• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3910 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۹ شهريور

خبر كوتاه

تلاش ايران براي رويت‌پذير كردن ميراث فرهنگي ناملموس

مراسم افتتاحيه نمايشگاه آثار برگزيده نخستين مسابقه بين‌المللي عكاسي مركز ميراث ناملموس ايران با حضور معاون ميراث فرهنگي، دوران جشنواره و جمعي از هنرمندان برگزار شد. محمدحسن طالبيان، معاون ميراث فرهنگي كشور در اين مراسم گفت: از آنجايي كه ميراث ناملموس در بستر طبيعي موضوع بسيار مهمي است، اگر خارج از آن قرار گيرد معنا و مفهوم خود را كه لازمه زيست است از دست مي‌دهد. در دوره مدرن ما نسبت به گذشته تاريخي خود غفلت داريم و كم‌كم از مسير تاريخي و فرهنگي خود  فاصله مي‌گيريم و از آن جهت است كه موضوع حفاظت و توجه به ميراث ناملموس بسيار اهميت پيدا كرده است. رييس شوراي حكام مركز ميراث ناملموس به اقدامات ايران در حوزه ميراث فرهنگي ناملموس اشاره كرد و ادامه داد: درحال حاضر خانواده يونسكو و كشورهاي عضو اين سازمان بين‌المللي به خوبي واقف هستند كه ايران در گروه كشورهاي بسيار فعال عضو كنوانسيون سال 2003 (كنوانسيون پاسداري از ميراث فرهنگي ناملموس) قرار دارد به طوري كه اقدامات و برنامه‌هاي پاسداري ايران در دو بعد به صورت همزمان درحال انجام است. به گفته رييس شوراي حكام مركز ميراث ناملموس، چند دهه‌اي است كه با كمرنگ شدن بنيه‌هاي فرهنگي، امكان بروز پاره‌اي جريانات مخل صلح جهاني در منطقه فراهم شده است؛ جريان‌هايي كه با تمركز افراطي بر برخي وجوه افتراق تلاش بر ايجاد تفرقه دارند. اين درحالي است كه مشتركات فرهنگي ساكنان منطقه به مراتب بيشتر از افتراق‌ها است. در چنين شرايطي يكي از وظيفه‌هاي سازمان‌هايي مانند سازمان ميراث فرهنگي، يونسكو يا مركز ميراث ناملموس تهران ارتقاي سطح آگاهي‌هاي عمومي، تقويت ظرفيت‌ها از طريق آموزش و به طور كلي رويت‌پذير كردن ميراث فرهنگي ناملموس و كنوانسيون سال 2003 است. طالبيان معتقد است، نمايشگاه‌هايي با اين مضمون در زمره برنامه‌هاي آگاهي‌افزايي قرار دارد كه به ابتكار مركز ميراث ناملموس تهران با هدف هرچه رويت‌پذيرتر كردن ميراث فرهنگي ناملموس منطقه آسياي غربي و مركزي برنامه‌ريزي و اجرا شده است.


ممنوعيت تردد كاميون‌ها در محدوده زوج وفرد
رييس پليس راهور تهران بزرگ درباره اعمال محدوديت براي تردد كاميون‌هاي حمل مواد غذايي، گفت: در دو هفته آغاز مهرماه از ساعت    5:30 تا 10:30 صبح ورود كاميون‌ها به محدوده طرح ترافيك و زوج و فرد ممنوع است كه اميدواريم صنوف در اين خصوص همكاري لازم را داشته باشند؛ البته اين محدوديت تنها از روز شنبه تا چهارشنبه در طول اين دو هفته اول مهر اجرايي مي‌شود به اين ترتيب روزهاي پنجشنبه و جمعه چنين محدوديتي نخواهيم داشت.
مهماندار در تشريح موضوع ايمني سرويس مدارس، تاكيد كرد: در بحث ايمني مدارس، داشتن برگه معاينه فني و استفاده از خودروهاي غيرفرسوده مورد توجه قرار گرفته است و نگاه شهرداري تهران، آموزش و پرورش و فرمانداري نيز در خصوص نوع خودروهاي به‌كار گرفته شده براي سرويس مدارس حايز اهميت است كه از اين طريق سلامت و ايمني خودروها تضمين مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون