• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3833 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۸ خرداد

پيشخوان

مطهري: شرط تحقق حكومت، خواست مردم است

نايب‌رييس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اظهارات اخير رييس‌جمهور گفت: «مشروعيت امامت به معني مورد نظر شيعه، از ناحيه خدا و رسول خداست، اما شرط تحقق يك شاخه آن يعني زعامت سياسي و رهبري جامعه، راي و نظر مردم و به عبارت ديگر مقبوليت شخص امام نزد مردم است. به گزارش ايسنا، علي مطهري در يادداشتي درباره سخنان اخير حسن روحاني واكنش نشان داد. در اين يادداشت آمده است: «جناب آقاي روحاني رييس‌جمهور محترم در سخنراني اخير خود در جمع پزشكان جمله‌اي فرمودند كه نياز به توضيح داشت. ايشان فرمودند: «اميرالمومنين مبناي ولايت و حكومت را نظر مردم و انتخاب مردم مي‌داند. لمن ولّيتموا امركم، گفت كه هر كس كه شما او را به عنوان ولي خودتان و رهبر جامعه برگزينيد من هم اطاعت مي‌كنم، من هم مي‌شنوم و اجرا مي‌كنم. اميرالمومنين مبناي حكومت و فرمانروايي را راي مردم، خواست مردم و آراي مردم مي‌داند. »اين سخن جناب ايشان قطعا ناظر به مساله امامت نيست، بلكه همان‌طور كه قراين نشان مي‌دهد مقصودشان شرط تحقق حكومت امام يعني راي و انتخاب مردم است و سيره علي(ع) نيز همين را تاييد مي‌كند. پس از رحلت رسول اكرم(ص) زماني كه مردم به هر دليلي با وجود نص پيامبر اسلام به شخص ديگري اقبال نشان دادند، آن حضرت به خاطر حفظ اساس اسلام و وحدت مسلمين قيام نكرد و حتي در مواردي با خليفه اول و دوم همكاري داشت و طرف مشورت آنها بود، ولي پس از مرگ خليفه سوم و اقبال مردم به اميرالمومنين و اتمام حجت بر او، حكومت و خلافت را پذيرفت، در حالي كه قبل از آن نيز امام بود و از سه شأن امامت يعني مرجعيت بيان دين و ولايت معنوي و زعامت سياسي، تنها شأن زعامت سياسي و رهبري اجتماع را در اختيار نداشت. بنابراين مشروعيت امامت به معني مورد نظر شيعه، از ناحيه خدا و رسول خداست، اما شرط تحقق يك شاخه آن يعني زعامت سياسي و رهبري جامعه، راي و نظر مردم و به عبارت ديگر مقبوليت شخص امام نزد مردم است. براي دوره غيبت، از سوي امام عصر (عج) نصب عام با عنوان «فقهاي جامع الشرايط» صورت گرفته و نصب خاص آن با انتخاب مردم صورت مي‌گيرد كه طبعا اگر اقبال مردم نباشد، باز مانند زمان معصوم حكومت امام و ولي فقيه قابل تحقق نخواهد بود.»

 

سرلشكرفيروز آبادي:
 اي امريكا از ما عصباني باش و از اين عصبانيت بمير

مشاور عالي نظامي فرماندهي معظم كل قوا در بيانيه‌اي با واكنش به اظهارات اخير وزير خارجه امريكا اعلام كرد: بحمدالله نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران و دستگاه‌هاي امنيتي نظام با هوش و هميشه در سنگر آماده‌اند و امريكا هيچ غلطي نمي‌تواند بكند. به گزارش ايرنا، سردار سيد حسن فيروزآبادي در ابتداي اين بيانيه آورده است: در شرايطي كه وزير خارجه امريكا با بي‌شرمي تمام اعلام مي‌كند كه امريكا در پي براندازي جمهوري اسلامي ايران با استفاده از افراد داخلي است همه ملت ايران بايستي استراتژي امام خميني(ره) را كه «پشتيبان ولايت فقيه باشيد تا به مملكت آسيبي نرسد»، شعار خود قرار دهند. وي در ادامه اين بيانيه آورده است: همه ملت و قوا يكپارچه و متحد چشم و دل به ولي‌فقيه رهبر عظيم‌الشان حضرت امام خامنه‌اي عزيز بسپارند و شعار شهيد بهشتي را كه «اي امريكا از ما عصباني باش و از اين عصبانيت بمير» تكرار كنند.

 

سخنگوي فراكسيون اميد:
مشكلي براي انتخاب كابينه نمي‌بينم

سخنگوي فراكسيون اميد درباره احتمال راي آوردن وزراي پيشنهادي دولت دوازدهم كه در دوره گذشته از مجلس نهم راي اعتماد نگرفتند، گفت: اين احتمال زياد است چراكه در اين مجلس نيز تجربه آن را داريم و من تصور مي‌كنم اين اتفاق مجدد تكرار شود. بهرام پارسايي در گفت‌وگو با آنا درباره جلسات داخلي‌ فراكسيون براي تشكيل دولت دوازدهم گفت: فراكسيون در زمينه نحوه تعاملات، جلسات داخلي داشته است، با توجه به اينكه كشور در شرايط خاصي نيز قرار دارد و اين احساس وجود دارد كه بسياري كمر به كارشكني در امور دولت بسته‌اند، در اين شرايط قطعا آن كسي كه دولت مي‌تواند روي آنها حساب باز كند، مجلس است كه همسو با دولت عمل كند. وي ادامه داد: قطعا اين را دولت نيز لحاظ خواهد كرد، همدلي براي چيدن كابينه‌اي كه كارآمد، گفتمان محور و همدل و به تمام معنا پشت آقاي روحاني باشند و او را تنها نگذارند. اين حتي در گلايه‌هاي اخير آقاي روحاني نيز مطرح بود كه برخي از وزرا با دولت همراهي نكردند و اين انتظار مي‌رود جديتي در تغيير كابينه انجام بگيرد. پارسايي با اشاره به وضعيت فعلي مجلس و فراكسيون اميد، تاكيد كرد: در صورت رعايت حرمت طرفين من مشكلي براي انتخاب كابينه نمي‌بينم.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون