• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3916 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۵ مهر

سيدمصطفي هاشمي‌طبا:

نظام بايد پوست اندازي كند

گـروه احـزاب| سيدمصطفي هاشمي‌طبا، نامزد دوازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري با بيان اينكه كابينه دوازدهم با كابينه قبلي (يازدهم) تفاوتي ندارد، گفت: من ترجيح مي‌دادم براي چينش كابينه نيروهاي خيلي جوان‌تري را انتخاب كنم. وي معتقد است كه كابينه دوازدهم با كابينه قبلي تفاوتي ندارد و به همان روش و شيوه‌اي كه درگذشته بوده وزرا حضور دارند و كارهاي خود را انجام مي‌دهند؛ كابينه را هر طور كه ببندند همين مي‌شود و خيلي نمي‌توانستند كابينه را اين‌طرف و آن‌طرف، سوق دهند. هاشمي‌طبا همچنين درباره چرايي جدايي‌اش از حزب كارگزاران، اصلاح‌طلبان و تفاوت‌ها و شباهت‌هاي رييس دولت اصلاحات با آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني سخن گفته است. چكيده مصاحبه كانديداي دوازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري با فارس به شرح زير است: 
 حضور من در اين عرصه از رقابت‌هاي درست بود، هدفم اين بود تا برنامه‌هايم را مطرح كنم، من دفعه قبل هم با برنامه، نامزد انتخابات شده بودم. 
 آقاي روحاني به من گفتند كه من چهارسال است شما را نديده‌ام بنده پاسخ دادم كه ما هميشه شما را از تلويزيون مي‌بينيم اما تحويل نمي‌گيريد. 
 رابطه شخصي من با آقايان رييسي و قاليباف بسيار خوب است و صحبت‌هاي دوستانه نيز در عين مناظرات با هم مي‌كرديم اما هرچه بوده مردم ديده‌اند و هيچ چيز خارج از آن نبود. 
 انتقادي كه به آقاي ميرسليم وارد است اين است كه واقعا سوال كردن كار سختي نيست. ايشان از دوستان قديمي من است و هيچ مشكلي هم با هم نداريم. اما آقاي ميرسليم سوال مي‌پرسيدند كه شما از موضع قدرت با افغانستان چه كار مي‌كنيد. هيچي آنها را مي‌كشيم (با خنده) . آقاي ميرسليم 20 سال است كه رياست هيات‌مديره يك شركت واردات موتور را برعهده دارد كه هنوز يك موتور نساخته‌اند؛ ايشان نزديك 20 و چند سال است كه رييس نجات غريق ايران است؛ من نمي‌خواستم درمناظرات حرف نامربوط بزنم وگرنه مي‌توانستم سوال بپرسم شما چه رييس نجات غريقي هستيد كه سالانه اين تعداد در درياها كشته مي‌شوند؛ من خودم اين‌گونه سوالات را بيهوده مي‌دانم. 
 آقاي روحاني شعارشان اعتدال بوده و تاكيد داشتند كه ما براساس آن عمل كنيم و وزراي ايشان نيز ظاهرا اعتداليون هستند. اگر كسي ادعا كند اين وزرا مطابق مطالبات مردم نيستند، حرف درستي نيست چراكه مردم كي نظر داده‌اند كه وزراي ما بايد چگونه باشند؟ آدم‌هاي مختلفي كه بلندگو دست‌شان بوده حرف‌هايي زده‌اند اما اگر آنها نيز مي‌خواستند كابينه را ببندند به همين افراد مي‌رسيدند و خيلي نمي‌توانستند كابينه را اين طرف و آن طرف، سوق دهند. 
 با اين نكته كه صرفا يك زن در كابينه باشد موافق نيستم، اما اگر قرار بر اين باشد كه افراد شايسته اعم از زنان و مردان انتخاب شوند ولو اينكه همه آنها نيز خانم باشند من موافقم. اما حضور يك زن به صرف اينكه يك زن در كابينه وجود داشته باشد درست نيست و من نيز موافق آن نيستم چراكه بايد شايسته‌ها را انتخاب كنند اما خوب بود كه خانم‌ها را در نظر بگيرند چراكه زناني داريم كه مي‌توانند اين مسووليت‌ها را برعهده بگيرند. 
 دولت نيازمند پول است و اين دولت و آن دولت نيز فرقي نمي‌كند چراكه دولت آقاي احمدي‌نژاد نيز بايد پول به دست مي‌آورد بنابراين در دولت نهم و دهم ما شاهد گران شدن بنزين و ارز بوديم و در قبال آن به مردم يارانه مي‌داديم اين كارها نيازمند فرهنگ‌سازي در بين مردم براي زندگي سخت‌تر بود. دولت دوازدهم نيز نيازمند پول است اگرآقاي قاليباف هم رييس‌جمهورمي‌شد همين مسير را دنبال مي‌كرد چراكه ايشان استاد پول گرفتن از مردم است، اما در عوض به مردم خدمات داده است؛ شايد برخي‌ها از لحاظ فني برخي از خدمات آقاي قاليباف را نپسندند اما در عين حال ايشان زحمت كشيده‌اند، خدمات داده و فضاي سبز ايجاد كرده‌اند، اما همه اين كارها به وسيله مبالغي صورت گرفته كه از مردم اخذ كرده‌اند و مقداري از آن را از بانك شهر برداشته و مبالغي نيز از دولت طلب دارد كه راست هم مي‌گويد. 
 دولت دوازدهم هم براي كسب درآمد و پول نمي‌تواند كه از خودش پول بيرون بياورد بلكه بايد طبق قانون عمل كند يعني در وهله نخست بايد ارز خود را از طريق واردات بفروشد يعني واردكننده ارز مي‌خرد و ريال به دولت پس مي‌دهد كه البته پول‌هاي دولت كلا به همين شكل است و آن نيز محدود است. 
  من معتقدم رييس‌جمهور علاوه بر اينكه رييس‌جمهور است بايد مولف هم باشد. آقاي هاشمي به مقدار زيادي مولف هم بودند يعني فكر و كار هم ارايه مي‌كردند؛ من هم در سال 80 خدمت آقاي خاتمي ارادت داشتم و هم در شرايط حاضر اما اين بحث ديگري است. آقاي خاتمي با شعار توسعه سياسي و فرهنگي روي كار آمدند اما به دليل فشارها، كابينه ايشان به روالي كه در كابينه حاضر مي‌بينيم بود يعني كابينه در شرايط روزمرّگي بود و بيشتر مباحثي كه در هيات وزيران مطرح مي‌شد مربوط به حقوق، دستمزد و زندگي مردم بود اما به اصل قضيه كه تحول در جامعه بود، توجه نمي‌شد. 
 درباره تفاوت آقايان هاشمي و خاتمي بايد بگويم كه اگر جنبه تاليفي آقاي هاشمي را در نظر بگيريم آقاي خاتمي كمتر به عنوان رييس مولف حضور داشتند. منظور از جنبه مولف، انتشار كتاب نيست بلكه كارها و ايده‌هاي يك رييس‌جمهورمدنظراست؛ من معتقدم كه رييس‌جمهور بايد مولف و مبتكر باشد و داراي منش فكري باشد و البته من اين مسائل را در همان زمان به خود آقاي خاتمي هم گفتم. 
 من معتقدم كه نظام بايد پوست‌اندازي كند؛ من همين انتقاد را به آقاي جنتي هم دارم يعني حوزه‌هاي علميه ما نمي‌توانند يك آيت‌الله 60 ساله براي دبيري شوراي نگهبان معرفي كنند؟ بايد بي‌رودربايستي بگويم كه يك فرد 80، 90 ساله تا اين حد شغل دارد شايد به دليل قابل اعتماد نبودن افراد است. 
 كارگزاران باز از حزب موتلفه بهتر است چون آنها شعار مي‌دادند كه مي‌خواهيم جوان‌گرايي كنيم اما آقاي حبيبي 70 ساله را دبير كل كردند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون