• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3918 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۱۰ مهر

عددنوشت

عملكرد بنادر كشور

آمار سازمان بنادر و دريانوردي نشان مي‌دهد عملكرد بنادر كشور طي شهريور ماه امسال در مقايسه با ماه پيش از آن در تخليه و بارگيري كالا ۵ درصد كاهش يافته است. مطابق آمارهاي منتشر شده از سوي سازمان بنادر و دريانوردي در شهريورماه امسال مجموع عملكرد تخليه و بارگيري 20 بندر (با احتساب تياب به عنوان بندر تازه وارد به آمار سازمان بنادر) 12 ميليون و 390 هزار و 72 تن بوده كه در مقايسه با ماه پيش از آن 1/5 درصد كاهش يافته است. در مردادماه امسال اين رقم 13 ميليون و 22 هزار و 661 تن بود. بر اين اساس در سومين ماه تابستان يك ميليون و 426 هزار و 870 تن كالاهاي اساسي، 743 هزار و 142 تن كالاي فلزي، ‌2 ميليون و 930 هزار و 392 تن كالاي ساختماني و معدني، 50 هزار و 75 تن ماشين‌آلات، 428 هزار و 444 تن كود شيميايي و 85 هزار و 754 تن منسوجات تخليه و بارگيري شده است.


افزايش رقابت‌پذيري در اقتصاد
جديدترين گزارش منتشر شده از سوي مجمع جهاني اقتصاد نشان مي‌دهد كه شاخص رقابت‌پذيري ايران در ميان كشورهاي جهان ۷ رتبه بهبود يافته است. جديدترين گزارش منتشر شده از سوي مجمع جهاني اقتصاد با عنوان «گزارش رقابت‌پذيري 18-2017» نشان مي‌دهد كه شاخص رقابت‌پذيري ايران در ميان كشورهاي جهان 7 رتبه بهبود يافته است.
در نتيجه اين ارتقاي رتبه، ايران در بين 137 كشور جهان در رتبه شصت و نهم جاي گرفته است. رتبه ايران در اين گزارش در سال‌هاي 2014، 2015 و 2016، به ترتيب 83، 74 و 76 بوده است. در گزارش امسال، سوييس همچنان رتبه نخست رقابت‌پذيري جهاني را حفظ كرده و امريكا از رتبه سوم سال گذشته به رتبه دوم ارتقا يافته است.
يمن كه گرفتار جنگ داخلي و فقر شديد است در رتبه آخر اين فهرست قرار گرفته است.


بنگاه‌هاي صنعتي احيا شده
معاون برنامه‌ريزي و اقتصادي سازمان صنايع كوچك گفت: در نتيجه حمايت‌هاي دولت طي نيمه نخست سال جاري ۵۰۰ واحد صنعتي متوقف، فعاليت خود را از سر گرفته‌اند.  فرشاد مقيمي، معاون برنامه‌ريزي و اقتصادي سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي در پاسخ به اين پرسش كه صنايع كوچك كشور تا چه حد توانمند شده‌اند، اظهار داشت: 70 درصد واحدهاي صنعتي از عدم تامين نقدينگي رنج مي‌برند و به عبارت ديگر توانايي تامين سرمايه در گردش خود را ندارند و لذا روند توليد آنها مختل شده است. وي افزود: در اين راستا دولت پيش‌بيني‌هايي را براي تامين سرمايه در گردش مطرح كرد كه عملا نتيجه داد. معاون برنامه‌ريزي و اقتصادي سازمان صنايع كوچك اذعان كرد: كمترين نتيجه اين پيش‌بيني‌ها بازگشت قريب 4 هزار واحد عملا متوقف و زمينگير به چرخه توليد كشور است. همچنين در 6 ماهه نخست سال جاري قريب 500 واحد صنعتي متوقف، فعاليت خود را از سر گرفته‌اند.


افزايش ارزش افزوده خودرو
وزارت صنعت، معدن و تجارت افزايش سهم ارزش افزوده صنعت خودرو از ارزش افزوده كل بخش صنعت به ۱۶ درصد را هدف‌گذاري كرده است. براساس «برنامه راهبردي وزارت صنعت، معدن و تجارت» كه توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تدوين شده، پيش‌بيني شده كه بخشي از آن نيز در رابطه با «برنامه راهبردي صنعت خودرو» است.  در برنامه راهبردي صنعت خودرو راهكارهايي در زمينه توسعه و گسترش كمي و كيفي صنعت خودرو و قطعه ايران در حوزه‌هاي مختلف تعيين شده كه از جمله آن افزايش سهم ارزش افزوده صنعت خودرو از ارزش افزوده كل بخش صنعت است.  در اين زمينه در برنامه راهبردي صنعت خودرو هدف‌گذاري شده كه تا سال ۱۴۰۴ سهم ارزش افزوده صنعت خودرو از ارزش افزوده كل بخش صنعت به ۱۶ درصد افزايش يابد. اين هدف‌گذاري در حالي است كه سهم ارزش افزوده صنعت خودرو از ارزش افزوده كل بخش صنعت در سال ۱۳۹۳ برابر با 2/13 درصد بوده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون