• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3860 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۱ مرداد

انتشار جزييات طرح مجلس نمايندگان امريكا براي اعمال تحريم گسترده عليه ايران

نسخه اوليه طرح تحريم ايران، روسيه و كره‌شمالي كه گفته مي‌شود اين هفته به راي گذاشته خواهد شد، در سايت مجلس نمايندگان امريكا منتشر شده است. به گزارش خبرگزاري فارس، سران مجلس نمايندگان امريكا بر سر متن اوليه طرح تحريم‌هاي ايران، روسيه و كره شمالي به توافق رسيدند. در اين طرح كه نسخه اصلاح و تكميل‌شده مصوبه سناي امريكا براي تحريم ايران و روسيه است، به فعاليت‌هاي موشكي، حمايت از گروه‌هاي مقاومت و مسائل حقوق بشري به عنوان بهانه‌هايي براي اعمال تحريم‌هاي تازه عليه ايران استناد شده است. گفته مي‌شود اين طرح كه در صورت تصويب با عنوان «قانون تحريم‌هاي روسيه، ايران و كره شمالي» شناخته مي‌شود، روز سه‌شنبه به راي گذاشته مي‌شود.
گزارش دوره‌اي در مورد ايران
براساس اين طرح، وزير خارجه، وزير دفاع، وزير خزانه‌داري و رييس اطلاعات ملي امريكا بايد نهايتا تا ۱۸۰ روز پس از تصويب قانون و پس از آن هر دو سال يك بار مشتركا «راهبردي را براي مقابله با فعاليت‌هاي متعارف و نامتقارن ايران كه مستقيما ايالات متحده و متحدان كليدي‌اش در خاورميانه، شمال آفريقا و فراتر از آن را تهديد مي‌كند» به كميته‌هاي مربوطه و رياست كنگره تحويل دهند. اين گزارش بايد شامل راهبرد كوتاه و بلندمدت ايالات متحده در قبال ايران، ارزيابي دولت از توانمندي‌هاي نظامي ايران، برنامه‌هاي ايران براي ارتقاي توانمندي‌هايش، فعاليت‌هاي ايران در حوزه‌هاي اطلاعاتي و تبليغاتي و فعاليت‌هاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و نيروي قدس و ميزان حمايت‌هاي ايران از گروه‌هاي مقاومت باشد.
تحريم‌هاي مرتبط با برنامه موشكي
اين طرح در صورت تصويب، رييس‌جمهور امريكا را موظف مي‌كند براي مقابله با برنامه موشكي ايران، افراد و شركت‌هاي زير را در فهرست تحريم قرار دهد:
 ‌ هر فردي كه عامدانه در هر فعاليتي كه عملا به توسعه برنامه موشكي ايران كمك مي‌كند، مشاركت داشته باشد يا به ايران در دريافت، انتقال و توسعه اين توانمندي‌ها كمك كند .
 ‌ شركت‌هاي تحت مديريت يا مالكيت اين افراد
 ‌ ‌ شركت‌هايي كه براي دور زدن تحريم‌ها ايجاد شده باشند.
 ‌ ‌ هر فرد يا شركتي كه عامدانه به افراد بند يك، كمك مالي، فني، خدماتي يا حمايت‌هاي ديگر ارايه كند.
اين طرح دولت امريكا را موظف مي‌كند دارايي‌هاي افرادي را كه در شمول بندهاي فوق مي‌گيرند، در امريكا بلوكه كرده و مانع ورود آنها به اين كشور شود. علاوه بر اين افرادي كه به تجارت با اشخاص و نهادهاي تحريم‌شده پرداخته و تحريم‌ها را نقض كنند با جريمه‌هاي مالي و ديگر تنبيهات پيش‌بيني شده در قوانين تحريمي امريكا مواجه مي‌شوند.
تحريم‌هاي مرتبط با «تروريسم» عليه سپاه‌پاسداران
اين طرح با متهم كردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و نيروي قدس به حمايت از تروريسم، رييس‌جمهور را ملزم مي‌كند ۹۰ روز پس از تصويب قانون، «مقامات، عوامل و وابستگان به سپاه پاسداران انقلاب اسلامي» را در فهرست تحريم قرار دهد. دارايي‌هاي افرادي كه در اين فهرست قرار گيرند در امريكا بلوكه شده و اتباع امريكا از مبادلات مالي با آنها منع مي‌شوند.
تحريم‌هاي مرتبط با «نقض حقوق بشر»
وزير خارجه امريكا در صورت تصويب اين طرح موظف خواهد بود ظرف ۹۰ روز فهرستي از افرادي را كه آنها را عامل «نقض حقوق بشر» در ايران مي‌داند به كنگره ارايه دهد. اين طرح دولت امريكا را موظف مي‌كند دارايي‌هاي افرادي را كه در شمول بندهاي فوق مي‌گيرند در امريكا بلوكه كند. علاوه بر اين افرادي كه به تجارت با اشخاص و نهادهاي تحريم‌شده پرداخته و تحريم‌ها را نقض كنند با جريمه‌هاي مالي و ديگر تنبيهات پيش‌بيني شده در قوانين تحريمي امريكا مواجه مي‌شوند.
ممنوعيت فروش تسليحات سنگين به ايران
اين قانون همچنين بر لزوم ممانعت از فروش تسليحات سنگين از جمله تانك، خودروهاي زرهي، توپ‌هاي كاليبر بالا، هواپيماهاي جنگي، بالگردهاي تهاجمي، كشتي‌هاي جنگي و سامانه‌هاي موشكي به ايران، تاكيد دارد. اين قانون رييس‌جمهور را ملزم مي‌كند افرادي را كه به فروش اين تجهيزات به ايران كمك مي‌كنند يا چنين تجهيزاتي را به ايران مي‌فروشند در فهرست تحريم قرار دهد. بر اساس‌بندي از اين طرح، رييس‌جمهور اين اختيار را خواهد داشت كه به صورت مورد به مورد و با استناد به منافع ملي امريكا، اجراي تحريم‌ها را به مدت ۱۸۰ روز به حالت تعليق درآورده و در صورت نياز اين تعليق را به صورت دوره‌اي تمديد كند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون