• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3862 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۳ مرداد

گفت‌وگوي «اعتماد» با صادق درودگر درباره يك حذف بي‌سروصدا

براي تيم‌ملي اميد سرمربي بين‌المللي مي‌خواهيم

مهدي روزخوش

تيم ملي فوتبال اميد ايران كه در مسابقه‌هاي زير 23 سال آسيا شركت كرده بود، پس از پيروزي برابر قرقيزستان برابر عمان متحمل شكست 2 بر صفر شد و در نهايت در گروه سه تيمي، نتوانست به دور بعد صعود كند. اين شكست باعث نااميدي اميدهاي ايران شد و انتقادات زيادي را به كادر فني تيم ملي ايران وارد كرد. اميرحسين پيرواني كه با همين تيم در مسابقه‌هاي جام جهاني نتايج درخور فوتبال ايران را به دست نياورد، اميدوار بود شكست‌هاي گذشته را جبران كند اما اين اتفاق رخ نداد تا تيم ايران با حذف از اين دوره رقابت‌ها، نتواند در مسابقه‌هاي قهرماني آسيا شركت كند.

اميرحسين پيرواني كه با تاييد كارلوس كي‌روش پس از سرمربيگري تيم ملي جوانان به سرمربيگري تيم ملي فوتبال اميد رسيد، با همان تيم جوانان كه زير 21 سال بودند راهي مسابقه‌هاي مقدماتي زير 23 ساله‌هاي آسيا شد تا علاوه بر كسب تجربه، نتايج خوبي براي فوتبال ايران به دست بياورد. در اين دوره از رقابت‌ها ملي‌پوشان ايران ابتدا برابر قرقيزستان به برتري رسيدند و اميدوار بودند با شكست عمان بتوانند به آساني به دور بعد صعود كنند اما شكست برابر عمان روياي صعود را براي شاگردان پيرواني از بين برد. در اين ميان همكاري نكردن برخي باشگاه‌هاي ليگ برتري و ندادن بازيكن به تيم ملي، مزيد بر علت شد تا اين تيم نتواند انتظارات را برآورده كند.

براي بررسي بيشتر اين موضوع با صادق درودگر كه به تازگي به عنوان عضو هيات رييسه سازمان ليگ انتخاب شده است، هم‌كلام شديم تا از زبان يكي از كارشناسان فوتبال ايران، وضعيت تيم ملي اميد را بيشتر بررسي كنيم.

 

تيم‌ملي اميد حذف شد و انگار در فوتبال ايران هيچ اتفاقي نيفتاده است. شرايط تيم ملي اميد را در مسابقه‌هاي مقدماتي زير 23 سال آسيا چطور ارزيابي مي‌كنيد؟

اين مسابقه‌ها در رده زير 23 سال برگزار شد اما فراموش نكنيد تيم ايران زير 21 سال بود و بازيكنان ما چند سالي كوچك‌تر از رقباي خود بودند. اين يعني آنها مي‌توانند براي آينده از اين مسابقه‌ها تجارب خوبي را به دست بياورند. در هر صورت تيم ما به خاطر مشكلاتي كه وجود داشت، نتوانست نتايج خوبي كسب كند اما من معتقدم بايد به آينده اميدوار باشيم و سعي كنيم از اين شكست‌ها درس بگيريم و ايرادات‌مان را برطرف كنيم. هم اينكه تيم جوانان را مستقيما را به تيم ملي اميد منتقل كرديم و هم آن تيم در اين مسابقه‌ها شركت كرد، كار بسيار شايسته و قابل قدرداني است اما نبايد فراموش كرد كه اين تيم نيازمند حمايت‌هاي بهتر و تهيه امكانات بيشتري است. تيم ايران سرمايه‌گذاري خوبي را روي جوانان انجام داد كه در آينده مطمئنا پاسخ اين سرمايه‌گذاري را خواهد گرفت.

يعني ارزيابي شما از شكست ايران در اين رقابت‌ها مثبت است؟

من نمي‌گويم ارزيابي‌ام از اين شكست‌ها مثبت است بلكه بر اين باورم بايد سعي كنيم يك برنامه‌‌ريزي درست و بلندمدت داشته باشيم تا بازيكنان مستعد و جوان در باشگاه‌هاي‌شان تربيت شوند و نياز نداشته باشيم آنها را براي برخي مسابقه‌ها به اردوهاي بلندمدت ببريم. اگر اين اتفاق رخ بدهد، هر زمان كه تيم ملي نياز به بازيكن داشته باشد مي‌تواند بازيكنان را به صورت آماده از باشگاه‌ها تحويل بگيرد.

البته در اين بين برخي باشگاه‌ها هم حمايت‌هاي مطلوبي نداشتند و بازيكنان‌شان را در اختيار تيم ملي قرار ندادند.

بله، من هم اين موضوع را قبول دارم. برخي باشگاه‌ها مثل استقلال همكاري خوبي با تيم ملي نداشتند. اما اين دليل نمي‌شود كه بخواهيم براي اين شكست توجيهي بياوريم كه چون باشگاهي بازيكن نداده، پس ما بايد شكست بخوريم. شكست ما دلايل متعددي دارد كه بيشتر بايد آنها را بررسي كنيم.

برخي معتقدند بايد از يك مربي خارجي در راس كادر فني تيم ملي استفاده مي‌كرديم. شما هم اين مساله را تاييد مي‌كنيد؟

آقاي پيرواني و همين‌طور آقاي برمك زحمات زيادي براي تيم ملي اميد كشيدند و بايد از آنها قدرداني كنيم اما من هم قبول دارم يك مربي بزرگ و بين‌المللي مي‌توانست مشكلات ما را برطرف كند. امثال آقاي پيرواني هم بهتر بود در كنار اين كادر به كسب تجربه مي‌پرداختند و تجربيات‌شان بيشتر مي‌شد تا در آينده سرمربيگري تيم ملي را بر عهده مي‌گرفتند اما با اين حال الان نبايد به گذشته فكر كنيم و فقط بايد به آينده اميدوار باشيم.

شما حالا عضو هيات رييسه سازمان ليگ هستيد آيا براي همكاري نكردن باشگاه‌ها، برنامه‌اي داريد؟

قبول دارم طي اين مدت باشگاه‌ها كم‌لطفي كردند اما به هر حال آنها هم در برخي موارد حق دارند. سرمايه‌گذاري كرده‌اند و مي‌خواهند از بازيكن‌شان استفاده كنند. بايد برنامه مشخص داشته باشيم و با باشگاه‌هايي كه بي‌دليل با حضور بازيكن‌شان مخالفت مي‌كنند، برخورد كنيم. همان‌طور كه گفتم اگر يك برنامه درست و بلندمدت در فوتبال ما تدوين شود، باشگاه‌ها در فوتبال پايه سرمايه‌گذاري بيشتري مي‌كنند و اگر اين اتفاق رخ بدهد، بازيكنان مستعد در همان باشگاه‌ها تربيت مي‌شوند و در اختيار فوتبال ملي قرار مي‌گيرند. اگر مربي كه هدايت تيم ملي را بر عهده دارد بداند بازيكن را آماده و با استانداردهاي خودش از باشگاه تحويل مي‌گيرد شايد ديگر نياز نباشد اردوهاي بلندمدت برگزار كند و همين مساله باشگاه‌ها را هم راضي مي‌كند تا بازيكنان‌شان را بيشتر در اختيار تيم ملي قرار دهند.

در سازمان ليگ برنامه‌اي براي باشگاه‌ها براي اينكه در فوتبال پايه سرمايه‌گذاري كنند تدوين كرده‌ايد؟

ما هنوز جلسه مشخصي در سازمان ليگ برگزار نكرده‌ايم. من برنامه‌هاي خودم را دارم و مطمئنا تلاش مي‌كنم بهترين پيشنهادات را براي بهبود اين وضعيت پياده كنم. ابتدا اجازه دهيد جلسات‌مان برگزار شود و بعد درباره چند و چون كار صحبت كنيم.

درباره وضعيت بدهي باشگاه‌ها و اينكه برخي از آنها شايد نتوانند بدهي‌هاي گذشته خود را پرداخت كنند هم مي‌توانيد صحبت كنيد؟

باشگاه‌هاي ما مشكلات زيادي دارند. در اين زمينه هم بايد برنامه‌ريزي درستي داشته باشيم. البته من پيشنهادي دارم مبني بر اينكه همان‌طور كه براي مربيان جلسات آموزشي برگزار مي‌شود و به آنها لايسنس مي‌دهند، بهتر است براي مديران باشگاه‌ها هم آموزش‌هايي برگزار كنيم تا با علم بيشتري به مديريت بپردازند و قراردادهاي نجومي با برخي از بازيكنان منعقد نكنند. البته اگر اين اتفاق رخ بدهد اميدوار مي‌شويم در آينده باشگاه‌هاي بدهكار كمتري داشته باشيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون