• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3180 -
  • ۱۳۹۳ شنبه ۲۵ بهمن

مراسم تدفين و ترحيم مادر رييس دولت سابق برگزار شد

دورهمي احمدي‌نژادي‌ها منهاي رحيمي

گروه سياسي| خبر فوت مادر باز هم احمدي‌نژاد را به فضاي رسانه‌اي باز گرداند. بعد از مدت‌ها اسفنديار رحيم مشايي در يك جمع عمومي حضور پيدا كرد. مراسم تشييع جنازه و ترحيم مادر محمود احمدي‌نژاد اما يك غايب بزرگ داشت؛ محمدرضا رحيمي. دليل غيبت او ناگفته پيداست. مردي كه چهار سال شانه به شانه محمود احمدي‌نژاد در همه جا حضور داشت حالا حتي براي تسليت گفتن به رييس سابقش هم زحمت وقت گذاشتن به خود نمي‌دهد. او اين روزها از رييس سابق دل پري دارد. به همان اندازه هم ترجيح مي‌دهد دم دست رسانه‌ها و خبرنگاران نباشد.

حضور مشايي در غياب رحيمي

مراسم تشييع جنازه مادر احمدي‌نژاد قدري مختص به دايره نزديكان او مي‌شد، جايي كه اعضاي دولتش براي تسليت و همراهي رييس سابق در تشييع پيكر مادرش جمع شده بودند. بيش از همه اما حضور مشايي بود كه به چشم مي‌آمد؛ يار غار احمدي‌نژاد و البته فاميل نزديك او. با اين حال حضور مشايي در اين مراسم را نمي‌شود خيلي به آن نسبت فاميلي ربط داد. خيلي‌ها حتي همين نسبت فاميلي با احمدي‌نژاد را هم به نزديكي‌هاي سياسي دو طرف مربوط مي‌دانند. شواهد هم البته از چيزي جز اين حكايت نمي‌كند. بقيه حاضران همان همراهان قديمي احمدي‌نژاد بودند. همان‌ها كه حداقل حاشيه‌هاي كمتري نسبت به مشايي دارند تا حضورشان در كنار رييس دولت‌هاي نهم و دهم بعد از مرداد 92 خيلي حاشيه‌ساز نباشد. مثل هميشه در ماه‌هاي گذشته ثمره هاشمي و غلامحسين الهام در صف اول اين افراد بودند. احمدي‌نژاد هم در مراسم تشييع جنازه، با خوابيدن در قبر مادر و دفن يك جلد كلام‌الله به همراه او. مراسم ترحيم اما قدري فراجناحي‌تر بود.وزير نفت احمدي‌نژاد هم كه بعد از حسين فريدون در جمع خبرنگاران حاضر شده بود خط و نشاني جدي براي دولتي‌ها كشيد و حتي از چهار ساله شدن حضور روحاني در پاستور سخن گفت. مسعود ميركاظمي كه اين روزها در قامت نماينده مجلس از سرسخت‌ترين مخالفان روحاني محسوب مي‌شود در سخنانش ديپلماسي نفتي دولت را به باد انتقاد گرفت و گفت دولت كه در مقابل توطئه‌هاي نفتي منفعلانه عمل كرده است. وي در پاسخ به اين پرسش كه اخيرا يك شخصيت دولتي گفته كه مشخص نيست درآمد نفتي در دولت نهم و دهم كجا هزينه شده است؟ گفت: «هزينه يك بحث جدا و پول نفت و كجا رفتن پول نفت نيز بحث ديگري است.» وي با تاكيد براينكه اگر دولت يازدهم بخواهد دولت قبلي را زير سوال ببرد كار بسيار ناشايستي است، گفت: «بايد صبر كنيم تا اين دولت تا آخر پيش برود و ببينم آيا در دولت بعدي هستند يا خير چرا كه در دولت بعدي احتمالا اين آقايان حضور نخواهند داشت.»

مراسم ختم؛ مجالي براي توضيحات مرتضوي

همه اين حاشيه‌ها اما يك طرف و حضور سعيد مرتضوي در مراسم تشييع و ترحيم مادر احمدي‌نژاد يك طرف. مخصوصا اينكه بعد از مراسم ترحيم ديروز به جمع خبرنگاران آمد و مفصل درباره پرونده‌اش توضيح داد. كسي كه خيلي‌ها منتظرند تا هم‌سرنوشت شدن او را با محمدرضا رحيمي ببينند. با اين حال خودش در انتظار چيز ديگري است. مرتضوي ديروز درباره اتهاماتش در زمينه دوره‌ مدير عاملي‌اش در سازمان تامين اجتماعي گفت: «يك‌سري شايعات و مطالب كذبي مطرح كردند از جمله اينكه 137 شركت از طرف سازمان تامين اجتماعي به بابك زنجاني داده شده و اين قبيل مسائل را مطرح كرده‌اند كه اينها فقط مسائلي براي تبليغات كذب و درست كردن جنگ رواني بود.» مرتضوي ادامه داد: «الان كه بابك زنجاني را دستگير كرده‌اند، متوجه شدند كه حتي يك چوب كبريت هم از سازمان تامين اجتماعي پيش او نبوده و اين مدتي كه بابك زنجاني بازداشت بوده، فقط در رابطه با مسائل نفت و مسائل وزارت نفت بوده و هيچ بحثي در رابطه با تامين اجتماعي نداشته و هيچ مالي هم از تامين اجتماعي پيش او نبوده كه بگيرند و او اعاده كند.» وي در پاسخ به اين سوال كه با توجه به حجم پرونده آيا فكر مي‌كنيد تا پيش از عيد نوروز و سال آينده وقت بازپرسي فرا نرسد و تعيين نشود؟ گفت: «پرونده هيچ حجمي ندارد، زيرا هيچ تخلفي در آن نيست. يك سري مسائل در رابطه با بحث بودجه غيرشمول است كه بودجه غيرشمول بودجه‌اي است كه در همه سازمان‌ها، نهادها و وزارتخانه‌ها وجود دارد و قانون دارد، به طوري كه قانونگذار از طريق هيات امنا يا مجلس در رابطه با بودجه غيرشمول وضعيتش را تعيين مي‌كنند كه اين بودجه به چه مصارفي برسد كه بر اين اساس رييس سازمان يا وزير وزارتخانه مربوطه اختيار دارد كه براساس مصوبه‌اي كه در اختيار دارد، اين بودجه را هزينه كند.» مرتضوي در تشريح جزييات اتهاماتش در پرونده سازمان تامين اجتماعي، گفت: «در اين پرونده يك‌سري اسامي داده‌اند كه اين مديران از بودجه غيرشمول پاداش گرفتند يا افرادي كه بيمار هستند و در سفرهاي استاني مديران به خانواده‌هاي بي‌بضاعت يا افراد بي‌سرپرستي كه بيمه شده تامين اجتماعي هستند، وجوهي از محل بودجه غيرشمول دريافت كرده‌اند كه قانون غيرشمول نيز همين است. اين بودجه براي همين كارها تصويب شده است.» مديرعامل سابق سازمان تامين اجتماعي تصريح كرد: «آنها از روي اغراض سياسي اين اسامي را منتشر كرده‌اند و اين كارها را انجام داده‌اند كه اخيرا هم ملاحظه كرديد كه در اخبار نيز آمده بود كه چندين مدير سازمان تامين اجتماعي سوءاستفاده مالي كرده‌اند و دستگير شده‌اند. مدير سازمان تامين اجتماعي از مدير عامل سكه و پاداش بگيرد و صحيح كار كند بهتر است يا اينكه از ارباب رجوع و كارخانه‌دار سكه بگيرد و خودش را فاسد كند؟» مديرعامل سابق سازمان تامين اجتماعي در پايان در پاسخ به اين سوال كه‌ آيا فكر مي‌كنيد با اين توضيحات حكم نهايي دادگاه به تبرئه شما منجر شود؟ خاطرنشان كرد: «هيچ تخلفي از سوي بنده در رابطه با سازمان تامين اجتماعي وجود ندارد و تمام اقدامات بنده بر مبناي قانون و مصوبات هيات امنا و مصوبات هيات مديره بوده است. شما هم اگر قانون تجارت را بخوانيد، مي‌دانيد كه يك اصل است كه مديرعامل مجري اوامر هيات مديره و هيات امناست، بنابراين هيات امنا اختيار قانوني در تصويب بودجه غيرشمول داشته‌ و ما نيز براساس قانون عمل كرده‌ايم و اقدام غيرقانوني انجام نداده‌ايم كه مشكلي داشته باشيم.»

 

حسين فريدون: هركس گفته از زنجاني پول گرفته‌ايم ، بيجا كرده است

 از رقباي سياسي احمدي‌نژاد هم چند نفري آمده بودند. هر چند تعدادشان انگشت‌شمار بود اما به هر حال حضورشان قدري رسميت رييس دولت دهم را حفظ مي‌كرد. صدر همه اين چهره‌ها حسين فريدون بود؛ برادر رييس‌جمهوري. كسي كه منتقد و مخالف جدي بسياري از سياست‌هاي احمدي‌نژاد بوده و هست. حضورش شايد به نمايندگي از دولت بوده. فريدون اما هنگام ترك مراسم ترحيم در پاسخ به سوالات خبرنگاران، حرف‌هايي زد كه هيچ نشاني از نزديكي او و دولت با احمدي‌نژاد نداشت. او در پاسخ به سوالي مبني براينكه آيا ادعاي بابك زنجاني مبني بر كمك پنج ميليارد توماني به ستاد حسن روحاني صحت دارد يا خير گفت: «اين ادعا نوعي فرار به جلو براي دوستاني است كه پول مفت گرفتند و امروز مي‌خواهند كثافت‌كاري‌هاي‌شان را با اين حرف‌ها جبران كنند.» وي در پاسخ به اين پرسش كه گفته مي‌شود شما براي توضيح در مورد پول دريافت شده از بابك زنجاني براي ستاد برادرتان احضار شده‌ايد، گفت: «هركس اين را گفته بيجا كرده است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون