• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3859 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۳۱ تير

دوئل نهايي و شهردار آينده تهران

قربانعلي قائمي عضو مجمع مشورتي توسعه استان تهران

انتخاب شهردار آينده تهران كه شانزدهمين كليد‌دار پايتخت خواهد بود، وارد مرحله جديدي شده است. پنجمين شوراي شهر تهران كه از آن با عنوان شوراي منتخب نام برده مي‌شود به رياست مرتضي الويري كه خود تجربه مديريت عالي شهري تهران را دارد، سعي مي‌كند قبل از آنكه فعاليت رسمي‌اش را آغاز كند، مقدمات و تمهيدات انتخاب شهردار آينده تهران را در فرآيندي مشخص، ساده‌سازي كرده و سرعت بخشد. قبلا اين شورا درباره مسائلي مثل بايدها و نبايدهاي انتخاب هيات رييسه شوراي پنجم و حضور چهارساله يا خروج اعضاي انتخاب شده توسط مردم تهران از شورا، تصميمات مهمي را اتخاذ كرده بود. همچنين معيارها و روند انتخاب شهردار شانزدهم تهران را در جلسات متعدد مصوب كرده و مقرر شده بود كه هر عضو منتخب شورا، سه نفر را به عنوان گزينه مديريت شهر تهران به جلسه روز چهارشنبه ۲۸ تير ۹۶ معرفي كند كه ليست ۲۴‌نفره‌اي كه اخيرا درباره آنها راي‌گيري به عمل آمد، حاصل اين تصميم بود. از اين ۲۴ كانديدا، سه نفر از آنها به دليل حضور در دولت يا دلايل ديگر، انصراف داده و ليست هفت نفره‌اي كه انتخاب گرديد از ميان ۱۸ نفر كانديداهاي معرفي شده انتخاب شده‌اند. بدين‌ترتيب از ۱۴۷ انتخاب موجود، مشخص بود، كساني كه بيشتر از ميانگين آراي اعضاي منتخب شورا تعداد ۸ راي را كسب كنند، مي‌توانستند از اين مرحله عبور كنند هرچند تناسبي بين آراي منتخبان وجود نداشت و برخي از كانديداها حتي از سوي كساني كه معرفي شده بودند هم رايي نگرفتند و برخي ديگر با توافق مقطعي اعضا در بده بستان آرا در اين مرحله، واجد راي حداكثري شدند. در شرايط فعلي و وجود ۶ كانديدا، به نظر مي‌رسد دو كانديدايي كه در دور بعدي بتوانند به صورت ميانگين تعداد ۷ راي را كسب كنند، وارد رقابت نهايي خواهند شد.


از اين رو مي‌توان گفت كه در اين مرحله، كسي موفق خواهد بود كه آراي ثابت بيشتري داشته باشد و روي آراي شناور نيز حساب نكرده باشد.
هرچند با شرايط پيش آمده در راي‌گيري قبلي بهتر آن است كه اعضاي شورا با دقت نظر بيشتري دو گزينه مورد نظر خود را با لحاظ كردن همه شرايط و به صورت اجماعي انتخاب كرده و رقابت در انتخاب شهردار آينده تهران را به پس از رسميت‌يابي شورا موكول كنند.
بايد منتظر ماند و ديد كه در مرحله بعد از فرآيند انتخاب شهردار تهران و مراحل بعدي كه برنامه‌هاي شش كانديدا به شورا ارايه خواهد شد، كانديداهاي ششگانه چه آرايي را به خود اختصاص خواهند داد و دوئل نهايي بين كدام دو نفر از كانديداها انجام خواهد شد.
كلانشهر تهران كه به نفس نفس افتاده است و هوايش، پاكيزگي، معابر سواره رو و پياده روهاي آن، ايمني رواني و آسمانش، رنگ آبي را به انتظار نشسته است تا مديري در اندازه‌هاي شخصيت ملي، متخصص، باتجربه در مديريت شهري، مشورت پذير، پاكدست و پاسخگو در دوئل نهايي انتخاب شهردار شانزدهم، به شهروندان فهيم تهران معرفي شود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون