خبر كوتاه
ناوگان تاكسيراني تهران بايد نوسازي شود
ديروز و در جلسه غير علني شوراي شهر، موضوع اصلي جلسه، بررسي وضعيت تاكسيها و اتوبوسهاي تهران بود. در ابتداي اين بررسي شهريار افنديزاده، سرپرست سازمان تاكسيراني پايتخت طي گزارشي به تشريح وضعيت كنوني ناوگان تاكسيراني پرداخته و گفت: در حال حاضر 19 شركت خصوصي تاكسيراني در تهران فعالاند كه در مجموع حدود 78هزار و 392 دستگاه تاكسي موجود در شهر تهران را تامين ميكنند. وي افزود: از مجموع رانندگان دراين بخش نيز كمتر از يك درصد كل جمعيت رانندگان تاكسي را بانوان تشكيل ميدهند. به عبارتي حدود 597 نفر از رانندگان زن و 81 هزار نفر مابقي را آقايان هستند. افنديزاده در تشريح كاربري تاكسيها در پايتخت نيز اظهار داشت: 33هزار و847 تاكسي خصوصي، 24 هزار و 523 دستگاه تاكسي تلفني، 15هزار و 861 دستگاه تاكسي گردشي، 1857 دستگاه تاكسي سازماني، 676 تاكسي ترمينالها، 180 دستگاه راه آهن و 1455 دستگاه در اختيار فرودگاه است. از نظرنوع سواري هم 71هزار و 391 دستگاه سواري و 7006 ون در بخش تاكسراني شهر تهران تردد دارند. اين گزارش اما با واكنشهاي متفاوتي از سوي اعضاي شوراي شهر مواجه شد. رحمتالله حافظي، رييس كميسيون سلامت و محيط زيست شورا پس از استماع گزارش تاكسيراني با تاكيد بر عقبماندگي نوسازي ناوگان تاكسيراني از برنامه 5 ساله دوم شهرداري اظهار داشت: پايانههاي تاكسيراني دورنشهري نياز به افزايش و پايش كيفي دارند ضمن آنكه بايد روند تعويض كاتاليست تاكسيها بهطور مداوم و مستمر باشد. احمد حكيميپور، عضو كميسيون فرهنگي و اجتماعي شورا نيز بر لزوم ساماندهي تاكسيهاي خالي بهخصوص در محدوده شهر اشاره كرد و گفت: متاسفانه در محدوده شهر به خصوص منطقه 12 شاهد انبوه مسافر بر كف خيابان و انبوه تاكسيهاي خالي هستيم. ضروري است كه سازمان بر اين مهم توجه كند. محسن سرخو، رييس كميته حملونقل و ترافيك شورا يكي ديگر از منتقدين به گزارش ديروز بود كه با اشاره به ناموفق بودن عملكرد سازمان اتوبوسراني نسبت به مترو در اجراي برنامه ۵ ساله دوم شهرداري تهران گفت: طبق برنامه ۵ ساله بنا بود سالانه ۵۰۰ دستگاه اتوبوس خريداري شده و سالي ۵۰۰ دستگاه اتوبوس نيز بازسازي شود، در حالي كه از ابتداي برنامه نه تنها اين اهداف محقق نشده است بلكه سالانه حدود ۱۰۰ دستگاه اتوبوس از ظرفيت اتوبوسراني كاسته شده است. همچنين روز گذشته در جلسه شوراي شهر تهران موضوع نامگذاري يكي از خيابانهاي شهر به نام مريم ميرزاخاني ( نابغه درگذشته رياضي ايران) مطرح شد.
سازمان بيمه سلامت ايران به وزارت بهداشت ملحق شد
اعتماد| سازمان بيمه سلامت ايران بهطور رسمي از وزارت تعاون، جدا و به وزارت بهداشت ملحق شد. غلامرضا عباس پاشا؛ معاون توسعه مديريت و منابع سازمان بيمه سلامت ايران در گفتوگو با ايرنا، اين الحاق را ناظر بر تاكيد قانون برنامه ششم توسعه و تاييد شوراي نگهبان دانست و محمد جواد كبير، رييس سازمان بيمه سلامت ايران هم در پي اين انتقال كه طي يك مراسم رسمي و با حضور وزير بهداشت برگزار شد، خبر داد كه اين سازمان حدود 40 ميليون بيمه شده و البته بيش از 7 هزار ميليارد تومان بدهي معوقه به وزارت بهداشت دارد. سيد حسن قاضيزاده هاشمي، وزير بهداشت هم در بازديد از سازمان بيمه سلامت و حضور در مراسم نمادين انتقال دوباره اين سازمان 23 ساله به وزارت بهداشت گفت: «هدف از اين نقل و انتقال بايد كارآمدي بيشتر بيمهها و هماهنگي گستردهتر بين گروههاي ارايهدهنده خدمت باشد. همچنين بايد كنترل بيشتري بين منابع و مصارف صورت گيرد و حمايت طلبي بيشتري از نظام بيمهاي انجام شود. با اين انتقال مردم حق بيمه منطقيتري پرداخت ميكنند. اگر اولويت مجلس و دولت هم كمك به اين حوزه باشد، ميتوان به يك نظام بيمهاي ارزشمند اميدوار بود اما اگر اين جابهجايي صرفا ساختمان و تشكيلات باشد، هيچ تغييري ايجاد نميشود. البته اين كار هنوز ناقص است و بخشي از توليت بيمهها در اختيار وزارت بهداشت نيست. بيمهها بايد آقايي كنند نه اينكه سرشان پايين باشد و نتوانند امر و نهي كنند. بيمه يعني خريدار و فروشنده بايد هميشه محتاج خريدار خوشحساب باشد. بايد كاري كرد كه صندوقهاي بيمه تجميع شوند. در اين صورت آنها قدرت پيدا ميكنند.»
چهارشنبه ۷ كانديداي نهايي شهرداري تهران معرفي ميشوند
ايلنا| الويري رييس سني شوراي پنجم اعلام كرد: در جلسه روز چهارشنبه هفت نفر از كانديداهاي شهرداري كه بالاترين راي را در ميان اعضا كسب كردهاند به عنوان كانديداهاي نهايي شهردار معرفي مي شوند. هم اكنون تعداد كانديداها قطعي نيست؛ هر آن ممكن است؛ كم و زياد شود. با اين حال به هر تعداد هم كه باشند هفت نفربه عنوان كانديداي نهايي همين هفته انتخاب خواهند شد.