• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3906 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۲۵ شهريور

دبير شوراي عالي امنيت ملي:

موضوع دسترسي به‌اماكن نظامي، پرونده‌اي ملغي‌شده‌است

 

گروه سياسي| «رفتار غيرسازنده و بهانه‌جويانه» اين تعبير دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران از رفتار دولت ترامپ در قبال تعهد برجام است؛ تعهدي كه اين روزها ايالات متحده امريكا به دنبال بهانه‌گيري از آن است تا به هر شكل ممكن آن را زير سوال ببرد. در اين ميان اما دبير شوراي عالي امنيت ملي گفت: آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در صورت ارايه مستندات كافي، شيوه‌هاي فراواني براي رفع ابهام در اختيار دارد و موضوع دسترسي به اماكن نظامي موضوعي ملغي‌شده است. به گزارش مهر، جمله‌هاي كليدي اظهارات دريابان علي شمخاني، نماينده مقام معظم رهبري و دبير شوراي عالي امنيت ملي در واكنش به برخي اظهارات مطرح شده مقامات خارجي در موضوع دسترسي به مراكز نظامي كشورمان در چارچوب توافق برجام به شرح زير است:
 ‌ جمهوري اسلامي ايران فعاليت اعلام نشده هسته‌اي در هيچ‌يك از نقاط جغرافيايي كشور نداشته و مطالب مطرح شده، فضاسازي رسانه‌هاي امريكايي براي فرار به جلو و سر باز زدن از انجام تعهدات و وظايف انجام نشده از سوي اين كشور است.
 ‌ ‌ در هيچ يك از مراكز نظامي جمهوري اسلامي ايران فعاليت يا حتي تحقيقات هسته‌اي وجود ندارد و بازديدهاي انجام شده از سوي آژانس طي سال‌هاي گذشته اين مطلب را تاييد مي‌كند.
 ‌ ‌ البته در مراكز نظامي، تحقيقات درخصوص سلاح‌هاي متعارف به ويژه در حوزه موشكي در جريان است كه در چارچوب توليد قدرت دفاعي و ارتقاي بازدارندگي در برابر تهديدات خارجي با قدرت ادامه خواهد يافت.
 ‌ ‌ در چارچوب اجراي فعال سياست پدافند غيرعامل، مجموعه ظرفيت‌هاي تحقيقاتي و توليدي متعارف در بخش دفاعي در پهنه‌اي به وسعت ايران اسلامي توزيع شده و به‌طور طبيعي مكشوف‌سازي اين ظرفيت براي بيگانگان امكان‌پذير نيست.
 ‌ ‌ جمهوري اسلامي ايران صرفا در چارچوب توافقات و دستورالعمل مشخص برجام رفتار كرده و هيچ تعهدي فراتر از آن را نمي‌پذيرد.
 ‌ ‌ مقامات امريكا و رژيم صهيونيستي با دلالي منافقين به واسطه توهمات خود و با هدف ايران‌هراسي فرضياتي را بدون سند و دليل عليه برنامه صلح‌آميز هسته‌اي كشورمان بيان مي‌كنند كه از گذشته نيز وجود داشته و تنها مصرف رسانه‌اي دارد.
 ‌ ‌ هرگونه اظهارنظر در مورد تعهدات پذيرفته شده در قبال برجام بايد از مجاري رسمي و مبتني بر رويكردهاي فني و حقوقي و فارغ از نگاه‌هاي جانبدارانه، صرفا در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي بررسي شود.
 ‌ ‌ به‌طورقطع ساير ادعاهاي خارج از اين چارچوب ضمن آنكه بي‌اهميت است، الزامي درخصوص پاسخگويي به آن نيز وجود ندارد.
 ‌ ‌ آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در صورت ارايه مستندات كافي و قابل قبول، شيوه‌هاي فراواني براي رفع ابهام در اختيار دارد و موضوع دسترسي به اماكن نظامي موضوعي غيرضرور و ملغي‌شده است.
 ‌ رفتار غيرسازنده دولت ترامپ در قبال اجراي تعهدات خود در برجام كه تلاشي فعال براي ضربه زدن به اين توافق بين‌المللي است، ضمن مخدوش كردن بيش از پيش جايگاه اين كشور در نظام بين‌الملل بدون شك با پاسخ متناسب از سوي  ايران همراه خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون