• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3857 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۷ تير

افتتاح نمايشگاهي در سالروز تولد 84 سالگي «داود رشيدي»

مرد نكونام نميرد هرگز

بابك احمدي

 

حالا تئاتر شهر در همان مسيري گام برمي‌دارد كه مدت‌ها انتظار داشتيم. اينكه بناي خاطره‌ساز چهارراه وليعصر هر از چندي اهالي هنر نمايش را به بهانه‌اي دور هم جمع كند تا بار ديگر به يك پاتوق فرهنگي الگوساز بدل شود. اين روزها حداقل در بخشي كه به گراميداشت نام هنرمندان نامي تئاتر باز مي‌گردد شاهد اين اتفاق هستيم. هفته گذشته عوامل اجرايي نمايش «اعتراف» به كارگرداني شهاب حسيني از هفت دهه حضور علي نصيريان روي صحنه تقدير كردند و چهره‌هاي فرهنگي و سياسي به افتخارش روي سن سالن اصلي آمدند. گرچه انتظارها آنچنان كه بايد برآورده نشد ولي نفس كار قابل تقدير بود و درست چند روز بعد خبر رسيد مجموعه تئاترشهر براي سالروز تولد 84 سالگي زنده‌ياد داود رشيدي و گراميداشت خاطره اين هنرمند برنامه‌‌اي ويژه تدارك ديده است. برهمين اساس روز گذشته نمايشگاهي با عنوان «نمايش ادامه دارد... » شامل آثار، جوايز، عكس‌ها و دست‌نوشته‌هاي اين بازيگر و كارگردان تئاتر با حضور سيدرضا صالحي‌اميري، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در فضاي بيروني سالن اصلي مجموعه تئاترشهر برپا شد كه تا پنجم شهريور، مصادف با سالروز درگذشت داود رشيدي ادمه دارد. افتتاحيه‌اي به ميزباني احترام برومند، ليلي رشيدي و مرضيه برومند.
صالحي اميري كه يك روز كاري خود را به حضور در ميان اهالي هنر نمايش اختصاص داده بود، داود رشيدي را «بزرگمردي از جامعه هنري» توصيف كرد. «بزرگمردي كه همه ما مديون هنرنمايي‌هايش در عرصه‌هاي مختلف هستيم. او از معدود كساني است كه در گفتمان تئاتر در سرزمين ما تاثير بسزايي داشته و مي‌توان به درستي گفت بسياري از هنرمندان تئاتر كشور مديون حضور او و هم نسلانش هستند.» علي نصيريان كه تجربه‌ سال‌ها همكاري با زنده‌ياد رشيدي را در كارنامه دارد نيز از «سطح بالاي معلومات» به عنوان امتياز داود رشيدي گفت. «مرحوم رشيدي اوايل دهه ۴۰ از اروپا به ايران آمد و از همان دوران به ما در اداره هنرهاي دراماتيك پيوست و با هم كار را شروع كرديم. يكي از امتيازاتش معلومات و دانشي بود كه از اروپا به ايران آورد و از جمله مي‌توان به آشنايي كامل با ادبيات اروپا، مباني كارگرداني و بازيگري و سليقه‌اش در انتخاب نمايشنامه‌ها اشاره كرد.» نصيريان «تسلط داود رشيدي بر حوزه كارگرداني» را شاخصه ديگر اين هنرمند دانست. «در كنار اينها او در نهايت دقت و ارزش نسبت به انتخاب نمايشنامه‌ اقدام مي‌كرد كه اين نشان‌دهنده تسلط علمي‌اش بر حوزه تئاتر بود. داود رشيدي بازيگر بسيار خوبي بود و من افتخار داشتم كه روي صحنه‌هاي تئاتر، آثار سينمايي و تلويزيوني زيادي كنارش حضور پيدا كنم. يكي از هنرمنداني كه علاوه بر هنرش در حوزه مديريت تئاتر و آموزش نيز ويژگي‌هاي زيادي داشت اما با تمام احوال باز هم مي‌گويم مهم‌ترين خدمت زنده‌ياد رشيدي به تئاتر اين مملكت در حوزه كارگرداني بود.»
احمد مسجد جامعي يكي ديگر از مهمانان حاضر در مراسم افتتاحيه نمايشگاه، آثار و اسناد به نمايش درآمده را با علاقه دنبال مي‌كرد. عضو شوراي شهر بر لزوم حفظ نامه‌ها و دست‌نوشته‌هاي اين هنرمند تاكيد داشت. «مي‌توان از دست‌نوشته‌هايي كه داود رشيدي براي همسر و فرزندانش نوشته به شخصيت او پي برد. اميدوارم اين آثار بماند و در اختيار همه قرار بگيرد. » و اينجا بود كه علي مرادخاني با بيان جمله‌‌اي كوتاه خطاب به احمد مسجدجامعي بار ديگر از يك نياز ضروري خانواده هنرهاي نمايشي گفت. «اگر شهرداري به ما كمك كند موزه تئاتر ايران را مي‌سازيم.» اتفاقي كه اگر رخ دهد شاهد حفظ آثار تعداد زيادي از بازيگران، كارگردانان، نمايشنامه‌نويسان و در نگاه كلان حفظ ميراث تئاتر ايران خواهيم بود.
به اين ترتيب برپايي نمايشگاه «نمايش ادامه دارد... » را مي‌توان پيش درآمدي بر اجراي يك ايده فرهنگي ماندگار يعني تاسيس موزه تئاتر ايران تلقي كرد. اتفاق مهمي كه آثار ماندگار و نتايج حاصل از آن تا موزه پابرجاست به نام مديران و هنرمنداني ثبت خواهد شد كه در اين راه تلاش كردند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون