• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3906 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۲۵ شهريور

حكمت يوناني و فلسفه‌ورزي روشنگري

پيوند زندگينامه راسل با بيوگرافي او
فهم يك فلسفه بدون دانش در مورد زمان و بيوگرافي فيلسوف بسيار دشوار است. بي‌شك فضاي زندگي و تاريخ بر نحوه نگرش فيلسوفان موثر بوده است. به همين دليل فلسفه هر فيلسوف را بايد در بستر تاريخي و اجتماعي وي مورد بررسي قرار داد. راسل عمري طولاني داشت و فعاليت‌هاي بسياري انجام داد. او يكي از معدود فيلسوفان معروف معاصر است كه در زندگي و كار خود نمونه سنت عظيم تفكري خاص هستند. شهرتي كه راسل در بين هم عصران خود به دست آورده، به دليل مشاركت‌هاي متعدد وي در مناقشات- اغلب به‌شدت جنجالي- اجتماعي، اخلاقي، سياسي و آموزشي بود. اما آوازه ماندگارش مرهون مشاركت‌هاي فني بي‌وقفه‌اش در حوزه فلسفه و منطق است. كتاب «راسل؛ يك معرفي بسيار كوتاه» به بررسي فعاليت‌هاي دوران زندگي وي مي‌پردازد. به طور كلي، هدف مولف اين است كه شرحي از اين حوزه‌ها بدهد، همچنين نسبت به مسائل فني منطق رياضي، بيشتر وقت خود را صرف تفسير مي‌كند؛ البته چند مباحثه نيز ارايه مي‌كند. با اين حال خوانندگاني كه مشخصا به دستاوردهاي فني فلسفه و منطق علاقه‌اي ندارند مي‌توانند به فصل ۲ و ۳ مراجعه نكنند و به جاي آن روي زندگي راسل و مشاركت او در مناقشات عمومي كه در فصل ۱ و ۴ به آنها اشاره مي‌شود، تمركز كنند.
 اين كتاب تاليفي از دانشگاه آكسفورد است كه مي‌تواند نحوه تحليل و عملكرد فضاي آكادميك در غرب و حوزه فلسفه را به ما انتقال دهد. به گفته مترجم، آنچه او را به ترجمه اين كتاب واداشته، تلاش مولف بر پيوند زندگينامه برتراند راسل به عنوان فيلسوفي شاخص و موثر با بيوگرافي وي بوده است. كتاب فوق، با ترجمه امير سلطان‌زاده در 180 صفحه از سوي نشر علم منتشر شده است. مشي مترجم در اين كتاب بر پايبندي كامل به متن و سياق جملات استوار است.

عصر خردورزي‌هاي آرمان پردازانه
كتاب حاضر مي‌كوشد تا ديدگاه‌هاي چهار انديشور برجسته تاريخ و فلسفه سده 18 فرانسه را واكاود و از خلال بررسي آفريده‌هاي‌شان، شالوده انديشه‌شان را بازنمايد؛ نويسندگاني كه هريك سرچشمه دانايي و پيام‌آور دگرگوني‌هاي شگرف در جهان پيرامون خود بودند. نگارنده از ميان آفريده‌هاي گوناگون هر نويسنده، آثاري را براي تحليل و بررسي برگزيده كه هم برخوردار از قابليت‌هاي ادبي و فلسفي باشند و هم ديدگاه‌هاي نويسنده موردنظر را بهتر و ژرف‌تر معرفي كنند. در فصل نخست كتاب، دگرگوني‌هاي ادبي و اجتماعي فرانسه در دوران روشنگري بررسي شده است. عصر روشنگري، دوران گرايش‌هاي انسان‌دوستانه و خردورزي‌هاي آرمان پردازانه است و نيز هنگامه نقدها و چالش‌هاي فكري شورانگيز و رهاوردهاي انديشگي نوين؛ دوراني كه انسان جرات يافت تا بسياري از سنت‌هاي دروغين گذشته را به دور افكند و با نظام‌هاي پوشالي و كهنه‌گرايي كه بر بنياد بندگي آدمي استوار بودند، مبارزه كند. فصل دوم، به بررسي آثار ژان ژاك روسو اختصاص دارد. در فصل سوم، دو اثر از ولتر با دو ويژگي متفاوت برگزيده شده كه از مجموعه نوشته‌هاي فلسفي و انتقادي‌اش، رساله «نامه‌هاي فلسفي» و از ميان داستان‌هاي او «كانديد» را مورد تحليل و بررسي قرار داده است. در فصل چهارم، به تحليل «روح‌القوانين» و «نامه‌هاي ايراني» دو كتاب ماندگار مونتسكيو پرداخته شده است. در فصل پاياني كتاب نيز دو اثر برجسته دني ديدرو، «راهبه» و «ژاك قضا و قدري» برگزيده شده است.  

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون