حاشيههايي بر متن
راي اعتماد
منظورشان اين بود كه اسم اين افراد بسياري از مشكلات ما را حل ميكند و موجب جلب همكاري ديگر دولتها با ايران و جذب سرمايه و امكانات براي كشور خواهد شد. نمايندگان هم با اين پيام همراهي نشان دادند و به همين دليل از همه اين وزرا بيش از گذشته حمايت كردند. دولت روحاني با معرفي اين وزرا و اخذ راي اعتماد بالا از نمايندگان، تواناترين وزراي سابق را حفظ كرد و بر تعداد آنان با معرفي افراد توانمند تازه افزود.
پنجم- راي نياوردن جناب مهندس بيطرف دور از انتظار بود و جاي تاسف دارد زيرا وي را بايد يكي از وزراي توانمند دولت اصلاحات دانست كه بايد در اين دولت هم حضور مييافت و فرصت خدمت پيدا ميكرد. گفته ميشود كه برخي از نمايندگان با هم هماهنگي كردند تا دستكم به يك وزير كابينه پيشنهادي راي ندهند و ظاهرا قرعه به فال ايشان افتاد. راي نياوردن ايشان شايد به نفع خودش بوده باشد اما قطعا به نفع جامعه و كشور نبوده است.
ششم- دولت روحاني اكنون در وضعيتي بهتر از گذشته قرار گرفته و هماهنگي درونياش بيشتر شده و كارآمدي آن هم افزايش يافته است. نتيجه اقدامات دولت به خصوص در حوزه سياست خارجي و برجام اكنون بهتر از قبل خود را نشان داده و بستر براي همكاري ايران با ديگر كشورهاي جهان هموارتر شده است. در شرايط جديد ميتوان از دولت انتظار داشت كه تصميمات اساسي بگيرد و براي توسعه و پيشرفت كشور مطابق برنامه ششم اقدام كند. هماهنگي دولت و مجلس هم يك فرصت بسيار خوب است تا اكنون بخشي از برنامههاي اجرا نشده دولت در چهارسال گذشته عملي شود. طبعا وقتي دولت در دوره دوم عمر خود قرار ميگيرد، انگيزه سياسي براي راي آوردن مجدد ندارد و به همين دليل ميتواند بدون نگراني به خاطر احتمال از دست رفتن پايگاه اجتماعي، دست به اصلاحات ضروري بزند و در همه مسائل بر جاي مانده از جمله درباره هدفمند كردن مجدد يارانه و تكنرخي كردن ارز و انعقاد قراردادهاي اقتصادي مهم با كشورهاي ديگر و شركتهاي خارجي و... اقدام كند.
هفتم- يكي از مطالبات برجاي مانده مردم كه در اين مقطع بايد در دستور قرار گيرد و جديتر به آن توجه شود، اجراي بدون تنازل قانون اساسي و اجراي اصولي است كه مغفول مانده است. در همين راستا بايد منشور حقوق شهروندي را جديتر گرفت و براي پيامدهاي ناگوار حوادث سال 88 كه هنوز هم ادامه دارد از جمله حصر به كمك همه مقامات و نهادها چارهانديشي كرد.