• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3889 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۴ شهريور

پرويز فتاح:

پيش‌بيني اينقدر تغيير را در احمدي‌نژاد نمي‌كردم

گروه سياسي| پرويز فتاح رييس كميته امداد امام و وزير وقت نيرو در دولت احمدي‌نژاد گفته است: پيش‌بيني اينقدر تغيير را در احمدي‌نژاد نمي‌كردم. او كه ميهمان اين هفته برنامه «دست خط» بود سخنان جالبي از ديدارش با آيت‌الله هاشمي، ديدارش با فرزندان شهدا و خاطراتش از مجلس دارد. به گزارش فارس فتاح در پاسخ به اين سوال كه فكر اين همه تغيير را در احمدي‌نژاد مي‌كرديد؟ گفت: بيشترين پيش‌بيني‌ها را در اواخر دولت نهم داشتيم. در آخرين جلسه دولت نهم كه تلخ‌ترين جلسه دولت نهم بود كه آن اتفاق افتاد و آن معاون اول با وجود نظر آقا آنجا نشست و ما هم تاب نياورديم. قبل از آن هم تصميم نداشتم در دولت بمانم و به آقاي احمدي‌نژاد هم گفته بودم و صحبت كرده بودم و به توافق ضمني رسيده بوديم. آن هم مزيد بر علت شد كه علاقه نسبي كه وجود داشت هم حذف شد. بعد از آن هم تقاضاهايي در دولت دهم شد كه برگردم. پيشنهاد انرژي اتمي را دادند، راه‌آهن را حكم زدند. سفير ايران در چين را پيشنهاد دادند... اما بنده نرفتم. براي سفارت ايران در چين پيشنهاد كردند و تصويب كردند و فرم را فرستادند. واقعا علاقه نداشتم برگردم. 
فتاح درباره ديدارش با آيت‌الله هاشمي در آغاز كارش در كميته امداد گفت: ‌من در آن دو الي سه ماه اول با همه مسوولان نظام اين ديدار را داشتم. در سطحي كه به محضر مقام معظم رهبري رسيديم و فرامين ايشان را دريافت كرديم، به تبع نزد مسوولان ديگر هم رفتيم. در آن ديدار كه فكر مي‌كنم يك ساعتي به طول انجاميد، من گزارشي از اوضاع دادم. مرحوم هاشمي خيلي با دقت گوش كردند، بعد از اتمام گفتند همه حرف‌هاي شما را قبول دارم. بدانيد ما حمايت مي‌كنيم. يك بحث هم داشتيم كه دانشگاه آزاد اسلامي كمك كند چون ما 20 الي 30 هزار نفر داشتيم كه الان در دانشگاه آزاد تحصيل مي‌كنند. ايشان هم رييس هيات امنا بودند. خواستم كه به اين افراد تخفيف داده شود. همان جا تاكيد كردند. آقاي ميرزاده تلفني با مرحوم هاشمي صحبت كردند و بعد ما را خواستند و توافقنامه خوبي امضا كرديم و انصافا تخفيف دادند. اثر آن ملاقات بود. بحث ساختمان هم بود. به من گفتند شنيدم مي‌خواهيد آن ساختمان را بفروشيد؛ گفتند من از اول مخالف بودم اين را بسازند و به آنها هم گفته بودم. اين نكته مهم بود كه ايشان مخالف بودند. گفتند ولي اگر مي‌فروشيد ما هم مي‌توانيم بررسي كنيم. گفتم خدمت‌تان هستيم، به آقا محسن ماموريت دادند و دو بار به دفتر ما آمدند و من نقشه‌ها را دادم و بررسي كردند منتها پيغام دادند پول ما نقد نيست. نقد و ملك با شما معامله مي‌كنيم. 
او همچنين در بخشي ديگر از سخنانش به ديدارش با فرزندان شهدا از جمله احسان باكري، رسول عاصمي، محسن اندرزگو و فرزند شهيد عباسپور اشاره كرد و گفت: آنها از برخي رفتارها در كشور دل خوني دارند. چپ و راست هم فرق ندارد. ديد سياسي ندارد. اينها انسان‌هاي آزاده‌اي هستند. چون پدران اينها آزاده هستند. انتظار دارند. همين كاري كه در مجلس اتفاق افتاد، آقاي مهدي همت چه عكس‌العملي نشان داد. اين در شأن نظام نبود. 
او همچنين به خاطره‌اي از دوره وزارتش در مجلس و ماجراي سيلي خوردن نامجو مدير وقت آب و فاضلاب از يك نماينده اشاره كرد و گفت: ‌من آن روز در كميسيون‌ها سوال داشتم. آقاي نامجو هم مدير آب‌ و فاضلاب كل كشور بودند. ايشان با چند مدير ديگر من را همراهي كردند. گفتيم نماز بخوانيم و بعد به كميسيون برويم. يكي دو نماينده دور من را گرفتند كه سوالاتي بپرسند. وضعيت خيلي عادي بود. يك‌باره صداي سيلي را شنيدم. خيلي بلند بود كه همه برگشتيم و ديديم آقاي نامجو با نماينده‌اي بحثي داشتند و بگومگو مي‌شود و سيلي آبدار به صورت مهندس نامجو مي‌زند. 
كاري كه آقاي نامجو انجام دادند –كه قابل تقدير هم هست و با طلا بايد قاب گرفت- هيچ عكس‌العملي انجام ندادند و مهري برداشتند به سجده رفتند. صورت ايشان سرخ شده بود ولي كاملا عادي با اين مساله برخورد كردند. به گونه‌اي شد كه وقتي صحنه را آقاي ابوترابي ديدند دست آقاي نامجو را بوسيدند. گفتند اين دست را بايد بوسيد. همه تحت تاثير قرار گرفتند. 
به دفتر ايشان رفتيم و همان شب آقاي لاريجاني به من نامه نوشتند كه مجلس عذرخواهي مي‌كند. همان شب آقاي ابوترابي آن نماينده را با دسته گل به منزل آقاي نامجو مي‌برند. فتاح در جاي ديگري از سخنانش به بحث انتخابات اخير رسيده و با بيان اينكه پيش‌بيني مي‌كرد روحاني رييس‌جمهور شود در مورد تركيب جمنا گفت: من اين قضاوت را نمي‌توانم بكنم چون خودم ناراحت هستم از آن قضايا، در دلم مانده است و صلاح نيست بين برادران چيزي بيفتد. شايد فرصت‌هاي ديگر و شرايطي كه بتوان گلايه‌ها را مطرح كرد. من فكر مي‌كنم محاسبات اشتباه بود. براي همه هم اتفاق مي‌افتد. ممكن بود اگر تركيب فرق مي‌كرد راي‌آوري اقاي روحاني كمتر مي‌شد. اگر درست عمل مي‌كردند و مهره درستي را قرار مي‌دادند، اگر در مناظرات به درستي عمل مي‌كردند... ممكن بود نتيجه ديگري به دست بيايد. 
او همچنين گفته است از ديدن مناظره‌هاي انتخاباتي ناراحت بوده و احساس كرده مناظرات عمق ندارد. مردم نمي‌توانستند به مسائل عميق توجه كنند و برنامه‌ها را بفهمند. روي همين بگومگوها و مچ‌گيري‌ها و رو كردن اين و آن مساله بود كه خوب نبود. 
او در مورد اينكه آيا كنار رفتن قاليباف كار درستي بوده يا نه هم گفت: آمدن ايشان را نادرست مي‌دانم. من اگر بودم بعد از دو بار آمدن و آن شرايط نمي‌آمدم. 
او در مورد شركتش در انتخابات در سال 1400 هم گفته است: معلوم است كه فردا زنده‌ايم كه براي 4 سال بعد نقشه مي‌كشيم؟ چرا بايد چنين چيزي را بيان كنم؟ بنده هم چنين نيتي داشته باشم و براي آن در كميته امداد چنين اقداماتي كنم، مشمول اين آيه مي‌شوم «حبطت اعمالهم». برخي از مومنين كارهاي زيادي مي‌كنند اما پرونده خالي است. اگر چنين نيتي باشد خدا بر ما نبخشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون