• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3847 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۵ تير

مهرداد لاهوتي، سخنگوي فراكسيون مستقلين ولايي در گفت‌وگو با «اعتماد»:

از اول هم از ولاييون جدا بوديم

آقاي لاهوتي فكر مي‌كنيد چرا ولايي‌ها از زيرمجموعه ولايت جدا شدند؟

ما از ابتدا هم از هم جدا بوديم.

اما به هر حال هر دو به عنوان ساب فراكسيون زيرمجموعه فراكسيون ولايت به رياست آقاي لاريجاني قرار داشتيد...

ببينيد ديروز هيات رييسه فراكسيون مستقلين جلسه داشت. در راستاي بيانيه جدايي كه ولايي‌ها منتشر كردند موضوع را به بحث گذاشتيم. ما از ابتدا هم جدا بوديم. ما در مجلس سه فراكسيون داريم. اصولگرايان، مستقلين و اميد. اكثريت هم متعلق به فراكسيون ما است. ما بيش از 102 نفر فرم پر كرده‌ايم. ديروز تصميم گرفتيم براي اعضاي‌مان كارت شناسايي صادر كنيم تا همه‌چيز شفاف باشد. چون در جريان انتخابات هيات رييسه تعداد زيادي مي‌آمدند و در جلسات ما مي‌نشستند. ما براي اين 102 نفر كارت شناسايي صادر مي‌كنيم تا مشخص باشد چه كساني عضو اين فراكسيون هستند. به هر حال فراكسيون مستقلين به اين ترتيب كار خودش را در اين مدت انجام داد. فراكسيون اصولگرايان ولايي و آقاي حاجي‌بابايي همان اوايل به ما گفتند بياييد با هم يكي باشيم. اما ما ديديم فضاي فكري ما با آنها جور درنمي‌آيد. ما حامي دولت هستيم و مي‌خواهيم كمك كنيم دولت موفق شود اما آنها مخالف دولت هستند و مي‌خواهند چوب لاي چرخ دولت بگذارند. پس ما نمي‌توانيم كنار هم باشيم. در نهايت آقاي لاريجاني پيشنهاد دادند شوراي عالي فراكسيون‌ها داشته باشيم. بحث‌هاي زيادي هم مطرح شد. اول مي‌خواستيم هر سه فراكسيون باشند اما نشد و در نهايت با دو فراكسيون ولايي و مستقلين به رياست آقاي لاريجاني تشكيل شد. ما اين را كار خوبي مي‌دانستيم. تا اينكه اخيرا آقايان بيانيه دادند و گفتند جدا مي‌شويم.

در حالي كه پيشنهاد خودشان بود و خودشان مي‌گفتند چرا ما در كنار هم نباشيم! اما حالا كه جدا شدند ما هم تصميم گرفتيم بيانيه بدهيم كه ما از ابتدا جدا بوديم و ديگر در جلسات شوراي عالي شركت نخواهيم كرد. به هر حال ما تفاوت‌هاي زيادي با هم داريم. همين الان در بحث كابينه جديد نگاه فراكسيون مستقلين اين است كه كابينه زودتر تشكيل شود و وزراي قوي روي كار بيايند. ممكن است انتقاد هم داشته باشيم اما در مجموع حامي دولت هستيم. اما آنها نگاه عكس دارند.

به نظر شما صدور اين بيانيه جدايي به معني عبور آنها از آقاي لاريجاني نيست؟

ببينيد خط قرمز ما رهبري است. هر كسي كه رهبري و ولايت را قبول داشته باشد و نه كندتر و نه تندتر حركت كند با ما است. ما هم در آن گروه و هم در اين گروه حركت‌هاي افراطي مي‌بينيم. شما بحث عبور از لاريجاني را مطرح مي‌كنيد اما من مي‌خواهم بگويم اينها حتي از رهبري هم عبور مي‌كنند. وقتي فرمايشات رهبري را نگاه مي‌كنيم، مي‌بينيم اينها حتي از آن هم عبور مي‌كنند.

موضوعي كه ولايي‌ها مطرح مي‌كنند اين است كه مستقلين بر عهد خود پايبند نيستند.

به هر حال ما تابع آنها نيستيم.

مثلا مي‌گويند شما در رابطه با راي اعتماد به سه وزير كابينه حرفي زديد كه بعد بر خلاف آن عمل كرديد. يا در همين انتخابات هيات رييسه معتقدند شما خلف وعده كرديد...

نه در مورد سه وزير پيشنهادي ما هيچ توافقي با آنها نداشتيم. آنها مي‌خواستند هر سه وزير را بيندازند اما نگاه ما اين بود كه هر سه وزير راي بياورند. خوب طبيعي است كه نمي‌توانيم كنار هم باشيم. در انتخابات هيات رييسه هم آنها بر خلاف توافق عمل كردند. ما ليست مشترك ميان سه فراكسيون را ارايه داديم. اما آنها بر خلاف ليست ما آمدند و خودشان را كانديدا كردند. بنابراين در آنجا هم آنها بودند كه خلف وعده كردند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون