• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3924 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۱۷ مهر

محمدرضا عارف: مي‌توان با اصولگرايان در مقاطعي وارد ائتلاف شد

محمدرضا عارف، رييس شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان كه در هفته‌هاي اخير گمانه عدم ائتلاف در انتخابات آتي مجلس را مطرح كرده و خبرساز شده بود، از امكان ائتلاف با اصولگرايان در «مقاطعي» سخن گفته است. اظهارات اخير عارف از سوي چهره‌هاي اصلاح‌طلب نظر شخصي و بعضا ناشي از دلخوري‌هاي او از ائتلاف‌هاي قبلي تلقي شد. ميانه رو‌ها نيز به سخنان عارف واكنش جدي نشان ندادند. يك نمونه‌اش كاظم جلالي نماينده مجلس بود كه گفت: «اختيار جريان‌هاي سياسي با خودشان است، ائتلاف‌ها در يك مقطع شكل مي‌گيرند اما هيچگاه ماندني نيستند». احتمالا اين واكنش نشان دادن‌ها در تغيير نظر عارف بي‌اثر نبوده است. او اكنون مي‌گويد « تاكيدم اين است كه مذاكره و تلاش براي تفاهم و تعامل، مشي جريان اصلاحات است و در همين راستا مي‌توانيم در مقاطعي حتي وارد ائتلاف شويم».
عارف در گفت‌وگويي با «ايلنا» در مورد آسيب‌شناسي عملكرد اصلاح‌طلبان گفت: « شايد بتوانيم در يك نگاه كلي بگوييم كه ما سال‌هاي آخر دهه 80 و اول دهه 90 درمورد ضرورت حضور در عرصه سياسي به قطعيت رسيده و معتقد بوديم كه گفتمان اصلاحات به عنوان يك جريان و گفتمان ريشه‌دار و اصيل كه در دوران پيش و پس از انقلاب سهم داشته، نمي‌تواند در صحنه‌هاي مهم حضور نداشته باشد و بايد با حضور پررنگ، ايفاي نقش كند و از طرفي بنابر اين نيست كه ما در همه رقابت‌هاي سياسي پيروز شويم و اگر استراتژي و راهبردي دقيق داشته باشيم، حتي شكست هم مي‌تواند مقدمه پيروزي بعدي ما باشد».
وي با بيان اينكه ما به اين راهبرد دست پيدا كرديم كه «انسجام دروني درعين حفظ چندصدايي» درون جريان اصلاحات مهم‌ترين مساله براي تداوم و پيشبرد گفتمان اصلاحات در قالب يك حركت جبهه‌اي و گفتمان است، گفت: «به‌طور طبيعي رويكرد درازمدت در كشور بايد حركت در مسير تحزب باشد... همواره اشاره كرده‌ام كه جبهه‌ها تشكيل شده و فعاليت مي‌كنند اما متاسفانه «پاسخگويي» در حركات جبهه‌اي چندان مورد توجه نيست. افراد بعضا از طريق جبهه‌ها وارد عرصه رقابت‌هاي سياسي شده و حتي به پشتوانه اين پشتيبابي‌هاي جبهه‌اي و جرياني توفيقاتي هم كسب مي‌كنند اما در ادامه الزامي براي پاسخگويي گفتماني حس نمي‌كنند. به بيان ديگر از آن‌جا كه حركات جبهه‌اي در درازمدت قادر به تداوم نيست، بايد به سمت تحزب برويم».
رييس شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان تاكيد كرد: «در نهايت باتوجه به آنكه دستيابي به اين رويكرد حزبي روندي زمانبر است، رويكرد كلي ما در دهه ۹۰ حركت جبهه‌اي با حفظ انسجام دروني جريان اصلاحات در عين توجه به صداهاي مختلف بود و درواقع به نقشي كه گروه‌ها و جريان‌هاي ديگر ايفا مي‌كرده و مي‌كنند، آگاهي داشتيم. البته تلاش اين جريان پاسخگويي به مطالبات مردم هم هست».
وي افزود: «در اين راستا از بعد از پيروزي در انتخابات خرداد ۹۲ بحث تعامل با گروه‌ها و جريان‌هاي خارج از جريان اصلاحات را براي ورود به انتخابات سال ۹۴ به‌صورت جدي دنبال كرده و حتي صحبت‌هايي با برخي نخبگان جريان رقيب داشتم اما آن‌چنان تمايلي به تعامل نداشتند. البته با توجه به فضاي سياسي حاكم بر كشور پس از انتخابات ۸۸ اين رويكردي طبيعي ازسوي جريان رقيب بود كه خود را پيروز مطلق مي‌دانست و مي‌پنداشت فاتحه جريان اصلاحات خوانده‌ شده است. در ادامه راه، بنده در ماه‌هاي آخر سال ۹۲ براي ورود انتخابات مجلس دهم در تهران، بحث ائتلاف نسبي را مطرح كردم بدين صورت كه ۲ جريان اصلاح‌طلب و اصولگرا از فهرست ۳۰ نفره خود در تهران، ۱۰ نفر را به‌طور مشترك انتخاب كنند و معتقد بودم اين رويكرد پيام مهمي براي مردم به‌همراه داشت كه اگر اين دو جريان در تاكتيك‌ها اختلاف‌نظر دارند، در اصول همراهند و هنگامي كه اين پيشنهاد موردپذيرش جريان رقيب قرار نگرفت، پيشنهاد كردم هر يك از طرفين، ۵ نفر را از طرف مقابل در فهرست خود قرار دهند كه البته اين پيشنهاد تا حدودي مورد استقبال قرار گرفت ولي در ماه‌هاي بعد اين پيشنهادها از اساس نفي و تكذيب شد كه اساسا چنين مذاكره‌اي انجام شده است، حال آنكه شخصا با برخي از نخبگان جريان اصولگرا مذاكره كرده بودم. تاكيدم اين است كه مذاكره و تلاش براي تفاهم و تعامل، مشي جريان اصلاحات است و در همين راستا مي‌توانيم در مقاطعي حتي وارد ائتلاف شويم». عارف يادآور شد: «درحالي كه جريان رقيب سعي داشت اين‌طور وانمود كند كه پيروزي جريان اصلاحات در انتخابات سال ۹۲ اتفاق و تصادفي بوده و ما هم قصد داشتيم با تداوم مسير پيروزي سال ۹۲ حقانيت جريان خود را بار ديگر به اثبات برسانيم و در عمل يك رقابت بسيار جدي آغاز شده بود، در مباحث دروني جريان اصلاحات با رويكردي مبتني بر همان مشي «اتحاد و انسجام دروني در عين توجه به چندصدايي درون‌گفتماني» درحالي در آستانه انتخابات سال ۹۴ قرار گرفتيم كه فعاليت‌هاي انتخاباتي جريان اصلاحات در ۳ حوزه اعم از «شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات»، «كارگروه انتخابات شوراي مشورتي آقاي خاتمي» و همچنين «كارگروه انتخابات گروه اميد» آغاز شده بود... خوشبختانه با پيگيري‌هايي كه صورت گرفت به وحدت و انسجامي مستحكم در حوزه فرماندهي و مديريت دست پيدا كرديم و با تشكيل «شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان» در نهايت با نوعي ائتلاف با جريان نزديك به دولت در انتخابات اسفند ۹۴ شركت كرديم و پيروز ميدان شديم».

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون