انتفاضه جوانان جبارين
سازش، گزينه مردم فلسطين نيست
يسرا بخاخ
سه جوان فلسطيني روز جمعه در حمله شهادتطلبانه، دو نظامي رژيم صهيونيستي را كشتند. اين سه جوان تحت تعقيب نيروهاي امنيتي اسراييلي قرار گرفتند و در محوطه نزديك به مسجدالاقصي به شهادت رسيدند. اسراييل كه بعد از اين حادثه ميزان تدابير امنيتي براي محدود كردن فلسطينيها را افزايش داده است، شيخ محمد حسين، مفتي مسجد الاقصي را بازداشت كرد و مانع حضور نمازگزاران در مسجد شد كه با واكنش منفي مصر و اردن همراه شد. اما در مقابل محمود عباس، رييس تشكيلات خودگردان فلسطين اين عمليات شهادتطلبانه را محكوم كرده و بعد از او نيز خالد بن احمد، وزير خارجه بحرين در توييتر خود اين عمليات را محكوم كرد. وزير خارجه بحرين در صفحه توييتر خود نوشت: نماز در مسجدالاقصي حق مسلمانان است كه قابل نقض نيست و امكان جلوگيري از آن وجود ندارد اما مساله كشتن پليسهاي اسراييلي تحت حاكميت معاهدات و توافقهاي بينالمللي است به ويژه كنوانسيون چهارم ژنو. در طرف مقابل در كنار دهها پيام حمايت و ستايش، سامي ابو زهري يكي از رهبران جنبش مقاومت حماس عمليات روز جمعه در مسجد الاقصي را پاسخ طبيعي به تروريسم اسراييل و پايمال كردن حرمت مسجد الاقصي دانست و افزود: اين عمليات در راستاي تاكيد مردم ما براي ادامه انتفاضه و وحدت ملت در مقاومت است. حازم قاسم، سخنگوي اين جنبش نيز تاكيد كرد كه عمليات مسجد الاقصي نشاندهنده اصرار جوانان فلسطيني براي ادامه حمايت از مسجد الاقصي است حتي اگر اين مساله به قيمت از دست دادن جانشان تمام شود.
لوبا السمري، سخنگوي پليس اسراييل اعلام كرده كه عاملان اين عمليات همه از شهرام فحم در اراضي اشغالي و از يك خانواده بودند كه هيچ كدام سابقه كيفري هم نداشتهاند. محمد احمد محمد جبارين 29 ساله، محمد حامد عبداللطيف جبارين 19 ساله و محمد مفضل جبارين 19 ساله سه جواني بودند كه عمليات استشهادي را اجرا كردند. حرم شريف قدس كه مسجدالاقصي و قبهالصخره را در خود جاي داده، تحت قيموميت اردن قرار دارد، يهوديان معتقدند كه ديوار ندبه آخرين بقاياي هيكل سليمان (نخستين معبد باستاني يهود) است كه چندبار ويران و بازسازي شد و در نهايت روميها در سال 70 ميلادي آن را ويران كردند. ديوار براي آنها از اهميت بالايي برخوردار است. يهوديان افراطگرا معتقدند بايد مسجدالاقصي ويران شده و معبد سليمان يا هيكل سليمان بار ديگر در محل مسجدالاقصي ساخته شود. مسوولان اسراييلي به يهوديان اجازه ميدهند تا در زمانهاي مشخصي وارد حرم قدس شده و تحت نظارت بالا در اين محل حضور پيدا كنند. معمولا اسراييليهاي افراط گرا از اين فرصت استفاده كرده و از درب المغاربه كه تحت نظارت نظاميان اسراييلي است وارد مسجد الاقصي ميشوند و ضمن اجراي مراسمهاي ديني خود ادعا ميكنند كه ميخواهند هيكل سليمان را بازسازي كنند. در حالي كه اخيرا صداهايي از جهان عرب براي عاديسازي روابط با اسراييل به گوش ميرسد و برنامههاي تبليغاتي گستردهاي ايجاد شده تا ديگر قبح دوستي با اسراييل را براي جهان عرب از بين برده و دشمني ديرين با اين رژيم را به پايان برساند، سه جوان خانواده جبارين با اين عمليات شهادتطلبانه به مسوولان تشكيلات خودگردان فلسطين، جهان عرب و يك ميليارد و نيم مسلمان يادآوري كردند كه قبله اول شما مسجدالاقصي بود و مبارزان همچنان اطراف اين قبله تحت اشغال حضور دارند و براي دفاع از آن، جان خود را فدا كرده و هنوز مقاومت ميكنند. پايگاه خبري تحليلي رأي اليوم نوشته: گمان نميكنم محمود عباس با خانواده اين سه شهيد تماس گرفته و به آنها تسليت بگويد، خانوادهاي كه سه جوان خود را كه با عشق به فلسطين و مقدساتشان و جلوگيري از يهوديسازي تربيت كردهاند، از دست دادهاند. اما او (عباس) هر بار كه يك نظامي اسراييلي كشته ميشود فراموش نميكند تا به مسوولان اسراييلي تسليت بگويد با وجود اينكه وظيفه نظاميان اسراييلي حفظ جان شهرك نشينهاست نه شهروندان فلسطيني. راي اليوم نوشته اين عمليات با استفاده از سلاح گرم صورت گرفته و اجراكنندگان عمليات، شجاعت زيادي به خرج دادند. اين مساله از اهميت بالايي برخوردار است و همانطور كه اسراييل را مضطرب ميكند تشكيلات خودگردان فلسطين را نيز ناآرام خواهد كرد زيرا نشان داده كه فلسطينيها و جوانان مقاوم در برابر اسراييل تصميم گرفتهاند تا روش خود را تغيير داده و به سلاح سرد اكتفا نكنند در حالي كه نيروهاي اسراييلي حتي اگر به جوانان فلسطيني مشكوك شوند با خونسردي كامل از سلاح گرم عليه آنها استفاده ميكند. بر اساس اين گزارش مسوولان اسراييلي باور كرده بودند كه مردم فلسطين تسليم اشغالگري شدهاند و تغييرات در حماس و همپيمان شدن اين جنبش با طيف محمد دحلان در تلاش براي رفع محاصره از نوار غزه به اين معناست كه مردم فلسطين ميخواهند به سوي كنار گذاشتن رويكرد مقاومت گام بردارند. اما مشخص شد كه مردم فلسطين تسليم اشغالگري اسراييلي نخواهند شد و از حق خود براي مقاومت با همه ابزارهاي موجود استفاده خواهند كرد. جواناني كه از شهرام الفحم كه از سال 1948 در اشغال رژيم صهيونيستي است اين عمليات را انجام دادهاند قطعا از جوانان كرانه باختري و نوار غزه شرايط بهتري از لحاظ معيشتي داشتند اما با انجام اين عمليات نشان دادهاند كه خواسته مردم فلسطين يكي است و آن حق مشروع داشتن كشور، برابري، استقلال و عدالت است. اما چرا گزينه جنگ با اسراييل؟ زيرا اين رژيم صهيونيستي بود كه اين گزينه را انتخاب كرد، با اعمال زور و قدرت و ظلم به فلسطينيهايي كه شاخه زيتون را پيشكش اسراييليها كرده بودند و سرانشان از خير 80 درصد از سرزمين تاريخي خود با اميد صلح و همزيستي با اسراييل گذشتند اما سرنوشت اين انتخاب چيزي جز نابودي اسراييل نخواهد بود زيرا عمر ظلم و ظالم خيلي كوتاه است. حمله اخير نشانهاي بود براي آنچه ممكن است در روزهاي آينده شاهد آن باشيم، نويدي كه ميگويد مردم فلسطين در برابر اشغالگر و همدستان آن كوتاه نخواهند آمد و اسراييل چارهاي ندارد جز اينكه حقوق فلسطينيها را به رسميت بشناسد و به معاهدات بينالمللي پايبند باشد.
لبخند فردا زيباتر خواهد بود
روزنامه الاخبار لبنان نيز نوشته بعد از يك دوره طولاني آرامش نسبي و كاهش عملياتهايي شهادت طلبانه، زماني كه اسراييل گمان ميكرد انتفاضه به پايان رسيده عمليات مسجد الاقصي اجرا شد تا نشان دهد كه انتفاضه همچنان پابرجاست و قرار نيست به زودي به پايان برسد. الاخبار نوشته بدون توجه به پيامدهاي امنيتي و سياسي اين عمليات هم مشخص است كه رژيم صهيونيستي تلاش خواهد كرد به جاي توضيح درباره اينكه چرا سه جوان بايد جان خود را فدا كنند و چه اتفاقي افتاده كه اين جوانان به چنين چيزي فكر كردهاند، به سوي تخريب و هويت مذهبي دادن به اين عمليات قدم برخواهند داشت. جواناني كه دو تن از آنها ميخواستند در رقابتهاي مشت زني داخلي و بينالمللي شركت كنند پيش از اجراي عمليات و رفتن، يك عكس يادگاري گرفتند و در كنار آن نوشتند انشاءالله لبخند فردا زيباتر خواهد بود. بر اساس اين گزارش انتخاب اين منطقه براي اجراي عمليات دلايل و اهدافي به همراه داشته است زيرا اين منطقه يعني حرم شريف قدس رابطه عميق احساسي با وجدانهاي عربي و اسلامي ايجاد كرده است و به صورت مستقيم با تاريخ، زبان و فرهنگ كهن ديرين و اين امت در ارتباط بوده است. در يكي از پيامدهاي اين عمليات، از روز جمعه كه مسجد الاقصي بسته شده است، براي نخستين بار در طول نيم قرن گذشته اذان از مسجدالاقصي به گوش نرسيد كه همين مساله فلسطينيها را تا حد زيادي در بهت و حيرت فرو برده است؛ برخي معتقدند كه اين مساله ميتواند خشم عمومي را تشديد كرده و منجر به آغاز انتفاضه جديدي شود.
بر مسجد الاقصي كنترل نداريم
سازمان اوقاف اسلامي شهر قدس هم اعلام كرده بعد از اين عمليات اين سازمان هيچ كنترلي بر مسجدالاقصي نداشته است. يك مسوول در سازمان اوقاف فلسطين اعلام كرده كه نظاميان رژيم صهيونيستي كارمندهاي اين سازمان را از ساختمان موسسه اخراج كردهاند و افزود: اسناد، مدارك و داراييهاي مهمي در دفتر سازمان وجود دارد. دولت اسراييل مسووليت كامل حفظ اين داراييها را بر عهده دارد. عبدالعظيم سلهب، رييس شوراي عالي اوقاف در قدس اعلام كرد كه پليس اسراييل شماري از كارمندان اوقاف مصر را بازداشت كرده است. محمد حسين، مفتي قدس نيز در اين راستا گفت كه اشغالگران اسراييلي عملا اداره اوقاف را از حضور در مسجدالاقصي منع كرده است و افزود: ما به عنوان مسلمان تاكيد ميكنيم فرقي نميكند كه سازمان اوقاف در مسجد مسووليتي داشته باشد يا نداشته باشد، وضعيت و شرايط مسجدالاقصي را نميتوان تغيير داد، حتي با وجود ورود نظاميان رژيم صهيونيستي وضعيت الاقصي تغيير نخواهد كرد زيرا مسجدي اسلامي است.