• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3181 -
  • ۱۳۹۳ يکشنبه ۲۶ بهمن

اظهارات ضداسراييلي خوشرو زير ذره‌بين رسانه‌هاي امريكايي

گروه ديپلماسي| غلامعلي خوشرو، نماينده تازه منصوب ايران در سازمان ملل مورد توجه رسانه‌هاي داخلي ايالات متحده قرار گرفته است؛ رسانه‌هايي كه در جريان انتخاب معرفي نخستين نماينده ايران به سازمان ملل در دولت يازدهم يعني حميد ابوطالبي هم با فعاليت‌هاي خبري خود اقدام به فضاسازي در خصوص حضور ابوطالبي در جريان تسخير سفارت امريكا در ايران پس از انقلاب اسلامي ايران كرده و درنتيجه مانع از حضور وي در خاك ايالات متحده شدند. درحالي كه گفته مي‌شود خوشرو در هفته جاري راهي نيويورك شده تا كرسي خالي ايران در سازمان ملل را پر كند، سايت freebeacon در تازه‌ترين گزارش خود درخصوص موضع‌گيري‌هاي سياسي غلامعلي خوشرو مي‌نويسد: نماينده جديد ايران در سازمان ملل به دليل ديدگاه‌هاي ضد اسراييلي‌اش مورد انتقاد قرار گرفته است. او در گذشته در اظهارنظرهاي خود از مسلمانان خواسته بود كه در برابر سرزمين يهود ايستادگي كنند.
اين سايت در ادامه گزارش خود مي‌نويسد: خوشرو ديپلمات ايراني و از وابستگان به حسن روحاني است كه در اواخر ماه ژانويه پس از بيش از يك سال بحث و اختلاف ميان تهران و واشنگتن براي عدم صدور ويزاي حميد ابوطالبي به عنوان نماينده ايران در سازمان ملل معرفي شد. در حالي كه بسياري خوشرو را فردي ميانه‌رو مي‌دانند اما خوشرو در ميان ساير ديپلمات‌هاي ايراني بيشترين مواضع ضداسراييلي را داشته است. او اخيرا اسراييل را اصلي‌ترين مشكل در خاورميانه خوانده و از مسلمانان خواسته بود كه در مقابل اسراييل با هم متحد شوند. وي در بخش‌هايي از سخنان خود كه تاريخ آن به جولاي 2013 بازمي‌گردد ،گفته بود: به نظر من اگر بر روي اصلي‌ترين مشكل در منطقه كه اسراييل است تمركز كنيم، متوجه مي‌شويم كه كشورهاي اسلامي و عربي مي‌توانند در برابر اسراييل با هم متحد شده و نه‌تنها شأن و اعتبار خود را احيا كنند كه ملت‌هاي خود را هم خرسند خواهند كرد.
خوشرو در ادامه اين سخنان گفته بود: اگر كشورهاي منطقه به توانايي‌ها و پتانسيل‌هاي خود براي حل مشكلات اقتصادي داخلي اكتفا كنند به ايالات متحده نيازي نخواهند داشت. اگر ايران، عربستان، تركيه و مصر با هم كار كنند، منطقه ما قوي‌تر خواهد شد و ميليون‌ها مسلمان هم از اين همكاري و تعامل بهره‌مند خواهند شد.
در سپتامبر سال 2013 هم خوشرو در اظهاراتي گفته بود كه باراك اوباما مي‌تواند برخي مشكلات ميان تهران و واشنگتن را با فاصله انداختن ميان امريكا با لابي صهيونيستي حل و فصل كند. اين رسانه امريكايي در ادامه مي‌نويسد: هرچند كه خوشرو چندان در ملأعام صحبت نمي‌كند اما نگاه ضداسراييلي وي با نگاه دولتمردان ارشد ايراني مانند حسن روحاني و محمدجواد ظريف كه در حال مذاكره با غرب در‌خصوص پرونده هسته‌اي ايران هستند در يك راستا است.
با توجه به همين اظهارنظرهاي اندك خوشرو هم مي‌توان اين‌گونه استنباط كرد كه نگاه وي هم راستا با استراتژي ظريف و روحاني است كه تلاش مي‌كنند ايالات متحده را متقاعد كنند كه فاصله گرفتن از اسراييل و به رسميت شناختن قدرت منطقه‌اي ايران مي‌تواند به نفع منافع ملي امريكا و امنيت اين كشور در سطح كلان باشد. انتصاب خوشرو نشان مي‌دهد كه ايران مي‌خواهد به منافع ليبرال‌ها در داخل ايالات متحده نزديك‌تر شود. ديپلمات‌هايي كه در كمپ روحاني هستند اعتقاد دارند كه ايران مي‌تواند با بخش‌هاي سياسي در امريكا كه ايران را شريكي بالقوه در خاورميانه مي‌دانند، كار كند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون