• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3853 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۲ تير

ويژگي‌هاي شهردار منتخب شوراي پنجم

مجيد فراهاني منتخب شوراي شهر تهران

 


شهر تهران امروز با مشكلات ساختاري و بحران‌هاي متعددي روبه‌رو است كه اگر فكري عاجل و برنامه‌ريزي‌شده براي آنها نشود خرواري از آوار اين بحران‌ها بر سر شهروندان فرود خواهد آمد. بحران‌ها و چالش‌هايي كه منابعي هم براي حل آنها در دسترس نيست. در حال حاضر شهر تهران چهار‌برابر بودجه سالانه‌اش مجموع بدهي سررسيد و بدهي آتي دارد و اين يعني ما با يك شهر ورشكست شده تمام‌عيار روبه‌روييم.
بحران‌هايي كه تهران امروز از مشكلات ترافيكي گرفته تا آلودگي هوا و آسيب‌هاي اجتماعي با آن روبه‌روست جز با عزم ملي قابل حل نيست. از اين رو شهردار آينده منتخب شورا در عين حال كه بايد از جمله چهره‌هاي امتحان پس داده مديريتي و از چهره‌هاي شاخص ملي باشد كه بتواند اداره اين ابر دولت محلي را بر عهده بگيرد، بايد واجد خصوصيت‌هاي متعددي باشد. اشتهار به پاكدستي در سطح افكار عمومي و باور به مبارزه با فساد از جمله مهم‌ترين شاخص‌هاي شهردار آينده است چرا كه امروز يكي از مطالبات مهم افكار عمومي از شوراي شهر و شهرداري عزم مبارزه با فساد ساختاري و سازمان يافته‌اي است كه همچون اختاپوسي وحشتناك زندگي روزمره شهري را به مخاطره انداخته است. فردي كه به كار گروهي، خردجمعي و استفاده از نظارت كارشناسي در مرحله تصميم‌سازي معتقد و در عين حال در مرحله تصميم‌گيري شجاع باشد. شهردار آينده بايد توانايي همكاري و سازگاري با اركان نظام، دولت، مجلس، احزاب، جناح‌هاي سياسي، جامعه علمي و پژوهشي كشور، نهادهاي مدني و ساير مراجع موثر كشور را داشته باشد. در عين حال بايد واجد نوعي از بينش استراتژيك و كلان باشد كه توانمندي خود را در سياستگذاري و برنامه‌ريزي براي حل چالش‌هاي اصلي شهر به ويژه در جهت تحول اقتصاد مديريت شهري به اثبات رسانده باشد. به همين جهت است كه شهردار آينده علاوه بر اينكه كارنامه موفقي در مسووليت‌هاي قبلي دارد، بايد اعتقاد به شايسته‌سالاري و بهره‌گيري از توانمندي زنان و جوانان در منظومه مديريت شهري داشته باشد و به همين جهت شهردار آينده بايد برنامه و سابقه جلب مشاركت شهروندان و تشكل‌هاي مردم نهاد به ويژه شوراياري‌ها در فرآيند تصميم‌سازي را داشته باشد. شهردار آينده بايد بتواند رابطه و تعامل كارآمد و موثري با حوزه رسانه و جلب مشاركت انجمن‌هاي علمي، صنفي و هنري را داشته باشد. استفاده از تجارب مديريت‌هاي قبلي حوزه مديريت شهري از مهم‌ترين مسائل است چرا كه در گذشته شاهد اين بوديم كه هر مديري كه روي كار مي‌آمد بدون توجه به تجربيات گذشته اقدام به برخوردهاي حذفي مي‌كرد و شايد نمي‌دانست كه اين نوع پاكسازي‌هاي سراسري باعث چه خسران عظيمي در از دست دادن نيروهاي كاركشته و خبره براي شهر و كشور مي‌شد. شهردار آينده بايد يك برنامه سنجش‌پذير براي اداره شهر تهران با در نظر گرفتن چالش‌هاي شهر و استفاده از اسناد بالادستي و اولويت‌هاي پيشنهادي شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان در سياست‌هاي اعلامي شوراي پنجم داشته باشد.
شوراي شهر تهران امروز منسجم است. در عين حال كه اعتقاد به خرد جمعي و كار تيمي دارد تلاش مي‌كند تا در جهت انسجام مجموعه گام بردارد. تلاش‌هاي زيادي شده تا وحدت، همدلي و انسجام به مجموعه با يك خدشه و تهديد روبه‌رو شود اما خوشبختانه تا به حال اين نوع تلاش‌ها به سرانجام نرسيده است و همه كميسيون‌ها و مجموعه‌هاي داخل شوراي شهر فعلي در عين حال كه ديدگاه مستقل داشته و شوراي واحد داريم اما شاهد نوعي تكثر و ديدگاه‌هاي متنوع در جهت خلاقيت در شوراي شهر پنجم هستيم. شوراي پنجم با انسجام داخلي وحدت و با خلاقيت فردي افراد تواما كثرت خلاق را پديد آورده است و كثرت در عين وحدت را به منصه ظهور رسانده و اميدها براي تبلور شورايي كارآمد را زنده كرده است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون