• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3879 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۳ مرداد

بازارهاي صادراتي ايران تكان نخوردند

استناد به آمارهاي صادرات در چهار ماه اول سال جاري گوياي آن است كه همچنان كشور چين در صدر بازارهاي صادراتي ايران قرار داشته و پس از آن عراق و امارات متحده عربي در رده‌هاي بعدي جدول قرار مي‌گيرند. ايران در چهار ماه اول سال جاري بالغ بر ۳۷ ميليون و ۶۳۶ هزار تن كالا به ارزش ۱۳ ميليارد و ۴۵۸ ميليون و ۸۴۸ هزار دلار صادرات داشته است كه اين ميزان از نظر وزني 49/11 درصد و از نظر ارزش 54/9 درصد كاهش نسبت به مدت مشابه در سال ۱۳۹۵ را نشان مي‌دهد.
در اين مدت همچنان به روال سال‌هاي قبل چين بزرگ‌ترين مشتري صادراتي ايران بوده كه بالغ بر ۱۰ ميليون و ۳۳۹ هزار تن كالا به ارزش دو ميليارد و ۸۴۱ ميليون دلار به اين كشور صادر شده است. از نظر وزني 47/27 درصد و از نظر ارزش 11/21 درصد از مجموع صادرات كشور مربوط به اين كشور مي‌شود. پس از چين، عراق در حالي در رتبه دوم جدول قرار مي‌گيرد كه بالغ بر چهار ميليون و ۱۳۴ هزار تن كالا به مقصد اين كشور روانه شده و از نظر ارزش رقمي بالغ بر دو ميليارد و ۵۲ ميليون دلار حجم صادرات ايران به اين كشور همسايه بوده است. البته از نظر وزني صادرات به اين كشور 99/10 درصد از كل صادرات كشور را دربرگرفته و ارزش صادرات به عراق 25/15 درصد بوده است. امارات متحده عربي سومين وارد‌كننده بزرگ كالا از ايران است كه از نظر وزني حجم صادرات به اين كشور در رده دوم جدول قرار مي‌گيرد. اين كشور در چهار ماه اول سال جاري بالغ بر پنج ميليون و ۹۵۸ هزار تن واردات از ايران داشته كه ارزش اين واردات بالغ بر دو ميليارد و ۳۷ ميليون دلار بوده است. از نظر وزني 83/15 درصد و از نظر ارزش 14/15 درصد از صادرات ايران به مقصد امارات متحده عربي بوده است.
جمهوري كره چهارمين بازار صادراتي ايران به شمار مي‌رود كه در چهار ماهه اول سال جاري بالغ بر سه ميليون و ۳۴۸ هزار تن كالا به مقصد آن روانه شده كه ارزش اين صادرات بالغ بر يك ميليارد و ۳۹۹ ميليون و ۷۰۱ هزار دلار بوده است. از مجموع صادرات كشور از نظر وزني 90/8 درصد و از نظر ارزش 40/10 درصد از كالاها به مقصد اين كشور صادر شده است.
هند را مي‌توان پنجمين بازار عمده صادرات ايران دانست، چرا كه در چهار ماهه اول امسال اين كشور با واردات سه ميليون و ۴۰۵ هزار تن كالا براي ايران ارزآوري معادل ۹۲۵ ميليون و ۶۴۵ هزار دلار به همراه داشته است. صادرات هند      05/9 درصد وزن و 88/6 درصد از ارزش مجموع صادرات ايران را دربرمي‌گيرد. افغانستان در اين مدت ششمين كشور وارد‌كننده كالا از ايران بوده كه با واردات نزديك به يك ميليون و ۸۹۹ هزار تن در رده ششم جدول قرار گرفته است. ارزش صادرات به اين كشور بالغ بر ۸۲۷ ميليون دلار بوده و 04/5 درصد وزن و 15/6 درصد از ارزش كل صادرات ايران در ارتباط با اين كشور همسايه بوده است.
تركيه به عنوان هفتمين وارد‌كننده كالا از ايران شناخته شده است كه تا مرداد ماه سال جاري بالغ بر ۵۱۸ هزار و ۴۳۹ تن كالا با ارزشي معادل ۴۸۲ ميليون و ۸۲۳ هزار دلار واردات داشته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون