مردم به دليل گراني گوشت نميخرند
دستاندركاران بازار گوشت قرمز ميگويند با وجود بالا بودن حجم واردات و توليد گوشت قرمز، قيمتها كاهش نيافته و به همين دليل مردم گوشت نميخرند كه اين مشكل از نبود شبكه مويرگي توزيع و تخلفات در بازار ناشي ميشود. نابسامانيهاي اخير در بازار گوشت قرمز و پايين نيامدن قيمتها، دستاندركاران تنظيم بازار اين محصول را بر آن داشت تا در نشستي علل اين وضعيت را بررسي كنند. در اين نشست كه به ميزباني سازمان تعزيرات حكومتي در استانداري تهران برگزار شد، نمايندگان بخش دولتي و خصوصي به بررسي مشكلات و ارايه راهكارهاي خود در زمينه تنظيم بازار گوشت قرمز پرداختند كه البته اظهارات و دلايل آنها براي وضعيت كنوني حاكم بر بازار گوشت در مواردي با يكديگر متناقض بود. در حالي كه برخي شركتكنندگان در اين نشست مشكل را از كمبود عرضه در بازار و برهكشي گوسفندهاي ماده براي تامين نياز بازار عنوان ميكردند، برخي ديگر مشكل را در شبكه توزيع جستوجو ميكردند و حتي تعدادي نيز واردات اين محصول را بيش از نياز بازار ميدانستند. «يوسف جلوخاني» مديركل شركت پشتيباني امور دام گفت: اكنون براي واردات گوشت قرمز مشكلي نداريم اما شبكه توزيع مويرگي شكل نگرفته است و اين مهم بايد تقويت شود. وي اظهار داشت: واردكننده بايد داراي شبكه توزيع باشد تا بتواند گوشتي كه به شكل شقه و نيم شقه در فروشگاههاي زنجيرهاي و فله فروشها عرضه نميشود را در شبكه توزيع تحت نظارت شركت پشتيباني امور دام و سازمان دامپزشكي به فروش برساند. جلوخاني تاكيد كرد: اصناف و اتحاديهها نيز بايد نظام توزيع داشته باشند و دستگاههاي نظارتي تنها بر عملكرد آنها نظارت كنند. وي درباره اعتراض رييس اتحاديه گوشت گاوي درباره نبود توزيع مناسب گوشت گفت: در صورت تقاضا، شركت پشتيباني امور دام گوشت را در اختيار اتحاديهها قرار ميدهد اما بايد اين گوشت را خريداري كنند نه اينكه گوشت روي دست ما بماند. «عليرضا رستمي» مديركل محصولات كشاورزي سازمان حمايت از توليدكنندگان و مصرفكنندگان نيز با بيان اينكه خريد گوشت شقه و نيم شقه در توان خريد مردم نيست، گفت: با اينكه گوشت شقه و نيم شقه با قيمت مناسبتري عرضه ميشود اما برخي مردم توان خريد آن را ندارند پس بايد شرايط را براي عرضه گوشت قرمز در بستهبنديهايي با وزنهاي پايين فراهم كنيم. وي اضافه كرد: بازرسيها نشان ميدهد گوشت در شبكههاي تعيين شده از سوي شركت پشتيباني امور دام موجود است.