چرا مردم كاهش تورم را احساس نميكنند؟
معاون اقتصادي مركز آمار ايران ميگويد معمولا هر فرد تورم را بر اساس كالاها و خدمات مصرفي شخصي خود كه تعداد محدودي است، تخمين ميزند در حالي كه مركز آمار ايران تورم را بر اساس اطلاعات ۴۵۱ قلم كالا و خدمات (كه پوشش كاملي از سبد خانوارهاي ايراني است) و در ۲۹۳ منطقه شهري (كه به لحاظ جغرافيايي كل كشور را پوشش ميدهد) محاسبه ميكند. جواد حسينزاده در گفتوگو با ايسنا، اظهار كرد: گاهي بين تورم و احساس مردم در مورد آن شكافي وجود دارد و مردم گاهي نرخ تورم را باور نميكنند. من سعي ميكنم به اين سوال پاسخ دهم. او توضيح داد: به اين نكته توجه كنيد كه براي محاسبه شاخص قيمت مصرفكننده شهري، اطلاعات مربوط به ۴۵۱ قلم از كالاها و خدمات مصرفي خانوارهاي شهري جمعآوري ميشود كه ملاك انتخاب اين كالاها و خدمات داشتن ضريب اهميت قابل توجه در سبد خانوار و تداوم مصرف اين اقلام توسط خانوارها بين دو سال پايه است كه اين تعداد اقلام پوشش كاملي از سبد كالاها و خدمات مصرفي خانوارهاي كل كشور هستند. معاون اقتصادي مركز آمار ايران ادامه داد: معمولا سبد كالاها وخدمات مصرفي خانوارها در طول زمان دستخوش تغيير ميشود و بعضي اقلام از سبد خارج شده و اقلام جديد اضافه ميشود همچنين وزنهاي اقلام تغيير ميكند. براي لحاظ كردن اين تغييرات هر چند سال يك بار سال پايه شاخص قيمت تغيير داده ميشود تا اقلام سبد خانوار و همچنين ضرايب اهميت آنها بهنگام شده و محاسبات به صورت دقيقتر انجام گيرد. به اين فعاليت اصطلاحا تغيير سال پايه گفته ميشود. به همين منظور مركز آمار ايران سال پايه شاخصهاي قيمت خود را از سال ۱۳۹۰ به سال ۱۳۹۵ تغيير ميدهد.