• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3835 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۳۰ خرداد

رسانه‌هاي بين‌المللي حمله موشكي به مقرداعش را حامل پيام‌هاي مهم منطقه‌اي دانستند

نمايش بي‌سابقه قدرت ايران

سارا معصومي

يك شبانه‌روز شلوغ براي آسمان پرماجراي سوريه. ديرالزور و رقه در فاصله زماني يك ساعت به صدراخبار بين‌المللي بدل شدند. نام ايران، داعش و ديرالزور به سرعت در كنار هم قرار گرفت. 11 روز پس از تاريخ 7 ژوئن برابر با 17 خرداد كه گروه تروريستي داعش براي نخستين‌بار دو عمليات تروريستي همزمان در تهران را پيش برد، سپاه پاسداران انقلاب اسلامي موشك‌هايي را راهي مقر اصلي تروريست‌هاي داعش در سوريه و در منطقه ديرالزور كرد. از غرب ايران تا شرق سوريه و موجي از گزارش‌هاي خبري كوتاه كه هركدام تيترهاي مختلفي را براي اعلام اين خبر انتخاب كرده بودند. برخي از رسانه‌ها ترجيح دادند در تيترهاي نه چندان كوتاه خبري خود نام داعش را مستقيما قيد نكنند و بر حمله ايران به سوريه متمركز باشند. جمله‌بندي‌اي كه مي‌تواند خوراك تحليل‌هاي بيشتر سياسي رسانه‌هايي شود كه در همه 7 سال گذشته ترجيح دادند بحران در سوريه را تنها از يك بعد و آن هم مخالفت با دولت مركزي ببينند. در برخي ديگر از رسانه‌ها تيترهايي مانند حمله به مقر تروريست‌ها يا حمله به داعش در سوريه ديده مي‌شد. برخي نيز مستقيما براي تيترزني به بيانيه سپاه پاسداران انقلاب اسلامي استناد و از عبارت انتقام گرفتن تهران از داعش استفاده كردند.
فضاي مجازي درست مانند تمام چندسال اخير بر رسانه‌هاي بين‌المللي مطرح با سابقه كاري چند دهه‌اي در خبررساني پيشي گرفت. خبرنگاران رسانه‌هاي متفاوت عربي، روسي، امريكايي و اروپايي ساعتي پس از اعلام خبر حمله موشك‌هاي ايران به ديرالزور سوريه تبادل نظر درباره چند و چون اين حمله، معناي نظامي آن براي دشمنان و رقباي منطقه‌اي ايران، معناي سياسي آن براي ساير كشورها جز سوريه و تاثير آن بر معادله‌هاي سياسي- امنيتي منطقه را آغاز كردند. براي خبرنگاراني كه در تحليل‌ها و خبررساني‌هاي خود از ايران همواره يك جاي خالي مفهومي براي معناي فلان حركت ايران براي اسراييل در نظر گرفته‌اند چيزي كه بيش از همه اهميت داشت فاصله جغرافيايي كرمانشاه تا ديرالزور و تعيين مدل موشك ميان‌برد زمين به زميني بود كه ايران در اين حملات از آن استفاده كرده بود. با وجود آنكه ايران پس از عمليات تروريستي 17 خرداد توسط داعش به صراحت اعلام كرده بود كه انتقام اين حمله را خواهد گرفت و اهداف زميني اين موشك‌ها نيز نشان از بررسي دقيق تهران براي هدف قرار دادن تروريست‌هاي داعش دارد اما در قريب به اتفاق توييت‌هايي كه از سوي روزنامه‌نگاران مطرح رسانه‌هاي منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي مطرح مي‌شد تمركز تحليل بر اين بود كه موشك‌هاي ايران پيامي منطقه‌اي از تهران به مقصد تل آويو و رياض بودند. در برخي توييت‌ها و تحليل‌هاي اوليه نيز گفته مي‌شد كه ايران با اين حملات در حقيقت پاسخي به دولت جديد امريكا به خصوص وزيرخارجه اين كشور داد كه چند روز پيش از ايده تغيير نظام در ايران حمايت كرده بود.
‌ ‌ نخستين‌بار در 30 سال
رويترز در گزارش خبري خود نوشت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامي مي‌گويد كه در مقام انتقام‌گيري از داعش به مقر اين گروه در سوريه حمله كرده است. اين نخستين‌بار در 30 سال گذشته است كه ايران از خاك خود موشك ميان‌برد پرتاب مي‌كند. اين تصوير از ايران را جهان آخرين بار در فاصله سال‌هاي 1980 تا 1988 و هنگام جنگ ميان ايران و عراق ديده بود. رويترز تنها رسانه‌اي نبود كه تلاش كرد ميان سخنان رهبر ايران درباره سيلي زدن به گوش دشمنان كه چندساعت قبل از انجام اين حملات موشكي ايراد شده بود، ارتباط ايجاد كند و در بخش‌هاي ابتدايي گزارش خود نوشت: ايران تنها چندساعت پس از اظهارات رهبر اين كشور بود كه دست به اين حملات موشكي زد. در بيانيه سپاه پاسداران انقلاب اسلامي اشاره شده كه ايران مقرهاي ترور را هدف قرار داد.
‌ ‌ اعلام استقلال ايران در مبارزه با داعش
برخي روزنامه‌نگاران امريكايي در توييت‌هاي خود به اين نكته اشاره داشتند كه حملات موشكي ايران به ديرالزور تنها يك بعد مبارزه با تروريست‌ها يا انتقام گرفتن از داعش را ندارد. رسانه امريكايي بلومبرگ كه خط فكري آن عمدتا مخالف سياست‌هاي منطقه‌اي ايران و در مقام جانبداري از عربستان سعودي است در گزارش اين ماجرا نوشت: ايران براي انتقام‌گيري از داعش به مقر آنها در ديرالزور حمله كرد. اقدامي كه نشان مي‌دهد ايران براي حل‌و‌فصل مسائل منطقه‌اي علاقه بسياري به استفاده از قدرت نظامي دارد. (اين ادعا در حالي از سوي اين رسانه امريكايي و مدافع سياست‌هاي سعودي در منطقه مطرح مي‌شود كه تهران تاكنون نه در سوريه، نه در يمن و نه در عراق كه به نوعي پرونده‌هاي مشترك ميان عربستان و ايران به حساب مي‌آيند از حملات هوايي استفاده نكرده بود و همزمان جنگنده‌هاي سعودي روزانه ده‌ها غيرنظامي در يمن را با جنگنده‌هاي خود به كشتن مي‌دهند.)
بلومبرگ در ادامه گزارش خود مي‌نويسد: شش موشك زمين به زمين از پايگاهي در غرب ايران به پايگاه‌هاي لجستيك و كارخانه‌هاي توليد بمب‌هاي انتحاري در ديرالزور كه حدود 700 كيلومتر آن‌طرف‌تر است، برخورد كردند. اين رسانه امريكايي به نقل از سردار رمضان شريف نوشت: متحدان منطقه‌اي و بين‌المللي تروريست‌ها اين عمليات موشكي ايران را يك هشدار بدانند. در ادامه اين گزارش آمده است: ايران پيش از اين نيز اعلام كرده بود كه عربستان سعودي و امريكا در حملات تروريستي 7 ژوئن داعش در تهران دست داشته‌اند. عملياتي كه در آن 17 نفر جان خود را از دست دادند. ايران و عربستان سعودي در تمام مناقشه‌هايي كه در منطقه در جريان است در دو سوي متفاوت ايستاده‌اند. بسياري از تحليلگران يكي از اصلي‌ترين علت‌هاي تنش اخير ميان قطر با برخي كشورهاي عربي منطقه به رهبري عربستان سعودي را رابطه حسنه تهران و دوحه با وجود نارضايتي رياض مي‌دانند. امريكا و ايران نيز در جريان در دو سوي مختلف در بحران سوريه ايستاده‌اند. ايران از بشار اسد در سوريه حمايت مي‌كند و اين در حالي است كه امريكايي‌ها از همان شش سال پيش اقدام به حمايت از مخالفان بشار كردند و ائتلافي عليه داعش را هم شكل داده‌اند. بلومبرگ در ادامه گزارش خود به نقل از يك تحليلگر شوراي آتلانتيك مي‌نويسد: پيام اين حملات موشكي بسيار فراتر از جنگ در سوريه است. ايران با اين موشك به سعودي‌ها يادآوري كرد كه موشك‌هاي ما از چنان برد ميداني و قدرت دقيقي برخوردار هستند كه مي‌توانند هر نقطه‌اي در منطقه را هدف قرار دهند. همچنين ايران با اين اقدام خود به امريكا اين پيام را داد كه ما به شيوه خود و به شكل مستقل در حال مبارزه با تروريست‌هاي داعش هستيم.
‌ فراتر از فعاليت مستشاري
گاردين گزارش خود از حملات موشكي ايران را با اشاره به تعداد قربانيان حوادث تروريستي اخير در ايران آغاز كرد و نوشت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ايران انتقام عملياتي را كه در آن 18 نفر و عمدتا غيرنظامي جان خود را از دست داده بودند با هدف قرار دادن تروريست‌ها در سوريه گرفت. در ادامه اين گزارش با اشاره به حضور مستشاران نظامي ايران و همچنين مدافعان حرم در سوريه كه ايراني هستند، آمده است: هرچند كه سپاه پاسداران انقلاب اسلامي از سال‌ها پيش مبارزه با داعش در سوريه و عراق را آغاز كرده و ادامه داده‌اند اما اين نخستين‌بار بود كه چنين حملات موشكي از داخل خاك ايران به سمت سوريه هدايت و انجام شد. سپاه پاسداران انقلاب اسلامي هنگام حملات تروريستي در ايران هشدار داد كه خون هيچ بي‌گناهي بي‌تاوان باقي نخواهد ماند و البته به نوعي انگشت اتهام خود را هم به سمت عربستان سعودي براي نخستين عمليات تروريستي داعش در ايران نشانه رفت. چند روز از حادثه 17 خرداد و قرباني شدن 18 نفر گذشته بود كه نيروهاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي اعلام كردند كه مغز متفكر عمليات‌هاي تروريستي در حرم بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران و همچنين ساختمان مجلس اين كشور را كشته‌اند. در فاصله 10 روز گذشته نيز بر موج عمليات‌هاي ضدتروريستي در ايران افزوده شده و بازداشت‌ها در اين زمينه ادامه دارد. حميد بعيدي‌نژاد، سفير ايران در بريتانيا ساعتي پس از اين حمله در توييتر خود نوشت: «حمله موشكي ايران عليه پايگاه نظامي داعش، اراده و ظرفيت ايران براي مقابله با تروريسم و تهديدات امنيتي را به نمايش گذاشت.» ايران ساعتي پس از اين حملات ويديوي لحظه پرتاب اين موشك‌ها را هم منتشر كرد.
گاردين در ادامه گزارش خود نوشته است: چندساعت قبل از اين حادثه، رهبر ايران در ديدار با خانواده شهداي مدافع حرم از نقش ايران در سوريه و عراق حمايت كرد و تاكيد كرد كه اگر مدافعان حرم نبودند، دشمن جنگ را به خيابان‌هاي ايران مي‌كشاند. رهبر ايران همچنان انتقاد بسيار سختي را از مواضع دولت جديد امريكا و برخي مقام‌هاي كابينه اين كشور مبني بر تغيير نظام در ايران مطرح كرد.
‌ ايران فصل جديدي گشود
رسانه امريكايي سي‌ان‌ان در بخش‌هايي از گزارش خود درباره حمله موشكي ايران به ديرالزور در سوريه تلاش كرده اين مساله را از زاويه تاثيرات منطقه‌اي ببيند و به نقل از يك كارشناس مسائل نظامي نوشته است: اين حركت ايران يك پيشروي واضح اين كشور در حوزه فعاليت‌هاي نظامي در سوريه است. اهدافي كه ايران براي موشك‌هاي خود در ديرالزور انتخاب كرده جالب هستند. هرچند كه ايران مي‌گويد تروريست‌هايي را كه عمليات تروريستي در تهران مرتكب شدند را تنبيه كرده است اما اين حمله يك حاشيه ديگر هم دارد و آن هم تقويت ميداني ارتش سوريه است.
خبرنگار مستقر سي‌ان‌ان در تهران نيز در اين باره مي‌گويد: ايران هيچگاه حمايت خود از دولت بشار اسد را مخفي نكرده بود اما تا به امروز گفته مي‌شد كه كمك ايران به سوريه در حد مستشار نظامي و كمك‌هاي مادي و اعزام داوطلبان براي حمايت از مكان‌هاي مقدس مذهبي در سوريه است. اين حمله موشكي ايران به مقر داعش فصل جديدي در ميزان حضور نظامي ايران در سوريه است.
‌ حركت بي‌سابقه تهران در سوريه
خبرگزاري آسوشيتدس پرس در اين باره نوشت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامي با حمله موشكي به ديرالزور سوريه هشدار داد كه عليه هر كسي كه به خاك ايران تعرضي كند، اقدام مشابه نشان خواهد داد. ايران در حالي به ديرالزور حمله كرده است كه داعش با توجه به موج حملات صورت گرفته عليه آن چه در سوريه و چه در عراق، تلاش مي‌كند ديرالزور را از دست ندهد. حمله موشكي روز يكشنبه ايران به ديرالزور يك حمله بي‌سابقه از سوي ايران بود كه با وجود حمايت تهران از دولت بشار اسد در شش سال گذشته تاكنون سابقه نداشته است. سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در بيانيه خود به حاميان منطقه‌اي و بين‌المللي داعش نيز هشدار داده است. هنوز در مورد ميزان تخريب ناشي از اين حملات و همچنين تلفات آن اطلاع دقيقي در دست نيست اما در ديرالزور هم مانند ساير مناطقي كه داعش در اختيار خود دارد جمعيت قابل توجهي از غيرنظاميان هم حضور دارند. ايراني‌ها با نخستين عمليات تروريستي داعش به اين كشور كه قريب به 10 روز پيش انجام شد شوكه شدند چرا كه ايران تا پيش از اين حمله، به جزيره امن منطقه شهرت داشت. ايران تروريست‌هاي داعش را تحت تاثير تفكر وهابي كه در عربستان سعودي رايج است، مي‌داند.
‌ نمايش قدرت نظامي ايران
خبرگزاري فرانسه در اين باره مي‌نويسد: ايران جهادي‌ها (شبه‌نظاميان) در سوريه را با موشك‌هاي خود هدف گرفت تا انتقام نخستين عمليات تروريستي داعش در خاك تهران را از آنها گرفته باشد. كارشناسان مي‌گويند كه اين اقدام ايران يك هشدار براي رقباي منطقه‌اي تهران و همچنين واشنگتن است. ايران همزمان كه تروريست‌ها را تنبيه مي‌كند، قدرت نظامي خود را هم نشان مي‌دهد و تاكيد مي‌كند كه ايران قابليت فعاليت‌هاي نظامي گسترده‌تر در منطقه را هم دارا است. تهران در قريب به 7 سال گذشته در سوريه از نيروهاي دولتي مدافع بشار اسد حمايت كرده و همچنين فعاليت‌هاي نظامي بسياري هم در سوريه و عراق براي مبارزه با داعش انجام داده است. با اين همه اين نخستين‌بار از زمان سال‌هاي جنگ ايران و عراق است كه اين كشور موشك‌هاي ميان برد خود را به خاك كشور ديگري مي‌فرستد. البته مقام‌هاي نظامي ايران پس از اين حمله تاكيد كردند كه حملات موشكي تنها بخشي از توان بالقوه ايران براي مبارزه با تروريست‌ها و دشمنان ايران است. ايران مدت‌هاست كه به شكل مستقيم و غرمستقيم، عربستان سعودي، اسراييل و امريكا را به حمايت از تروريست‌ها در منطقه متهم مي‌كند.
خبرگزاري فرانسه در ادامه گزارش خود مي‌نويسد: درچندماه اخير نام ايران به كرات در رسانه‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي ديده شده و آنهم به اين دليل است كه دونالد ترامپ، رييس‌جمهور ايالات متحده به‌شدت روي پرونده ايران تمركز كرده است و نه تنها اعضاي كابينه وي ايران را به حمايت از جريان‌هاي تروريستي متهم كرده‌اند كه ترامپ نيز هرازچندگاهي حداقل به شكل شفاهي، توافق هسته‌اي را هم تهديد مي‌كند. در حالي كه مجلس سناي امريكا اخيرا طرح 722 براي تحريم‌هاي بيشتر ايران به دليل فعاليت‌هاي منطقه‌اي و موشكي را تصويب كرده است اما اتفاق اخير نشان مي‌دهد كه ايران براي مبارزه با تروريسم به موشك‌هاي خود نياز دارد و البته كه تحريم‌ها در اين مقوله هم نمي‌تواند تاثيري بر سياست‌هاي دفاعي ايران بگذارد. موشك‌هاي متعدد ايران با بردهاي متفاوت كه گفته مي‌شود برخي از آنها توان پوشش منطقه‌اي با برد 2 هزار كيلومتر را هم دارا هستند يكي از اصلي‌ترين دلايل بهانه‌گيري‌هاي تل آويو و واشنگتن از تهران است. ايران همواره در اين سال‌ها هرگونه استفاده تهاجمي از موشك‌هاي خود را رد كرده و تاكيد داشته كه در منطقه ملتهب خاورميانه، براي دفاع از امنيت خود به اين موشك‌ها نياز دارد. عربستان سعودي كه بيشترين ميزان خريد سلاح در منطقه را در كارنامه خود دارد تاكنون بارها نسبت به توان موشكي ايران ابراز نگراني كرده است.
خبرگزاري فرانسه در ادامه مي‌نويسد: عربستان سعودي در جريان سفر اخير دونالد ترامپ به رياض قرارداد تسليحاتي چندصدميليارد دلاري با واشنگتن امضا كرده است. رياض مي‌گويد كه با برتري تسليحاتي بر ايران به دنبال مهار فعاليت‌هاي اين كشور در منطقه است. درحالي كه عربستان سعودي ميلياردها دلار براي خريد تسليحات امريكايي هزينه مي‌كند، موشك‌هاي ايران داخل اين كشور ساخته مي‌شوند و گفته مي‌شود كه برخي از آنها بردي دارند كه مي‌تواند خاك تل آويو را هم نشانه بگيرد.
‌ در انتظار واكنش عربستان و امريكا
الجزيره در گزارش خبري در اين خصوص مي‌نويسد: پرتاب موشك خارج از مرزهاي ايران كه براي نخستين‌بار در 30 سال گذشته رخ داد تنها چندساعت پس از سخنان رهبر ايران بود كه در جمع خانواده‌هاي شهداي ايران در سوريه و عراق تاكيد كرد كه ايران به صورت دشمنان سيلي خواهد زد. خبرنگار الجزيره كه از مرز سوريه و تركيه گزارش مي‌دهد حمله موشكي ايران به ديرالزور در سوريه را يك اتفاق بسيار مهم و يك پيشرفت قابل توجه از سوي تهران مي‌داند. وي در اين باره مي‌گويد: ما بايد اين مساله را از دو وجه بررسي كنيم: نخست در متن جنگ سوريه كه ايران در شش سال گذشته همواره در اين حوزه حمايت‌هاي مستشاري، انسان‌دوستانه و مالي، تسليحاتي و نيروي انساني را ادامه داده است. با اين وجود هيچگاه ايران چنين حمله‌اي را صورت نداده بود. وجه ديگري كه بايد مورد بررسي قرار بگيرد نيز توجه به يك متن ژئوپولتيك وسيع‌تر است، بايد ديد كه واكنش كشورهاي عربستان، امريكا و اسراييل به اين حمله چيست. ايران پيش از اين گفته بود كه انتقام مي‌گيرد و اين كار را هم انجام داد. حمله‌اي كه تروريست‌ها در حرم بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران انجام دادند بسيار سمبليك بود و البته عزم ايران براي انتقام گرفتن را هم راسخ‌تر كرد. برخي از منابع اطلاعاتي در داخل ايران اعتقاد دارند كه عربستان سعودي تروريست‌ها را براي انجام عمليات‌هاي‌شان در داخل ايران هدايت مي‌كند.
‌ پايگاه‌هاي نظامي امريكا در تيررس موشك‌هاي ايران
رسانه امريكايي فاكس نيوز كه مواضع بسيار تندي نسبت به ايران داشته و دارد در مطلبي درباره حمله موشكي ايران به مقرتروريست‌ها در ديرالزور مي‌نويسد: اين حمله ايران هرچند كه براي انتقام گرفتن از تروريست‌هايي باشد كه عمليات‌هايي را در تهران انجام دادند اما پيام بسيار محكمي براي رقباي منطقه‌اي ايران يعني عربستان سعودي و همچنين امريكا است. برخي تحليلگران مي‌گويند كه احتمال افزايش تنش‌هاي منطقه‌اي ظرف چند روز آينده وجود دارد. اين نخستين‌بار در تاريخ بحران امنيتي و سياسي در سوريه در شش سال گذشته است كه ايران چنين ورود نظامي به اين پرونده دارد. اين اتفاق در حالي رخ داده است كه عربستان سعودي و برخي كشورهاي متحد آن در منطقه ارتباط خود با قطر را قطع كرده‌اند. از سوي ديگر بايد ديد كه دولت دونالد ترامپ كه پيش از اين ايران را در ليست كشورهاي مورد توجه قرار داده بود چه واكنشي به اين حمله موشكي ايران به ديرالزور نشان خواهد داد. يك فعال سياسي عضو اپوزيسيون سوريه كه در آلمان مستقر است اما وقايع ميداني سوريه را به دقت دنبال مي‌كند در اين خصوص به فاكس نيوز مي‌گويد: دو موشك ايراني نزديك و داخل شهر ميادين فرود آمدند كه مقر اصلي داعش است. اين حمله هيچ گونه تلفاتي نداشته است اما داعش تاكنون در مورد آن سكوت اختيار كرده است.
فاكس نيوز در ادامه مي‌نويسد: حمله موشكي ايران به ديرالزور در سوريه در حالي اتفاق افتاده است كه تنش‌هاي بسيار جدي ميان نيروهاي مورد حمايت امريكا در سوريه و نيروهاي دولتي اين كشور رخ داده است. همزمان با نخستين حمله موشكي ايران به سوريه، امريكا نيز براي نخستين‌بار يك جنگنده سوري را هدف قرار داد. اين دو اتفاق مي‌تواند در چند روز آينده پرونده سوريه را وارد فاز جديدي بكند. موشك‌هاي ذوالفقار كه گفته مي‌شود در اين عمليات از آنها استفاده شده است براي نخستين‌بار در سپتامبر 2016 رونمايي شدند و گفته مي‌شود كه تا برد 700 كيلومتر را هم پوشش مي‌دهند. ايران با اين موشك‌ها مي‌تواند مقر نظامي امريكا در قطر، پايگاه‌هاي امريكا در امارات متحده عربي و همچنين ناوگان پنجم امريكا در بحرين را هم هدف قرار دهد. اين موشك‌ها با اين برد همچنين توان هدف قراردادن رياض، پايتخت عربستان سعودي را هم دارا هستند. آخرين حمله موشكي ايران به آوريل 2001 بازمي‌گردد كه در آن تاريخ ايراني‌ها مقر مجاهدين خلق (منافقين) در عراق را (با هماهنگي بغداد) هدف قرار دادند.
فاكس نيوز در ادامه اين تحليل مي‌نويسد: اسراييل نيز نگراني‌هاي بسيار جدي در مورد توان موشكي ايران دارد و به همين دليل چند سيستم سامانه دفاع موشكي متفاوت نصب كرده است. مقام‌هاي امنيتي اسراييل روز دوشنبه اعلام كردند كه در حال كار دقيق روي موشك‌هاي ايراني هستند كه به سمت ديرالزور شليك شده‌اند. بنيامين نتانياهو، نخست وزير رژيم صهيونيستي نيز در نخستين واكنش به حمله موشكي ايران گفت: ما گفتار و رفتار ايران را زيرنظر داريم. براي آنها يك پيغام دارم: اسراييل را تهديد نكنيد.
‌ ايران پس از امريكا و روسيه قرار گرفت
رسانه‌هاي اسراييلي ساعتي پس از پرتاب شش موشك ايران به سمت مواضع داعش در ديرالزور گزارش‌هاي خبري – تحليلي خود در اين باره را منتشر كردند. به گزارش فارس، نشريه «يديعوت آحارونوت» چاپ فلسطين اشغالي در گزارش خود اين‌گونه نتيجه‌گيري كرد كه ايران با اين كار، خود را به عنوان يك قدرت نظامي، منطقه‌اي و جهاني مطرح كرد. اين امر زنگ‌هاي خطر را نه تنها در اسراييل بلكه در كشورهاي عربي خليج فارس و همچنين امريكا به صدا در آورد. اين حمله موشكي افزايش حضور ايران در سوريه را نشان مي‌دهد. ايران با اين حمله نشان داد براي مقابله با اسراييل گزينه‌هايي به جز حزب‌الله دارد. ايران مي‌خواست با اين حمله موشكي چندين هدف را به دست بياورد. هدف اصلي بازيابي از حمله تروريستي داعش در تهران بود. حمله موشكي زمين به زمين سپاه و كشتن داعشي‌ها در مقرشان، به اين گروه نشان داد كه نمي‌توانند از ايران فرار كنند. اين ضربه به تاسيسات داعش در شهر ديرالزور و تدمر به سوري‌ها و روسي‌ها نيز كمك مي‌كند. در ادامه اين يادداشت با اذعان به دقت بالاي اين حمله موشكي آن هم از فاصله حدود 600 كيلومتري، آمده است: «اين، قدرت‌نمايي ايراني‌ها و با هدف به دست آوردن اعتبار و توان بازدارندگي يك قدرت نظامي، منطقه‌اي و جهاني بود. تاكنون امريكا و روسيه تنها كشورهايي بودند كه موشك‌هاي نقطه‌زن به چنين فواصلي در خاورميانه شليك كرده بود.»
به گزارش فارس روزنامه هاآرتص، نيز در اين باره نوشت: اين اقدام ايران، قدرت‌نمايي و پيامي روشن به امريكا، اسراييل و روسيه بود. بحران سوريه اكنون حتي از جنگ جهاني دوم نيز بيشتر به درازا كشيده شده است. دو سال پيش دولت سوريه در خطر سرنگوني قرار داشت اما دخالت روسيه مانع از آن شد. بازپس‌گيري حلب به بشار اسد (رييس‌جمهور سوريه) كمك كرد كنترل بيشتري در ميدان نبرد پيدا كند. اين روزنامه انتقام موشكي ايران را اين‌گونه توصيف مي‌كند: بايد به عنوان يك قدرت‌نمايي در نظر گرفته شود؛ پيامي از سوي تهران به امريكا، روسيه و اسراييل كه ايران آماده است از دستاوردهايش در سوريه، نفوذ در عراق و لبنان و همچنين دولت اسد دفاع كند. در ادامه اين يادداشت ضمن تاكيد بر اينكه امريكا در نقشه ايران گرفتار شده و حتي براي آن برنامه‌ريزي يا از قبل فكر نكرده بود، آمده است: دولت ترامپ هيچ سياستي براي سوريه، جداي از آنكه مانند دولت اوباما حملاتي انجام دهد، ندارد. به نظر مي‌رسد ترامپ جزيياتي از حمله موشكي به پايگاه هوايي سوريه يا ساقط كردن جنگنده آن نداشته يا برايش مهم نيست.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون