• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3895 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۱۱ شهريور

مازني: بايد يك سازمان حزبي يا جبهه‌اي تشكيل دهيم

احمد مازني، نماينده تهران و عضو فراكسيون اميد در گفت‌وگو با اعتماد آنلاين در خصوص راهكارهاي پيشنهادي براي حفظ انسجام و وحدت اصلاح‌طلبان در مقاطع مختلف، گفت: براي حفظ وحدت و سازماندهي تشكيلاتي، رهبري جريان اصلاحات بايد همه افراد جبهه را ببيند و اين طور نباشد كه بعضي اشخاص كه شأن حقيقي دارند در شوراي سياستگذاري اصلاح‌طلبان حضور داشته باشند و حضورشان نيز پررنگ باشد و بعضي افراد كه در قامت يك حزب رسمي كار مي‌كنند احيانا كمتر ديده مي‌شوند. نگاه واحد بايد نسبت به همه وجود داشته باشد.
وي تاكيد كرد: مساله ديگر اينكه اصلاح‌طلبان بيش از آنكه به اصلاح‌طلبان فكر كنند بايد به اصلاح‌طلبي بينديشند. يعني تمام سعي اصلاح‌طلبان بر اين باشد كه اوضاع كشور را به سمت اصلاح پيش ببرند. اين اصلاح مي‌تواند سياسي، اجتماعي، اقتصادي و... باشد.
اين نماينده مجلس افزود: اصلاح‌طلبان بايد با اين ديد وارد فضاي قدرت و فضاي فعاليت‌هاي سياسي كشور شوند نه اينكه اصرار داشته باشند كه خود در قدرت باشند و به هر قيمتي به قدرت برسند. كاري كه ما در انتخابات رياست‌جمهوري با آقاي روحاني انجام داديم نشان‌دهنده همين موضوع است. ايشان اصولگرا بود و ما ديديم كه شعارهاي اصلاح‌طلبانه مي‌دهند و تاكنون براي دو دوره رييس‌جمهوري شده است. دولتي هم كه معرفي كردند مشي اصولگرايانه و اعتدالي دارد اما دولت را حمايت كرديم و همچنان هم حمايت خواهيم كرد.
مازني با بيان اينكه اين طور نباشد كه اصلاح‌طلبان براي به قدرت رسيدن خودشان تلاش كنند، تصريح كرد: بدنه اصلاح‌طلبان در سطح كشور را بايد همه ببينند. در حال حاضر جواناني داريم كه در ستادهاي انتخاباتي فعال بودند و زحمت كشيدند اما با پايان انتخابات كسي احوالي از آنها نپرسيد و به فراموشي سپرده شدند. برخي از اينها شغل مناسب ندارند و برخي از اينها در دستگاه‌ها مشغول به خدمت هستند زمينه ارتقا براي آنها فراهم نيست. اصلاح‌طلبان بايد به خصوص در حال حاضر و در آغاز كار دولت دوازدهم اين جوانان را ببينند و به آنها توجه كنند.
وي خاطرنشان كرد: ما بايد از اين روش لويي جرگه‌اي و گعده‌اي و ريش‌سفيدي خارج شويم و يك سازمان حزبي يا جبهه‌اي رسمي و داراي مرامنامه و اساسنامه مصوب و با مجوز رسمي از وزارت كشور تشكيل دهيم و در جريان اصولگرايي نيز پيشنهاد من اين است كه اين اتفاق بيفتد.
 اين عضو فراكسيون اميد ادامه داد: بايد به‌جاي احزاب كوچك دو يا سه حزب بزرگ تشكيل دهيم و اگر كسي قرار است رييس شوراي اصلاحات باشد از طريق كنگره حزبي بالا بيايد و انتخاب شود و اگر كسي قرار است دبيركل شود از همين سازوكار بالا بيايد. بايد سازكارهاي دموكراتيك را قانوني و نهادينه كنيم و در چارچوب قانون و اصول دموكراسي حركت كنيم. اگر اين موارد مراعات شود جريان اصلاحات مي‌تواند تداوم داشته باشد.
مازني درباره ويژگي‌هاي ساختار پيشنهادي‌اش براي انسجام بيشتر اصلاح‌طلبان گفت: اولا داراي اساسنامه و مرامنامه مشخصي باشد ثانيا همه بدنه‌هاي اصلاح‌طلبي را -  از جمله احزاب، اشخاص و كساني كه چهره‌هاي شاخص اصلاح‌طلبان هستند -  در درون خود ببيند. همچنين بايد مجوز رسمي داشته باشد و از مقبوليت لازم در بدنه اصلاحات نيز برخوردار باشد؛ در اين شرايط مي‌تواند موفق باشد.
وي در خصوص اينكه چه اقداماتي باعث مي‌شود بعد از انتخابات كساني كه با ليست اصلاح‌طلبان وارد ميدان شده‌اند، برخلاف تصميم جرياني عمل مي‌كنند، اظهارداشت: يك ايراد ساختاري وجود دارد كه به نبود حزب و تشكيلات بر مي‌گردد اگر احزاب باشند از ابتدا افراد را معرفي مي‌كنند و در برابر معرفي اين افراد هم مسوول هستند. در زماني كه اين احزاب نباشند افراد با ليست مي‌آيند و وقتي پيروز شدند از ليست خارج مي‌شوند.
اين عضو كميسيون فرهنگي يادآور شد: نكته ديگر جنبه اخلاقي و اعتقادي است و خيلي‌ها نمي‌دانند كه وفاي به عهد و پيمان يك امر اخلاقي، حقوقي و ديني است و اگر من با كسي قرار داد بستم اين قرارداد در هر سطحي كه باشد، جنبه شرعي دارد اما متاسفانه اين موضوع در جامعه ما جانيفتاده است كه اين قرارداد و تعهدات جنبه شرعي دارد و حجت شرعي پيدا مي‌كند. اينكه ما به قرارمان توجه نداريم را بنده يك سقوط اخلاقي مي‌دانم. اين موضع بايد در نظام آموزشي - تربيتي ما اصلاح شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون