• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3841 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۸ تير

تلاش براي عقب‌نشيني روحاني در چيدن كابينه كارآمد

صادق زيباكلام استاد دانشگاه

تخريب‌ها و توهين‌هايي كه امروز نسبت به آقاي روحاني شدت بيشتري گرفته است مربوط به عصبانيت جريان تندروي اصولگرا از پيروزي چشمگير و قاطعي است كه آقاي روحاني كسب كرد. واقعيت اين است كه برخي از اصولگرايان پيروزي آقاي رييسي را دور از ذهن نمي‌دانستند. حملات گسترده‌اي از عيد نوروز به اين سو عليه آقاي روحاني به راه انداخته بودند مبني بر اينكه دولت نتوانسته موفق شود و وضع اقتصادي خراب است و فساد و بيكاري بيشتر شده است و به گونه‌اي عليه آقاي روحاني صحبت مي‌كردند كه گويي تمام مشكلات اقتصادي زير سر آقاي روحاني است و نهادها و ارگان‌هاي ديگر هيچ قصور و مشكلي ندارند. به گمان من شاهد بوديم كه در دوران انتخابات و مناظره‌ها هر سه نامزد اصولگرا به گونه‌اي تبليغات مي‌كردند كه اين باور را در مردم القا كنند كه همه تلخي‌ها و ناكامي‌ها از آن سياست‌ها و عملكرد آقاي روحاني است. آنها صداوسيما و تريبون‌هاي نماز جمعه و ديگر تريبون‌ها را نيز در اختيار داشتند اما موجي در انتخابات 96 به وجود آمد و بسياري از مردم را پاي صندوق‌هاي راي آورد.
 خيلي از كساني كه بناي راي دادن نداشتند، تصميم به شركت گرفتند و 24 ميليون راي از آن آقاي روحاني شد. اصولگرايان تندرو پس از پيروزي قاطع آقاي روحاني و راي 24 ميليوني دو راه و گزينه بيشتر نداشتند. يكي اينكه مقداري به خود بيايند و بگويند كه چرا كسر قابل توجهي از نسل‌هاي بعد از انقلاب ديگر با آنها نيستند. گزينه ديگر اين بود كه با 24 ميليون رايي كه آقاي روحاني آورده و با توجه به اينكه مجلس هم با دولت همراه است، ظاهرا چيزي جلوي آقاي روحاني را نمي‌تواند بگيرد كه چهره‌ها و شخصيت‌هايي مطلوب‌تر را وارد دولت كند. بنابراين سعي كردند كه با حمله، توهين و هتاكي به آقاي روحاني بگويند كه فكر نكنيد واقعا قدرتي داريد و چيزي عوض شده است. ما همچنان بر سر مواضع ايستاده‌ايم و فتنه همچنان  خط قرمز ما است.
 ساير مشكلاتي كه از زمان پيروزي آقاي روحاني شاهد آن بوديم. بنابراين مي‌توان گفت كه آنچه كه تندروها مي‌گويند جلوگيري از چيدن كابينه‌اي كارآمد توسط آقاي روحاني است. اصولگرايان تلاش مي‌كنند تا كابينه روحاني ضعيف باشد. اين نوع رفتار‌هاي اصولگرايان باعث شده كه خشم و نارضايتي مردم از تندرو‌ها بيشتر شود. ترديدي ندارم كه با وجود توهين‌هايي كه به آقاي روحاني در يك ماه گذشته شد اگر دوباره انتخابات برگزار شود راي او همچنان بالاتر از ساير كانديداها خواهد شد. اصولگرايان مي‌خواهند با مخالفت و فضا‌سازي آقاي روحاني را در چيدن كابينه وادار به عقب‌نشيني كنند كه آقاي روحاني بترسد و دولت كارآمدي را نچيند، اما اشتباه مي‌كنند چون عزم آقاي روحاني جزم است و به هيچ‌وجه بنا ندارد كه در مقابل تندرو‌ها عقب‌نشيني كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون