد عطريانفر، عضو حزب كارگزاران سازندگي با قطعيت مي‌گويد بيش از دو سوم كابينه روحاني در دور دوم دچار تحول خواهد بود اما معتقد است تغيير در بعضي از وزارتخانه‌ها از جمله وزارت اطلاعات به نفع مصالح عمومي نيست. او هرچند مي‌گويد بيش از دو سوم كابينه روحاني در دور دوم دچار تحول خواهد بود اما معتقد است تغيير در بعضي از وزارتخانه‌ها از جمله وزارت اطلاعات به نفع مصالح عمومي نيست. چكيده اظهارات عطريانفر در گفت‌وگو با خبرآنلاين به اين شرح است:
   با توجه به اظهارات آقاي روحاني به نظر مي‌رسد دولتي كه او تشكيل خواهد داد با چهره‌هاي گسترده‌اي از نيروهاي جديد و تا حدودي جوان خواهد بود. باور من اين است، كمتراز دو سوم كابينه روحاني در دور دوم دچار تحول خواهد بود و چهره‌هاي جديدي خواهند آمد كه طبعا در روند خدمت رساني بهتر، موفق‌تر عمل خواهند كرد.
  روحاني بايد در دو سطح، رو به سوي اعتمادسازي گسترده بياورد. يكي در سطح فوقاني قدرت در كشور و همراه‌سازي نهادهاي مسوول كه بتواند همه قواي حقيقي وحقوقي در كشور را در مسير تامين منافع مردم بسيج كند و ديگري اينكه او بايد نيم نگاهي به جامعه و گروه‌هاي مرجع اجتماعي داشته باشد.
  دولت بايد مبتني برچالش‌هاي مهم خود، مديريت وزارتخانه‌ها را از نو سر و سامان دهد. وقتي با اين نگاه به كابينه توجه شود به اين نتيجه مي‌رسيم كه جز تعداد انگشت‌شماري از وزارتخانه‌ها كه عملكرد و توفيق‌شان بسيار زبانزد است مثل وزارت خارجه، وزارت بهداشت ودرمان، وزارت نفت، وزارت جهاد كشاورزي، وزارت اطلاعات و وزارت دفاع، بقيه وزارتخانه دستخوش تغيير و تحول خواهند بود. نه تنها در وزارتخانه‌ها بلكه در حوزه ستاد شخصي و معاونان رييس‌جمهور به احتمال زياد تحت تاثير اين فرآيند بايد شاهد تحولاتي باشيم. تا رييس‌جمهور بتواند در راه پيشبرد توقعات مردم باهداف خود برسد.
  اين وظيفه رييس دولت است كه براي رسيدن به موضوع خواست مردم بايد دست به تغييراتي در ساختارها يا مديران بزند.
  اصلاح‌طلباني كه شاخصه آنها نماد دوم خرداد «سيدمحمد خاتمي» است در طول فعاليت‌هاي انتخاباتي همواره اعلام كرده‌اند چون رييس‌جمهور خود بر همه نشيب وفراز‌ها ومشكلات اشراف دارد، هيچ توقع جديدي درگفتمان يا حوزه تغييرات در كابينه ندارند. بارها گفته شده شخص آقاي روحاني بسيار فراتر از انتظار اصلاح‌طلبان ظاهر شده است. وقتي چنين واقعيتي وجود دارد، حتما جفا است كه اصلاح‌طلبان فراتر از آن چيزي كه روحاني عمل مي‌كند، از او انتظار بيشتري داشته باشند. بديهي است هر تصميمي كه رييس‌جمهور براي تركيب كابينه‌اش در نظر بگيرد مورد احترام و اهتمام اصلاح‌طلبان خواهد بود.
   اصلاح‌طلبان هيچ بار اضافي‌اي بر دوش روحاني نخواهند بود و او در هر سطحي دست به تغييرات بزند مورد قبول اصلاح‌طلبان است. اظهاراتي هم كه درباره سهم خواهي اصلاح‌طلبان مطرح مي‌شود ناشي از فتنه‌انگيزي‌هايي است كه از ناحيه رقباي تندروي اصولگرا دامن زده مي‌شود. توطئه‌اي است كه مي‌خواهند پيوند عميق جريان اعتدال و اصلاح‌طلب را به هم بزنند. اصلاح‌طلبان هيچ توقعي فراتر از تشخيص روحاني ندارند و جمع‌بندي روحاني در تجديد ساختار دولت مورد احترام اصلاح‌طلبان خواهد بود.
  دولت در عرصه‌اي فعاليت مي‌كند كه ساحت مشترك يا به اصطلاح عرصه مشاع و همگاني است. عرصه‌اي است كه ديگر قواي حقوقي وقدرت‌هاي حقيقي هم در آن حضور دارند. دولت روحاني نماينده اعتدال واصلاحات در كشور است. در عرصه‌اي كه دولت مامور به اقدام است، جريان اصولگرا و رقيب هم حضور دارد. حوزه‌هايي كه تلاقي و اختلاف جدي در آن به وجود مي‌آيد معمولا حوزه مديريت منطقه‌اي است كه وزارت كشور پيشران وعامل هماهنگي در آن تعريف مي‌شود.
  موضوع اصلي اين است آقاي روحاني به عنوان يك چهره تحول‌گرا علي‌القاعده دست به تغييراتي مي‌زند و دور از ذهن هم نيست كه در وزارت كشور براي دولت دوازدهم نيزتغييراتي صورت بگيرد.
  معتقدم نهادهاي فرابخشي مثل وزارتخانه‌هاي اطلاعات، خارجه و كشور هرچقدر ثبات مديريت داشته باشند، بهتر است و به منويات دولت كه تامين منافع دولت است بيشتر دست پيدا مي‌كنيم. وزارت اطلاعات از جمله نهادهاي فرابخشي است كه بايد در آن با احتياط حركت كرد. تكيه گاه وسرمايه اصلي وزارت اطلاعات نيروهاي مخلص و مومن اطلاعاتي است و وزير هم نوعا در راس اين وزارتخانه كسي است كه براي رعايت حقوق شهروندان ودفع ضرر احتمالي نسبت به شهروندان، نيروهاي اطلاعاتي را تحت نظارت قرار مي‌دهد. در چنين شرايطي، عملكرد آقاي علوي قابل دفاع است. اين نكته توسط نيروهاي داخلي وزارت اطلاعات هم موردتاييد بوده و آنها هم راضي هستند. از اين رو تغيير در وزارت اطلاعات به مصلحت كشور و دولت و شرايط فعلي مردم نيست. ما بايد موقعيت وزارت اطلاعات و وزير را تقويت كنيم و دولت هم از تثبيت مديريت در وزارت اطلاعات استقبال كند.
  حمايت رهبري از دولت‌ها هميشه حمايتي پايدار بوده است. في‌الواقع اين سنت هم از زمان حضرت امام(ره) شكل گرفت كه رهبري حمايت‌كننده جدي دولت مستقر هستند. به ويژه دولتي كه مورد اقبال مردم قرار گيرد و تجديد بشود و دوباره ماموريت 4 ساله خود را آغاز كند. من به هيچ‌وجه اين برداشت را ندارم كه در روابط في مابين مقام معظم رهبري و رييس‌جمهور كدورتي ايجاد شده باشد. بايد بپذيريم كه رهبري به عنوان ركن پايدار و ناظر مسوول در كشور بايد تذكراتي براي بهبود وضعيت مردم به دولت بدهند و نبايد از اين نظرات و تذكرهاي رهبري كسي سوءاستفاده كند. روابط شخصي و همفكري رييس‌جمهور با رهبري انقلاب، رابطه‌اي ديرينه و پايدار است. كسي نبايد به خودش اجازه دهد با سوءبرداشت از سخنان رهبري نظم مستقر را بر هم بزند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون