• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3902 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۰ شهريور

مركل: برجام را الگوي حل مساله كره‌شمالي كنيم

گروه ديپلماسي| در ايالات متحده دولت دونالد ترامپ، رييس‌جمهور به دنبال پايان دادن به توافق هسته‌اي يا به اصطلاح برخي همفكرانش، تغيير و اصلاحات در برنامه جامع اقدام مشترك است اما آنسوتر در قاره سبز، متحدان اروپايي وي به دنبال تعميم دادن موفقيت توافق هسته‌اي به ديگر بحران‌هاي روز از جمله مساله كره شمالي هستند. تازه‌ترين اين موارد هم آنگلا مركل، صدراعظم آلمان است. بحران هسته‌اي كره شمالي جهان به جدي‌ترين چالش بين‌المللي تبديل شده ودرحالي كه دونالد ترامپ گزينه نظامي را هم از روي ميز كنار نزده است، اروپايي‌ها همصدا با روسيه و چين به دنبال راه‌حلي ديپلماتيك هستند. آنگلا مركل در تازه‌ترين گفت‌وگوي خود اعلام كرده كه آلمان آماده است تلاش‌هايي ديپلماتيك را براي پايان دادن به تسليحات هسته‌اي كره شمالي و توقف توسعه برنامه‌هاي موشكي اين كشور با توجه به الگوي موفق توافق هسته‌اي با ايران پيش ببرد. سخنان آنگلا مركل 24 ساعت پس از آن مطرح شد كه دولت كره شمالي ادعا كرد كه بمب هيدروژني را آزمايش كرده كه توانايي حمل موشك بالستيك ميان قاره‌اي را دارد. مركل در سخنان خود با اشاره به مذاكراتي كه منجر به محدود شدن برنامه هسته‌اي ايران شد آن را نمونه موفقي براي حل و فصل بحران هسته‌اي كره شمالي دانست و همچنين تاكيد كرد كه تنها راه براي پايان دادن به اين بحران راهكار ديپلماتيك است. مركل در اين باره گفت: اگر از ما خواسته شود ما بلافاصله موافقت خود را با پيوستن به چنين گفت‌وگوهايي اعلام مي‌كنيم.
سخنان مركل در مورد توسل به گزينه گفت‌وگو براي حل بحران كره شمالي در حالي مطرح شد كه همزمان مايكل فالون، وزير دفاع بريتانيا نيز درخواست خود براي راهكاري ديپلماتيك در بحران كره شمالي را مطرح كرد. وي تاكيد كرد كه برنامه هسته‌اي كره شمالي پيش از آنكه اين كشور به موشك‌هاي بالستيكي كه بتوانند لندن را هدف قرار دهند، دست پيدا كند بايد متوقف شود. وي در بخش‌هاي ديگري از سخنان خود تاكيد كرد كه بايد از جنگ با هر هزينه ممكن اجتناب كرد و همچنين بر تمايل بريتانيا براي توسل به راهكارهاي ديپلماتيك هم تاكيد كرد. فالون همچنين نسبت به خطرات اشتباه در محاسبه كه بتواند پاسخ نظامي كره شمالي را به دنبال داشته باشد، نيز هشدار داد.
صدراعظم آلمان در بخش‌هاي ديگري از سخنان خود تاكيد كرد كه گفت‌وگوها ميان ايران و شش قدرت جهاني كه در سال 2015 به يك توافق هسته‌اي منتهي شد يك مسير طولاني اما دوره ديپلماتيك بسيار مهمي بود كه به يك پايان خوب منتهي شد. وي در ادامه گفت: مي‌توانم چنين قالبي را براي حل و فصل بحران كره شمالي نيز در نظر بگيرم. اروپا و به خصوص آلمان آماده هستند كه دست به چنين تلاشي بزنند.
صدراعظم آلمان در بخش‌هاي ديگري از سخنان خود اعلام كرد كه در يك هفته گذشته با رهبران فرانسه، امريكا، چين، كره جنوبي و ژاپن در مورد بحران كره شمالي گفت‌وگوي تلفني داشته است. وي همچنين اعلام كرد كه روز دوشنبه (امروز) با ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه در اين خصوص گفت‌وگو خواهد كرد. مركل در حالي از توسل به ديپلماسي سخن مي‌گويد كه واشنگتن به دنبال تصويب قطعنامه‌اي در شوراي امنيت است تا در سايه آن شديدترين سيستم تحريمي را عليه كره شمالي اعمال كند. همزمان كشورهاي اروپايي بر تحركات ديپلماتيك خود براي ممانعت از تقابل نظامي با كره شمالي افزوده‌اند. وزير دفاع بريتانيا در گفت‌وگو با بي‌بي‌سي در اين خصوص مي‌گويد: بايد از هرگونه توسل به گزينه نظامي خودداري كنيم. ما در حال تلاش براي رسيدن به بهترين قطعنامه از كانال شوراي امنيت هستيم تا در سايه آن تحريم‌هاي موجود را تقويت كنيم. ما به دنبال تشويق چين هستيم تا همسايه خود را در حالت كنترل شده نگه دارد. فالون در بخش‌هاي ديگري از اين گفت‌وگو در پاسخ به سوالي درباره تهديد نظامي منطقه گوآم توسط كره شمالي گفت: وضعيت در شبه‌جزيره كره ما را بسيار نگران كرده است. ايالات متحده به‌شدت براي مراقبت از سرزمين‌هاي خود و پايگاه‌هايي كه در اختيار دارد، حساس است. اين مساله ما را هم درگير مي‌كند چرا كه كره شمالي به لندن نزديك است و موشك‌هاي كره شمالي به لندن نزديك‌تر هستند تا به لس‌آنجلس.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون