• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3864 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۵ مرداد

تهديد به اقدام متقابل

بهرام قاسمي، سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان در واكنش به تصويب لايحه تحريم‌هاي مجلس نمايندگان امريكا عليه كشورمان، ضمن محكوميت اين اقدام غيرقانوني و توهين‌آميز گفت: مجلس نمايندگان امريكا با تصويب اين تحريم‌هاي غير هسته‌اي و در صورت نهايي و اجرايي شدن آن، اجراي موفقيت‌آميز برجام كه يك توافق چند‌جانبه و بين‌المللي را كه حاصل تلاش چندين ساله بوده، ناديده انگاشته و آن را به خطر مي‌اندازد.
قاسمي با اشاره به سابقه ديرينه اقدامات ضد ايراني كنگره امريكا عليه ملت ايران خاطرنشان كرد: امريكا براساس برجام تعهداتي دارد كه بايد انجام دهد و مصوبات و مقررات داخلي كشورها نمي‌تواند مستمسكي براي فرار از اصل مسووليت بين‌المللي دولت‌ها قرار گيرد. لذا همانگونه كه جمهوري اسلامي ايران تاكنون و بنا به تاييد آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و اذعان كشورهاي عضو 1+5 نسبت به تعهدات خود كاملا پايبند بوده و آنها را به انجام رسانده، انتظار دارد تا ساير طرف‌هاي برجام و از جمله دولت امريكا نيز به تعهدات خود پايبند بوده و عمل كنند. جمهوري اسلامي ايران متن اين لايحه و مفاد آن را در صورت نهايي شدن با دقت در دست بررسي داشته و بر اين اعتقاد است كه مفاد اين لايحه با روح و مفاد برجام منطبق نيست. از اين رو همان‌گونه كه قبلا اعلام شده است جمهوري اسلامي ايران در راستاي تامين منافع ملي، اقدام متقابل و متناسب را به انجام خواهد رساند.
سخنگوي دستگاه ديپلماسي با تاكيد بر اينكه وزارت امور خارجه مفاد اين لايحه در مورد نيروهاي نظامي و توانمندي‌هاي موشكي ايران را كاملا غيرقانوني، ناموجه و بي‌اساس مي‌داند، افزود: سياست اصولي جمهوري اسلامي ايران در قبال منطقه مبارزه با تروريسم، حسن همجواري و حفظ امنيت جمعي بوده؛ ضمن آنكه برنامه موشكي ايران نيز منطبق با قطعنامه 2231 است و هيچ امري نمي‌تواند جمهوري اسلامي ايران را از پيگيري و اجراي سياست اصولي افزايش توانمندي دفاعي خود منع كند. نمايندگان كنگره امريكا در حالي ايران را متهم به بي‌ثبات‌سازي منطقه مي‌كنند كه دولت اين كشور با تجاوز به عراق، در ايجاد گروه‌هاي تروريستي مانند داعش نقش اصلي را بر عهده داشته و افزايش بي‌ثباتي در اين منطقه و افراط‌گرايي كنوني نتيجه سياست‌هاي نسنجيده و غير مسوولانه اين كشور و متحدين منطقه‌اي آن است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون