• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3901 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۱۹ شهريور

روحانی به آستانه رفت

برگزاری جلسات سران کشورهای اسلامی درباره فاجعه میانمار

گروه سياسي

 كشتار، سركوب و كوچ اجباري ده‌ها هزار تن از مسلمانان روهينگيا، ضايعه دردناكي است كه اين‌بار هم جامعه جهاني را در شوك فرو ‌برد. ميانمار، كشوري در جنوب شرقي آسيا، با جمعيت 4 درصدي مسلمانان، اين روزها اسير چنگال جنايتي غيرانساني شده و سكوت جوامع جهاني نيز اين زخم را عميق‌تر مي‌سازد. حال آنچه كه بر ساكنان ايالت راخين رفته، اگرچه با سكوت برخي رسانه‌هاي بزرگ دنيا همراه شده اما، در ايران چند روزي است كه شاهد صحنه اعتراضاتي مي‌شود كه از صفوف نمازگزاران برمي‌خيزد، به بيانيه‌هاي اعتراضي احزاب و تشكل‌ها و چهره‌هاي مختلف سياسي مي‌انجامد، منجر به درخواست يكي از حقوقدانان از دادستان دادگاه بين‌المللي لاهه براي ارجاع اين جنايت به دادگاه مي‌شود و در نهايت هم سفر رييس‌جمهوري ايران به قزاقستان براي اتحاد امت براي كمك به مسلمانان ميانمار را در پي دارد؛ سفري كه اگرچه براي حضور در اجلاس سران سازمان همكاري اسلامي در حوزه علم و فناوري، انجام شود اما آنگونه كه رييس‌جمهوري عنوان مي‌كند، در حاشيه اين اجلاس قرار است جلسه‌اي در رابطه با بررسي اوضاع ميانمار ميان سران كشورها برگزار شود. حسن روحاني با بيان اينكه امروز در ميانمار يك فاجعه بزرگ انساني و يك پاكسازي قومي و ايدئولوژيك در حال وقوع است و صدها هزار مسلمان در اين منطقه آواره شده‌اند و دنياي اسلام نمي‌تواند در مقابل اين اقدامات سكوت كند، با انتقاد از سكوت و كوتاهي سازمان‌ها و مجامع بين‌المللي در برابر اين جنايات در ميانمار يادآور مي‌شود: «بايد فشارها عليه دولت و ارتش اين كشور افزايش يافته و سازمان‌هاي بين‌المللي تحرك داشته باشند و همسايگان اين كشور نظير چين و بنگلادش نيز بايد در اين راستا و رسيدگي به آوارگان همكاري و كمك كنند.»
جاي تعجب است كه جهان اسلام سكوت مي‌كند
مردم مسلمان ايران، روز جمعه و پس از اقامه نماز، با برگزاري راهپيمايي در حمايت از مردم مظلوم ميانمار، همبستگي و حمايت خود را از آنان اعلام كردند. به گزارش خبرگزاري فارس، در اين راهپيمايي، نمازگزاران با شعار مرگ بر امريكا و مرگ بر اسراييل خشم و انزجار خود را از كشتار مردم بي‌دفاع ميانمار اعلام كرده و اقدامات ارتش و بوداييان اين كشور را محكوم كردند. در پايان اين تظاهرات هم بيانيه‌اي قرائت شد كه در آن با تاكيد بر اينكه جاي تعجب است چگونه جهان اسلام در برابر اين همه ظلم و جنايت سكوت كرده است؟ و چرا سران كشورهاي اسلامي و علماي جهان اسلام در برابر مظلوميت اين مسلمانان بي‌دفاع اقدام نمي‌كنند؟ در يكي از بندهاي آن آمده است: «ما جنايات ددمنشانه و وحشيانه عليه مسلمانان بي‌دفاع ميانمار را بخشي از سياست‌هاي استكباري جهانخواران دانسته و مانند هميشه از اين مردم مظلوم دفاع كرده و جنايات ضدبشري عليه آنان را به‌شدت محكوم مي‌كنيم». در بند پاياني اين بيانيه هم عنوان شده: «سكوت امريكا و سران استكبار جهاني در برابر اين جنايات نشان مي‌دهد كه آنها در تمامي جنايات عليه مسلمانان آزاده شريك و سهيم هستند، آنها تصميم دارند با پرورش دادن جنايتكاراني مانند داعش و ساير گروه‌هاي تروريستي در برابر اسلام و حركت جهاني مهدوي بايستند، ولي مقاومت و ايستادگي ملت‌هاي مسلمان در برابر سياست‌هاي شيطاني امريكا و اسراييل نشان داده كه قدرت پوشالي آنان رو به افول بوده و ان‌شاءالله زمينه براي گسترش روز افزون اسلام ناب و ظهور منجي عالم فراهم خواهد آمد.»
سكوت مرگبار مدعيان حقوق بشر، بهت‌آور است
آيت‌الله موحدي‌كرماني در خطبه‌هاي نماز جمعه اين هفته تهران، سكوت مرگبار مجامع جهاني مدعي حقوق بشر و سازمان ملل در برابر جنايات حكومت ميانمار عليه مسلمانان را بهت‌آور خواند. به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري فارس، آيت‌الله محمدعلي موحدي‌كرماني با اشاره به كشتار مسلمانان ميانمار توسط حكومت اين كشور، گفت: «خداوند حكومت ميانمار را ساقط كند. چه مي‌كنند؟ والله بدن آدم مي‌لرزد، نمي‌دانم چطور بگويم، در اين جنايات چه كارهايي كردند، سرهاي بچه‌ها را مي‌برند و بچه‌ها را زنده زنده مي‌سوزانند و چه جنايت‌هايي مي‌كنند، سرهاي زن‌ها و مردها را مي‌بُرند». امام جمعه موقت تهران با اشاره به نقش رژيم صهيونيستي در كشتار مسلمانان روهينگيا اظهار داشت: «سكوت مرگبار مجامع جهاني مدعي حقوق بشر و سازمان ملل در برابر جنايات حكومت ميانمار عليه مسلمانان بهت‌آور است، روز گذشته صحنه‌اي را در فضاي مجازي ديدم، كودكي را برهنه كرده بودند و برق را مرتب به او متصل مي‌كردند، به بدن او و بالاخره با اين اتصال برق، او را كشتند، نقل‌شده جنايات حكومت ميانمار بيش از ۴۰۰۰ كشته و ۱۲۰ هزار آواره داشته است». وي تاكيد كرد: اميدي به مجامع جهاني نيست، اما حداقل همه مردم كشورهاي مسلمان بايد تظاهرات و اعتراض كنند و فرياد بزنند، مرگ بر حكومت جبار ميانمار بگويند، مرگ بر حاميان اين جنايات بگويند؛ شاهدان مي‌گويند مردم را در يك كلبه چوبي جمع مي‌كنند و آنها را آتش مي‌زنند، برخي پيشنهاد مي‌دهند، تركيه پيشنهاد مي‌دهد حالا كه مسلمانان ميانمار به سمت بنگلادش فرار مي‌كنند، اين كشور مرزهاي خود را به روي آنان باز كند اما متاسفانه بسته‌اند؛ سازمان ملل هم از اين پيشنهاد حمايت كرده است، سازمان ملل! هنر شما همين است؟! شما بايد به داد اين مظلومين برسيد و از حقوق آنها دفاع كنيد؛ شما براي چه تشكيل شديد؟ براي حمايت از ظالمين تشكيل شد‌ه‌ايد؟ آيت‌الله مكارم‌شيرازي پيشنهاد كردند تمام وزراي كشورهاي اسلامي جمع شوند و فكري براي اين جنايات عليه مسلمانان بكنند.
اعلام آمادگي سپاه براي هرگونه مشاركت در كمك به آوارگان ميانماري
سپاه پاسداران انقلاب اسلامي هم در بيانيه‌اي ضمن اعلام آمادگي براي هرگونه مشاركت در كمك به آوارگان ميانماري تاكيد كرد كه پشتيباني از مسلمانان مظلوم ميانمار مسووليت تاريخي و اجتناب‌ناپذير همه ملل و جوامع است. به گزارش سپاه‌نيوز، سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در اين بيانيه با محكوميت شديد جنايات عليه مسلمانان ميانمار، رساندن فرياد مظلوميت مسلمانان روهينگيايي به جهانيان را رسالت خطير امت اسلامي و نهادهاي موثر بين‌المللي دانست.
در بخشي از اين بيانيه آمده است: جنايات دهشتناك گروه‌هاي تندروي بودايي و ارتش ميانمار عليه مسلمانان روهينگيايي كه از هفته گذشته با ورود به مرحله‌اي خطرناك، سرگذشت تلخ و ناگواري براي مسلمانان اين كشور رقم زده است، حكايت از يك توطئه سازمان‌يافته ضد اسلامي دارد كه در صورت عدم توقف و پايان‌پذيري منجر به ثبت يك نسل‌كشي بزرگ ديگر در تاريخ بشريت خواهد شد. اين بيانيه مي‌افزايد: اين وقايع هولناك كه با آوارگي بيش از يكصد هزار نفر و قتل عام حداقل چهارصد تن از مسلمانان مظلوم و بي‌دفاع ميانمار، خشم جهان اسلام را برانگيخته است ضمن سنگين‌تر كردن مسووليت دولت ميانمار در قبال اين حادثه غم‌انگيز، بيش از هر موضوعي پاكسازي قومي و بي‌ثباتي منطقه‌اي ناشي از اين خشونت‌ها و جنايت‌آفريني‌ها را محتمل و متصور ساخته است. اين بيانيه با تقبيح رفتارهاي دوگانه داعيه‌داران حقوق بشر برابر حوادث دردآور در مناطق مختلف جهان و معنادار دانستن اقدامات متناقض آنان آورده است: واكنش‌هاي بي‌تاثير جهاني به نسل‌كشي مسلمانان روهينگيايي و سكوت مرگ‌بار مجامع بين‌المللي حقوق بشري و عدم شكل‌گيري اجماع و جبهه‌اي مقتدر براي برخورد با عاملين و مسببين اينگونه جنايات، بحران عظيم بشريت امروز به شمار مي‌رود. اين بيانيه در پايان با دعوت از اقشار و آحاد مختلف مردم مسلمان و انقلابي ايران و ديگر ملل اسلامي براي ايجاد يك اعتراض جهاني موثر عليه جنايات ميانمار تاكيد كرده است: سپاه پاسداران انقلاب اسلامي پشتيباني از مسلمانان مظلوم ميانمار و رساندن فرياد مظلوميت آنان به گوش جهانيان را مسووليت تاريخي و اجتناب‌ناپذير همه ملل و جوامع دانسته و با اعلام آمادگي براي هرگونه مشاركت و نقش‌پذيري در حمايت و كمك به آوارگان و آسيب‌ديدگان اين جنايت از دولت محترم جمهوري اسلامي انتظار دارد در ادامه تلاش‌هاي جاري خود با فعال‌سازي ابزارهاي ديپلماسي انقلابي، ظرفيت‌ها و اراده جامعه بين‌الملل و ساير كشورهاي اسلامي براي چاره‌انديشي و نجات مسلمانان روهيگيايي كه غالب آنان از برادران و خواهران اهل تسنن هستند را به صحنه آورده و مانع انقراض انسانيت و رواج نوع جديدي از تروريست عليه امت اسلامي شوند.
چرا ما مسلمانان به فكر تشكيل نيروي مشترك نظامي نيستيم
در ميان واكنش‌هايي كه نسبت به جنايات روزهاي گذشته در ميانمار مي‌شود، علي مطهري پيشنهاد قابل‌توجهي براي عبور از اينگونه بحران‌هايي كه جوامع مسلمانان را درگير خود ساخته مي‌دهد. نايب‌رييس مجلس شوراي اسلامي با انتقاد از رويكرد كشورهاي اسلامي و همچنين جمهوري اسلامي ايران در قبال كشتار و اخراج مسلمانان در ميانمار گفت: چرا ما مسلمانان به فكر تشكيل يك نيروي مشترك نظامي شبيه ناتو نيستيم كه در اينگونه موارد وارد عمل شود. در يادداشت علي مطهري با عنوان «ما و مسلمانان ميانمار» كه در اختيار ايسنا قرار گرفته آمده است: «امروز مسلمانان ميانمار مظلوم‌ترين مردم دنيا هستند و عكس‌العمل مسلمانان درباره آنها جالب است كه كمترين بوده و حداكثر چند تظاهرات انجام شده است. خبري از تشكيل جلسه سازمان همكاري اسلامي نيست. معلوم نيست چرا ما مسلمانان به فكر تشكيل يك نيروي مشترك نظامي شبيه ناتو نيستيم كه در اينگونه موارد وارد عمل شود. جنايت‌هاي دولت ميانمار جز با نيروي نظامي متوقف نمي‌شود». علي مطهري در ادامه نامه خود عنوان كرد: «از ايران اسلامي انتظار بيشتري مي‌رود. متاسفانه ما بيشتر به فكر شيعه هستيم تا اسلام كه شامل شيعه و سني است. اقدام تركيه بهتر از ما بود كه به بنگلادش اعلام كرد مسلمانان اخراج شده از ميانمار را بپذيرد و تركيه هزينه اقامت آنها در بنگلادش را خواهد پرداخت. اين چندمين بار است كه دولت ميانمار دست به اخراج مسلمانان بومي مي‌زند و كشورهاي اسلامي چند روز آه و ناله مي‌كنند و ديگر تمام. معلوم مي‌شود ما معني همبستگي اسلامي را نفهميده‌ايم كه پيغمبر اكرم فرمود: «هركس صداي تظلم و دادخواهي و كمك خواهي مسلماني را بشنود و به ياري او نشتابد او مسلمان نيست. » او در پايان تاكيد كرد: «اروپايي‌ها و امريكايي‌ها بهتر از ما مسلمانان به اين دستور رسول اكرم درباره خودشان عمل مي‌كنند.»
مسلمانان پيش از دير شدن، اقدام كنند
رييس فراكسيون اميد مجلس شوراي اسلامي هم در حساب توييتري خود نسبت به نسل كشي مسلمانان در ميانمار واكنش نشان داد. محمدرضا عارف نوشت: «همه نخبگان و رهبران مسلمان جهان بايد براي توقف فاجعه انساني پيش از دير شدن اقدام و همكاري كنند.»
وضعيت ميانمار را به دادگاه كيفري بين‌المللي ارجاع دهيد
اما تنها اقدام حقوقي در واكنش به جنايات صورت گرفته در ميانمار را، دبيركل مجمع همبستگي حقوقدانان ايران انجام داد. حسين ميرمحمد صادقي در نامه‌اي خطاب به فاتو بنسودا، دادستان دادگاه كيفري بين‌المللي لاهه، درخواست كرد وضعيت ميانمار به دادگاه كيفري بين‌المللي ارجاع شود. به گزارش ايسنا، ميرمحمد صادقي در ابتداي اين نامه، عنوان كرد: «شايد شما به عنوان يك مسلمان از اين گفته بلند پيامبر گرامي اسلام حضرت محمدبن عبدالله(ص) آگاه باشيد كه كساني را كه به فرياد استمداد و ياري‌طلبي مظلومان پاسخ ندهند مسلمان نمي‌داند و مسوول مي‌شناسد و بي‌ترديد شما تاكنون از جنايات بي‌سابقه ارتكاب يافته عليه كودكان، زنان و مردان مسلمان ميانمار اطلاع يافته‌ايد. هر چند جهانيان سال‌هاست شاهد كشتارها و فجايع ارتكابي از سوي قدرتمندان عليه مردم بي‌دفاع بوده‌اند و اين اقدامات، به ويژه در قرن بيستم و بالاخص در فاصله بين دو جنگ جهاني اول و دوم، در نقاط مختلف عالم به كرات رخ داده است، ليكن اوج مظلوميت قربانيان فاجعه انساني اخير در ميانمار، همراهي رژيم نظامي اين كشور با جنايتكاران، سكوت بسياري از دولت‌هاي جهان، و تداوم تجهيز تسليحاتي دولت ميانمار از سوي رژيم‌هاي نژادپرستي چون رژيم اسراييل، وضعيت و موقعيت ويژه‌اي را براي اين فاجعه رقم زده است». ميرمحمد صادقي در ادامه اين نامه تصريح كرد: «جالب آنكه مرتكبان اين جنايت مدعي پيروي از آييني هستند كه همواره سعي مي‌كنند آن را طرفدار صلح و آشتي و دوستي و مخالف تعرض حتي به جانوران و حشرات جلوه دهند. اين همه نشانگر سقوط ارزش‌هاي اخلاقي و انساني در كره خاكي ماست كه بشر به اصطلاح متمدن امروز با مباشرت، معاونت يا سكوت خود موجبات قتل عام و آوارگي هزاران نفر از مردم بي‌گناه و به آتش كشيده شدن محل‌هاي سكونت آنها را، به جرم تبعيت از يك مذهب الهي و ابراهيمي، فراهم مي‌آورد».

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها