• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3857 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۷ تير

آثار برنامه‌هاي توليدي و مالي ايران خودرو در بازار سرمايه

آمارهاي موجود در سامانه‌هاي اطلاع‌رساني بورس تهران حكايت از آن دارد كه آثار اجراي برنامه همه‌جانبه سامانه‌هاي توليدي و مالي ايران خودرو به تدريج در بازارسرمايه قابل مشاهده شده است.
ايران خودرو براي اصلاح ساختار و تركيب سبد دارايي‌ها، افزايش و تنوع سبد توليد اصلاح ساختار درآمد، افزايش بازده و بهبود روش‌هاي حمايت از سهامداران خرد، برنامه‌هاي متنوعي را در دست اجرا دارد. اجراي اين برنامه‌ها از يكسو موجب افزايش سهم بازار اين گروه از بازار خودرو كشور شده و از سوي ديگر تركيب درآمدي شركت ايران خودرو را به سمت سلامت و كيفيت بالاتر سوق داده و مجموع اين عوامل موجبات افزايش سود سهام و در نتيجه بازده سرمايه‌گذاران در سهام ايران خودرو را فراهم آورده است.

حمايت از سهامداران خرد
گروه صنعتي ايران خودرو از چندي قبل براي ملموس‌تر شدن نتايج اجراي برنامه‌هاي اصلاح ساختار و همچنين حفظ حقوق سهامداران خرد برنامه‌هاي تازه‌اي را جهت بازارگرداني سهام اين شركت در تالارهاي بورس به اجرا گذاشت. به اين ترتيب در شرايطي كه از زمستان پارسال بازارگرداني سهام ايران خودرو با هدف حمايت از منافع سهامداران خرد با روشي تازه در حال پيگيري است، آمارهاي رسمي بورس تهران نشان مي‌دهد اين موضوع بر روند بازده سهام اين گروه خودرو‌سازي اثر مثبتي بر جاي گذاشته به نحوي كه ميانگين بازده 18 ماهه سهام ايران‌خودرو در بورس تهران از مرز 60 درصد فراتر رفته است. طبق آمارهاي موجود ارزش سهام ايران خودرو دربورس تهران از محدوده 160 تومان در پايان پاييز 94 به محدوده 260 تومان در آغاز تابستان امسال رسيده؛ اين موضوع موجب شده ميانگين بازده سرمايه‌گذاران در سهام ايران‌خودرو در طول يك سال و نيم گذشته از 62 درصد فراتر رود.

اصلاح ساختار و تركيب درآمد
اطلاعات مالي منتشر شده در بورس تهران نشان مي‌دهد؛ علاوه بر افزايش بازده، ساختار و تركيب درآمدي شركت ايران‌خودرو هم رو به بهبود است بطوري كه ايران خودرو در سال مالي گذشته بالاترين رقم درآمدعملياتي را در صنعت خودرو ايران كسب كرده است. طبق آمار موجود در سايت اطلاعات ناشران بورس موسوم به كدال، درآمدهاي عملياتي شركت ايران خودرو در سال مالي 95 معادل 39درصد افزايش يافته و به اين ترتيب جايگاه ايران خودرو در جمع شركت‌هاي داراي سلامت مالي و تجاري تثبيت شده است. در ادبيات مالي به درآمد عملياتي «درآمد منظم» هم مي‌گويند. درآمـد عملياتي يا «منظم» يك شركت بيانگر سلامت مالي و تجاري يك شركت است. ميزان درآمدهاي عملياتي ايران خودرو طبق صورت‌هاي مالي حسابرسي نشده در پايان سال مالي گذشته به 256 هزار و 122 ميليارد ريال رسيد، اين رقم در سال مالي قبل از آن 184 هزار ميلياردريال بود. به باور كارشناسان با توجه به اجراي برنامه توليد بهينه براساس حاشيه سود محصولات و تمركز بر روي توليد اين خودروها با عرضه خودروهايي نظير دناپلاس و پژو 2008 و چشم‌انداز موجود براي تداوم اين روند بايد انتظار داشت؛ فرايند رشد درآمدعملياتي ايران خودرو ادامه يابد.

اثر افزايش توليد بر سود سهام
طبق آمار عملكرد ايران خودرو كه در بورس تهران منتشر شده توليد و فروش محصولات اين شركت خودروساز در بهار امسال افزايش مطلوبي داشته است. گروه صنعتي ايران خودرو در سال گذشته هم 651 هزار دستگاه خودرو توليد و روانه بازار كرده بود. اجراي پروژه‌هاي ارتقاي كيفيت در بخش‌هاي مختلف ايران خودرو، در چندماه اخير به ثمر نشسته و منجر به افزايش ستاره‌هاي كيفي محصولات ايران خودرواز جمله دنا پلاس، تندر پلاس، تندر اتوماتيك، سورن، 206 صندوقدار و ساير محصولات شده است. آمارها نشان مي‌دهد در اين دوره با وجود عرضه قابل توجه خودروهاي وارداتي، ايران خودرو توانست با تنوع محصولات موجب حفظ سهم بيش از 52 درصدي ريالي و سهم تعدادي 51 درصدي توليد در بازار شود.
رشد توليد در ايران خودرو درحالي به دست آمده كه، با توجه به حادثه آتش سوزي در يكي از شركت‌هاي تامين‌كننده قطعات خودرو در اواخر ارديبهشت ماه، در محافل صنعت خودرو و بازارسرمايه اين نگراني به وجود آمده بود كه آهنگ رشد توليد درصنعت خودرو ايران كند خواهد شد.
طبق آماري كه در سايت اطلاعات ناشران بورس موسوم به كدال منتشر شده، شركت ايران خودرو در 3 ماه نخست امسال، يعني تا پايان فصل بهار، 144 هزارو 667 دستگاه انواع خودروي سواري توليد كرده است. اين آمار نسبت به عملكرد ايران خودرو در مدت مشابه سال مالي گذشته، از رشدي 8درصدي حكايت دارد. آمارهاي تازه منتشر شده در بازارسهام نشان مي‌دهد شركت ايران خودرو در بهار سال 96 نسبت به مدت مشابه سال قبل 10 هزارو 761 دستگاه خودرو بيشتر توليد كرده است. طبق آمار رسمي منتشر شده در بورس تهران، همزمان با رشد توليد، ميزان فروش ايران خودرو هم در بهار سال مالي جاري نسبت به بهار پارسال رشدي
8/5 درصدي را تجربه كرده است، ايران خودرو در بهار امسال 125 هزارو 787 دستگاه انواع خودروي سواري را در بازار فروخت.

برنامه‌هاي ايران خودرو
براي اصلاح تركيب سبد دارايي‌ها
همچنين جزييات اقدامات و برنامه‌هاي ايران خودرو براي اصلاح تركيب سبد دارايي‌ها با هدف بهبود كارايي شركت‌هاي زيرمجموعه اعلام شد. جمع ارزش سهام شركت‌هاي واگذار شده ايران خودرو در سال مالي 95 معادل مبلغ سه هزار و 37 ميليارد ريال بوده است. اجراي اين برنامه، موجب افزايش درآمدهاي ايران خودرو از محل واگذاري دارايي‌هاي مازاد شده است.
شركت ايران خودرو نيز هم‌سو با فضاي با نشاط ايجاد شده، ناشي از عملكرد حوزه سياست خارجي در دولت يازدهم، سياست اصلاح ساختار سبد دارايي‌هايش را در دستور كار قرار داده است. اين سياست در چارچوب آيين‌نامه واگذاري شركت‌هاي زيرمجموعه، مصوب هيات‌مديره ايران‌‌خودرو به اجرا درآمده است. در اين چارچوب اهتمام اصلي و تمركز ويژه مديريت گروه بر واگذاري سهام شركت‌هاي زيرمجموعه بوده است.
در سال مالي 1395 معادل 14درصد سهام شركت بيمه پارسيان به مبلغ يك هزار و 59 ميليارد ريال واگذار شد. همچنين دو درصد از سهام شركت ايران خودرو متعلق به شركت سرمايه‌گذاري سمند به مبلغ يك هزار و 127 ميليارد ريال فروخته شد. در ادامه اجراي برنامه اصلاح ساختار سبد دارايي‌هاي ايران خودرو، 70 درصد از سهام شركت فنرسازي خاور نيز در مجموع به مبلغ 353 ميليارد ريال واگذار شد. در اين ميان بخش ديگري از سهام متعلق به گروه ايران خودرو در ساير شركت‌هاي فعال در بورس در مجموع به مبلغ 517 ميليارد ريال فروخته شد.  همچنين اين شركت در نظر دارد پس از بررسي و تحليل سبد سرمايه‌گذاري‌ها در صورت لزوم فرايند اصلاح ساختار را امسال هم ادامه دهد، اما طبيعتا اين فرايند بايد با هدف بهينه‌سازي تركيب دارايي‌ها در عين رعايت صرفه و صلاح اقتصادي به اجرا درآيد.

بازتاب عملكرد ايران خودرو
در نهادهاي تصميم‌ساز
بازتاب نتايج عملكرد ايران خودرو در اصلاح همه‌جانبه سامانه‌هاي توليدي و مالي در نهادهاي تصميم‌گير و تصميم‌ساز نظير مجلس شوراي اسلامي قابل توجه بوده، بطوري كه حجت‌الاسلام سيدجواد حسيني‌كيا، عضو هيات‌رييسه كميسيون صنايع و معادن مجلس به تازگي اعلام كرده است: ايران خودرو با هدايت و درايت تيم مديريتي خودكوشيده است با اصلاح ساختار مالي و تركيب توليدو كاهش هزينه‌هاي سر بار درمسير بهره وري و ‌سوددهي قرار گيرد. او گفت: ايران‌خودرو طي چهار سال اخير گام‌هاي خوبي در زمينه عرضه محصولات جديد، ارتقاي كيفي و ايمني محصولات خود و استفاده از فناوري‌هاي جديد، برداشته است البته اين روند بايد با شتاب بيشتري تداوم داشته باشد. او تاكيد كرد: امضاي قرارداد ايران‌خودرو با شركت‌هاي دانش‌بنيان ايراني و شركت‌هاي خارجي براي طراحي پلتفرم محصولات جديد ايران خودرو يك گام هوشمندانه در جهت تحقق اقتصاد مقاومتي و خودروساز شدن ايران خودرو است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون