• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3904 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۲ شهريور

مناظره يك اصولگرا و يك اصلاح‌طلب درباره عملكرد روحاني و احمدي‌نژاد

فرصت‌هاي سوخته دولت احمدي‌نژاد

محمدرضا ميرتاج‌الديني، معاون پارلماني محمود احمدي‌نژاد و احمد حكيمي‌پور، سياستمدار اصلاح‌طلب و عضو سابق شوراي شهر به مناظره‌اي درباره وضعيت عملكرد دولت‌هاي احمدي‌نژاد و روحاني پرداختند. با اين حال بخش عمده‌اي از اين مناظره به دفاع ميرتاج‌الديني از احمدي‌نژاد و نقد آن دوره توسط حكيمي‌پور اختصاص يافت. خلاصه‌اي از اين مناظره در ادامه مي‌آيد:
ميرتاج‌الديني: دولت يازدهم يك شعاري را از اول مطرح كرد و همه مشكلات را بر گردن گذشتگان مخصوصا دولت‌هاي نهم و دهم انداخت. الان وقتي از دولت گذشته حرف مي‌زنند ديگر منظور دولت يازدهم است. ديگر جامعه و مردم از دولت و دولتمردان نمي‌پذيرند كه باز بهانه‌اي براي خودشان پيدا كنند و همه مشكلات را به گردن گذشته بيندازند. دوره رياست‌جمهوري قبل از دولت يازدهم هشت سال بود كه مي‌توان آن را به يك شش سال و يك دو سال تقسيم كرد. همه افرادي كه خواستند در مورد گذشته قضاوت كنند دو سال آخر را فقط گفته‌اند و كسي به آن 6 سال اشاره نكرد. درحالي كه در ‌آن 6 سال، كار و فعاليت و تلاش زيادي انجام شد. مواضع سياسي آقاي احمدي‌نژاد در اواخر دوره رياست‌جمهوري چرخش روشني داشت كه اصولگرايان از او فاصله گرفتند.
حكيمي‌پور: متاسفانه ما سياست را عرصه نبرد حق و باطل مي‌بينيم درحالي كه اين‌طوري نيست. در دوره آقاي خاتمي ارتباط ميان قوا وضعيت خوب و تعاملي بود و يك وحدت، همراهي و همدلي وجود داشت. اما متاسفانه اين وحدت و همراهي و همدلي را در بين قوا در دولت دوم احمدي‌نژاد كم ديديم و كار به جاهاي بدي رسيده بود كه در نهايت به ضرر نظام شد؛ چون مشكل مردم را بيشتر مي‌كرد تا اينكه بخواهد مشكلي را حل كند. بايد مسائل را كارشناسي بررسي كرد. دولت آقاي احمدي‌نژاد هزينه‌هاي كشور را خيلي بالا برد. در بخش مربوط به كنترل تورم و ثبات شغلي و معيشتي مخصوصا در اواخر دوره دولت دهم وضع به نحو بدي شده بود. سير گران شدن قيمت‌ها مخصوصا ارزاق مردم ديگر به صورت عمودي بالا مي‌رفت. من خودم شاهد بودم كه سوپرماركت‌ها مي‌گفتند معلوم نيست اجناسي كه امروز مي‌فروشيم را فردا چند بخريم؟ حتي مايل بودند كالاهايي را كه عمر طولاني دارند و فاسد نمي‌شدند را در انبارهاي‌شان نگه دارند تا بعد به فروش برسانند! اينها مشكلاتي بود كه با آن مواجه بوديم. ضمن اينكه در بحث اشتغال اتفاق خاصي نيفتاد.  
ميرتاج‌الديني: وقتي آقاي خاتمي دولت را تحويل داد، من در مجلس بودم و يادم است كه حدود يكصد هزار ميليارد تومان پروژه نيمه تمام در كشور بود كه بايد دولت بعدي آنها را تكميل مي‌كرد. وقتي هم كه دولت دهم تمام شد و كار را تحويل دولت يازدهم داد، دو، سه برابر اين پروژه نيمه‌تمام داشت. هميشه دولت‎ها كه مي‌آيند و مي‌روند؛ در مدت خدمت‌شان بايد كار كنند و بقيه كارها را دولت‌هاي بعدي تكميل مي‌كنند. همچنين ميانگين قيمت نفت در دولت يازدهم نزديك به ميانگين قيمت نفت در هشت سال قبل از آن حدود 65 تا 67 دلار بود.
حكيمي‌پور: ما درخشان‌ترين دوران تاريخ درآمد كشور را در زمان رياست‌جمهوري آقاي احمدي‌نژاد داشتيم و يك فرصت تاريخي به دست آمد كه كشور بتواند در ابعاد مختلف جهش داشته باشد. متاسفانه از اين فرصت به خوبي بهره‌برداري نشد و به دو علت تبديل به تهديد شد. نخست تنش در داخل كشور كه روز به روز بيشتر مي‌شد. دوم هم به خاطر وضعيت حاد تقابلي كه در عرصه بين‌الملل بين ايران و دنيا ايجاد شده بود. اينها باعث شد كه با تحريم كامل ايران ما نتوانيم از اين فرصت تاريخي استفاده كنيم و اين ارزها واقعا به هدر رفت و اتفاق پايداري در اقتصاد كشور نيفتاد. خبرآنلاين

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون