• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3915 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۴ مهر

ميراث دولت اصلاحات

جلايي پوراعلام كرد: تحولات جنبش دانشجويي، تشكل‌هاي سياسي، سمن‌ها و راي مردم

حميدرضا جلايي‌پور، عضو شوراي مركزي حزب اتحاد ملت و عضو هيات علمي دانشگاه طي سخناني در همايش ميراث اصلاحات بابيان اينكه در دو دهه گذشته نشانه‌هايي از ميراث دولت اصلاحات وجود داشته است، گفت: تحولات جنبش دانشجويي و تحركات سياسي اين تشكل‌ها در هشت سال دولت اصلاحات و مقاومت‌هايي كه در مقابل سياست‌هاي رييس دولت‌هاي نهم و دهم داشته‌اند، مهم‌ترين ميراث دولت اصلاحات براي توسعه سياسي و فعاليت‌هاي دانشجويي بود. 
او گفت: براي فهم بهتر اين ميراث بهتر است دو مفهوم توسعه سياسي و فعالان دانشجويي به دقت مورد بررسي قرار گيرد. جلايي‌پور افزود: مفهوم توسعه سياسي دلالت بر تقويت دموكراسي و نهادهاي مدني دارد كه اين دو مهم در دولت اصلاحات تقويت شد. 
اين دولت در تمامي زمينه‌هاي توسعه كارنامه موفقي دارد. اين فعال سياسي اصلاح‌طلب اظهار كرد: در تعريف فعالان دانشجويي مهم‌ترين نيروهاي سياسي جامعه مدني هستند و در دولت اصلاحات و مجلس ششم توانستند اكثريت آرا و كرسي‌ها را از آن خود كنند.  بخش ديگري از اين افراد فعالان دانشجويي، روزنامه‌نگاران و فعالان مدني و قومي بودند. جلايي پور گفت: تشكل‌هاي دانشجويي در چهار سال اول دولت اصلاحات برنامه‌ريزي را انجام داده و در چهار سال دوم اين برنامه‌ها را وارد جامعه كردند؛ اما با پيروزي جريان مخالف دولت اصلاحات تمامي منابع به صورت آگاهانه در خدمت مبارزه با توسعه سياسي قرار گرفت.  عضو هيات علمي دانشگاه تهران در ادامه با اشاره به مهم‌ترين ميراث‌هاي دولت اصلاحات گفت: پاسخگويي نخستين ميراث اين دولت بود. 
حركت جمعي و متشكل سياسي يكي ديگر از دستاوردهاي دولت هفتم و هشتم محسوب مي‌شود.  به گفته وي، يكي ديگر از ميراث‌هاي ماندگار اين حركت تشكيل جبهه‌هاي سياسي و حزبي در اين چند سال بود كه نمونه آخر آن اول شدن يك زن در گردهمايي سه هزار نفره اصولگرايان است. استاد جامعه‌شناسي دانشگاه تهران گفت: روزنامه‌نگاري يكي ديگر از كارهايي بود كه در دوران اصلاحات اوج گرفت. 
روزنامه‌نگاري در اين دوران در قالب روزنامه‌نگاري مستقل و اقتصادي در آمد هرچند كه شاهد توقيف‌هاي فراواني در اين زمينه بوديم. وي گفت: اهميت به راي مردم يكي ديگر از دستاوردهاي دولت اصلاحات بود؛ تا قبل از خرداد 76 راي مردم راي به نظام بود ولي بعد از اين تاريخ راي مردم راي براي عقيده و فكر بود.  «تقويت سمن‌هاي اجتماعي و قومي يكي ديگر از دستاوردهاي دولت بود. قبل از دولت خاتمي قوميت‌ها با تضعيف شدن دولت مركزي تحركات انقلابي و جدايي‌طلبانه داشتند اما بعد از روزي كار آمدن دولت اصلاحات اين حركت جاي خود را به تفكر مدني داد.» «ابراهيم شيخ» مدرس دانشگاه و فعال سياسي هم در اين نشست با بيان اينكه دولت اصلاحات كاركرد جديدي براي دانشگاه تعريف كرد، گفت: تا قبل از سال 76 كاركرد دانشگاه صرفا علمي بود اما در دولت هفتم روي كاركرد 70 دانشگاه معتبر دنيا مطالعاتي صورت گرفت و موجب شد تا كاركرد دانشگاهي افزون بر علم، وارد ابعاد اجتماعي و سياسي شود.  او گفت: در دوره اصلاحات اتفاق مهم ديگري كه در محيط دانشگاهي رخ داد ارتباط تنگاتنگ توسعه علمي و توسعه ملي بود. نگاهي به برنامه چهارم توسعه اين واقعيت را به خوبي نشان مي‌دهد.  شيخ گفت: در دوره اصلاحات دانشگاه، مستقل از دولت شد تا جايي كه در دانشگاه رييس‌جمهوري به راحتي نقد شد. رشد تشكل‌هاي سياسي بعد از خرداد 76 را شاهد بوديم. ايرنا

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون