شغلهايي كه خريدار ندارند
در حالي كه امروز با جمعيت آماده به كار و فارغالتحصيلان دانشگاهي بسياري روبهرو هستيم، فرصتهاي شغلي زيادي در كشور وجود دارد كه استقبال چنداني از آنها نميشود. كارشناسان تاكيد دارند كه در حال حاضر عرضه نيروي كار با تقاضا همخواني و تناسبي ندارد و ذائقه، سليقه، انتظارات و الگوي كار متقاضيان در برخي مشاغل تغيير كرده است. به همين دليل الگوي اشتغال كشور بايد متناسب با سيماي بازار كار و تغيير و تحولات آن ترسيم شود. به گزارش ايسنا، تا زماني كه فرصتهاي شغلي بسياري در كشور خالي و كم تقاضا باشد و جويندگان كار به سمت اين شغلها هدايت نشوند، عدم تعادل بازار كار همچنان به قوت خود باقي خواهد بود. آخرين آماري كه از شغلهاي بدون متقاضي چند سال قبل انتشار يافت از وجود 5/2 ميليون شغل فيزيكي و سخت ِ بدون داوطلب حكايت ميكرد. كارشناسان بازار كار عوامل متعددي را در خالي ماندن بعضي از فرصتهاي شغلي موثر ميدانند كه دستمزد اندك، عدم برخورداري از مزاياي بيمه و رعايت نكردن حقوق و قوانين كار از مهمترين آنها به شمار ميرود. هماكنون يكي از مشكلاتي كه اشتغال كشور با آن دست به گريبان است، ضعف فرهنگ كار و مهارتآموزي است. به نظر ميرسد تا زماني كه فرهنگ كار در ايران تغيير نكند تمايل به كار در حرفههاي مختلف به وجود نخواهد آمد. معاون آموزش سازمان فني و حرفهاي كشور ميگويد: بخشي از فرصتهاي شغلي موجود به دليل نبود فرهنگ كار در ميان جوانان و جويندگان كار خالي مانده كه در اين راستا بايد تقويت و توسعه و نهادينهسازي فرهنگ كار را با جديت دنبال كرد. سيدعلي موسوي وجود شغلهاي متعدد در بازار كار را كه بعضا رغبتي به انجام آنها وجود ندارد تاييد كرده و ميگويد: از آنجا كه گروهبندي مشاغل انجام نشده تا افرادي كه آموزش ميبينند، در اين گروهها توزيع شوند به همين دليل ابتدا بايد روي طبقهبندي و گروهبندي مشاغل كار كنيم و بر اساس آن جويندگان كار را به سمت مشاغل موجود ترغيب كرد. او تغيير عنوان برخي شغلها و شيكسازي مشاغل را مورد اشاره قرار داده و ميگويد: جايگاه بعضي از شغلها در جامعه بايد ارتقا يافته و عنوان آنها تغيير كند. مثلا عنوان مكانيسين برق خودرو براي يك جوان جوياي كار جذابتر از عنوان باتريساز است يا عنوان تكنسين خودرو بيشتر از مكانيك جلبتوجه ميكند. در همين زمينه يك كارشناس بازار كار دليل بيميلي جوانان به بعضي از شغلها را تغيير ذائقه آنها و نبود تعادل ميان عرضه و تقاضا در بازار عنوان ميكند. علي اكبر سيارمه معتقد است: اگر برنامهريزي مناسبي براي هدايت كارجويان به سمت شغلهاي خالي نداشته باشيم اين عدم تعادل همچنان وجود خواهد داشت. او ميگويد: بايد با اتخاذ راهكارها و تدابير مناسب در شغلهايي كه رغبتي به آنها نيست جذابيت ايجاد كرد تا فارغالتحصيلان و جويندگان كار علاقهمند به انجام آنها شوند. صاحبنظران اقتصادي از پديده «شغلهاي خالي» به عنوان خطري كه كشور را مورد تهديد قرار ميدهد، ياد ميكنند. آنها بر اين باورند كه وقتي عنوان يك شغل براي جوانان تا اين حد مهم است بايد به سمت برندسازي در مشاغل رفت و آينده شغلي را متحول كرد.