• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3181 -
  • ۱۳۹۳ يکشنبه ۲۶ بهمن

نمايندگان منتقد دولت به دنبال تاسيس وزارت محيط زيست هستند

ابتكار زير بار ريزگردها

اعتماد|دغدغه حفاظت محيط زيست ‌تا سال‌هاي نه‌چندان دور، ‌ميان نگرانان و مسوولان كشوري و لشكري محلي از اعراب نداشت. محيط زيست مساله‌اي فانتزي، براي مردم و نمايندگان‌شان بود، محل خوبي هم براي خرج كردن‌هاي انتخاباتي بود تا مردم از شادي توسعه‌يافتگي شهر و روستايشان به واسطه جاده‌كشي‌هاي بي‌ربط و نالازم، ‌راهي ستادهاي انتخاباتي وكلاي‌شان شوند. ‌هواي كلانشهرها كه روزبه‌روز آلوده‌تر مي‌شد، ‌محيط زيست جدي‌تر از قبل ديده شد، ‌اما هشت سال دولت دهم و نهم، ‌مقصري هميشگي در ميدان بود كه كسي نخواهد حرفي به سازمان متولي بزند؛ ‌تحريم‌هاي بين‌المللي عليه ايران كه باعث ايجاد محدوديت در وارد كردن سوخت استاندارد بود و متوليان وقت محيط زيست، ‌با توليد بنزين پتروشيمي و دور از استاندارد، ‌سلامت مردم كلانشهرها و حتي شهرهاي كوچك را به مخاطره انداختند، خطري كه تا سال گذشته، ‌كسي از ابعاد آن اطلاع دقيقي نداشت. ريزگردهاي غرب ايران ‌نزديك به يك دهه است كه مردم منطقه را با مشكلات متعددي مواجه ساخته، مشكلاتي كه شايد در روزهاي نزديك آنها را وادار به مهاجرت و ترك شهرشان كند. مردم استان‌هاي غربي كشور مدت‌هاي مديد است كه دچار مشكلات تنفسي شده‌اند، ‌اما در دولت‌هاي نهم و دهم، برنامه مقابله با آلودگي هوا كه در سال 79 طراحي و تصويب شده بود تا به مدت 10 سال اجرا شود، به دست فراموشي سپرده شد. استانداردسازي خودروهاي نو، از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده، ارتقاي حمل و نقل عمومي، بهبود كيفيت سوخت، معاينه فني خودروها، مديريت ترافيك و آموزش همگاني، هفت محور برنامه بود، برنامه‌اي كه با همكاري وزارت صنايع، وزارت نفت، سازمان حفاظت محيط زيست، شهرداري تهران و پليس راهنمايي و رانندگي قرار بود به اجرا درآيد. ابتكار كه رياست سازمان محيط زيست را در دولت اصلاحات به عهده داشت، با يادآوري تدوين برنامه جامع مقابله با آلودگي هوا كه در سال 79 اجرايي شد، گفته است: اين برنامه زماني حدود 10 سال را براي بهبود وضعيت هوا در نظر داشت و بسيار صريح بود، در سال 79 اجراي آن شروع شد كه اگر اجرا مي‌شد بايد 89 تمام مي‌شد اما از سال‌هاي 79 تا 84 اجرا شد و از سال 84 تا سال گذشته متوقف شد.
اتهام سياسي‌كاري به ابتكار از سوي نمايندگان مجلس، ‌در اين يك سال و چندماه، ‌مساله‌اي ادامه‌دار است، از بنزين پتروشيمي كه در دولت دهم افتخار ملي محسوب مي‌شد و دولت يازدهم آن را آلوده‌ترين سوخت موجود اعلام كرده بود، ‌ابتكار را متهم به سياست‌زدگي كرد تا ريزگردهايي كه تولدشان را بايد در يك دهه گذشته جست‌وجو كرد. ادامه اين اتهامات تا جايي پيش رفته است كه نمايندگان مجلس، ‌مستقيم و غيرمستقيم از رييس‌جمهور عزل ابتكار را مي‌خواهند. برخي با كليد زدن طرح تبديل سازمان محيط زيست به وزارتخانه و برخي ديگر خواستار استعفاي او شده‌اند.
جمعي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي طرح تبديل سازمان محيط زيست به وزارتخانه را تهيه و تدوين كردند. نمايندگان امكان نظارت بر محيط زيست و كمك به مسوولان اين نهاد را از جمله دلايل تهيه و تدوين اين طرح عنوان كردند.
تبديل معاونت رييس‌جمهور به وزارتخانه، ‌امري است برخلاف مصوبات مجلس كه قرار بود در راستاي كوچك‌سازي دولت پيش رود. هدف اصلي نمايندگان مجلس نهم با اين طرح، ‌نظارت دقيق‌تر بر اين سازمان و سوال از وزير و حتي استيضاح و بركناري او است. نماينده مشهد در اين ميان معتقد است: تبديل سازمان محيط زيست به وزارتخانه از نظر مالي هيچ هزينه‌اي بر دوش دولت نخواهد گذاشت زيرا قرار نيست هيچ اتفاقي در تشكيلات اين سازمان ايجاد شود بلكه قرار است جايگاه اين سازمان به گونه‌اي تغيير كند كه نظارت وكلاي ملت را همراه خود داشته باشد. كريمي‌قدوسي به خشكسالي كشور اشاره كرد و از لزوم برنامه‌ريزي درست دولت براي مقابله با خشكسالي سخن گفت و افزود: امروز سازمان محيط زيست به عنوان متولي اين بخش دغدغه چنداني در اين زمينه ندارد كه اين جاي تاسف است. اين نماينده مجلس اما به سدسازي‌هاي بي‌رويه، ‌خشك كردن تالاب‌هاي جنوب و غرب كشور براي بهره‌برداري‌هاي نفتي، ‌جنگل‌تراشي‌ها و فرسايش زميني كه به واسطه طرح‌هاي ضد محيط زيستي كه دولت قبل اجرا كرده بود، ‌توجهي نمي‌كند و آنها را عامل خشكي مضاعف سرزمين نمي‌داند. نماينده مردم اهواز هم از طرحي سخن مي‌گويد كه نمايندگان اين استان براي سوال از رييس‌جمهور درباره ريزگردها ترتيب داده‌اند، سيد شريف حسيني دولت قبل را هم بي‌تقصير نمي‌داند و مي‌گويد: فقط اين دولت را مقصر نمي‌دانم زيرا دولت قبل نيز براي حذف معضل گرد و غبار صرفا شعار داد. خانم ابتكار يا دنبال حل مشكل باشد يا استعفاي خود را تقديم رييس‌جمهور كند. ‌سازي اگر در اين ميان تعيين شود، ‌شايد محيط زيستي‌ها بدانند چگونه بايد آن را بنوازند و خودشان را وفق دهند با خواسته‌هاي وكلاي مردم در مجلس.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون