كنكور مانعي بر سرراه تحقق اهداف درسي
اعتماد| از روز اول مهر كه رييسجمهور همزمان با به صدا درآوردن زنگ آغاز سال تحصيلي مدارس، انتقادات واضحي از محتواي كتابهاي درسي ارايه داد، مسوولان مختلف در وزارت آموزش و پرورش در نشستهاي خبري و مصاحبههاي خود به اين موضوع اشاره داشتهاند. روز گذشته نوبت به مديركل تاليف كتابهاي درسي سازمان پژوهش و برنامهريزي آموزشي رسيد كه يكي از مقصران اصلي اشكالات موجود در كتابها و برنامههاي درسي را «كنكور» بداند. محمود امانيطهراني گفت: «توجه بيش از حد به موضوع كنكور و ارزيابي توان علمي دانشآموزان توسط اين آزمون يكي از موانع تحقق اهداف كتابهاي درسي است. آنچه برنامه درسي را از فرم اوليه خارج ميكند نظام نادرست ارزشيابي است؛ يعني يادگيري، امتحانمدار است و هر ساله سوالات كنكور به روش سنتي از محتواهاي آموزشي تهيه ميشود و دانشآموزان نيز تحت تاثيركنكور دچار استرس ميشوند.»
مطرح شدن كنكور به عنوان يكي از عوامل بازدارنده در نظام آموزشي كشور هم يكي از آن موضوعاتي است كه در يك سال گذشته بيشتر از هر زمان ديگري مورد تاكيد كارشناسان و مسسولان حوزه آموزش قرار گرفته است هفته گذشته ميرحمايت ميرزاده، سخنگوي كميسيون آموزش مجلس به «اعتماد» گفته بود: «ما ميگوييم كلا كنكور همين فردا حذف شود. به نظر ميرسد كساني كه منافعشان در كنكور قرار دارد يكي از موانع حذف آن هستند وگرنه به نظر من سيستم آموزشي ما اين آمادگي را دارد كه به صورت كلي كنكور را كنار بگذارد.»
اما گذشته از مساله كنكور، مديركل دفتر تاليف كتب درسي سازمان پژوهش و برنامهريزي آموزشي معتقد است كه انتقادات رييسجمهور از آن بيشتر جنبه آگاهسازي افكار عمومي را داشته و اينكه سرعت بيشتري در كار مسوولان مربوط صورت گيرد: «رييسجمهور محترم با هدف توجه دادن افكار عمومي به اهميت موضوعات درسي، اين مساله را مطرح كردند تا مسوولان بيش از پيش به تلفيق نيازهاي جامعه با محتواي آموزشي اهميت بدهند و دراين خصوص با سرعت بيشتري اقدام كنند.» امانيطهراني البته افزود كه تا همين حالا هم تغييرات قابل توجهي در كتابهاي درسي به عمل آمده: «ضمن توجه به استانداردهاي مرسوم ساير كشورها، بازبيني هركتاب درسي در پايان يك دوره 5 ساله و بازتاليف آن پس از 10 سال انجام ميشود. كتابهايي مانند رياضي، مطالعات اجتماعي و فارسي، به دنبال آن كتابهاي ديني پايههاي مختلف تغييرات چشمگيري داشتهاند و امروزه كتب درسي از نظر محتوا، روش و آمادهسازي با گذشته متفاوت شده است اما مسير طولاني را بايد طي كنيم و فرمايش رييسجمهور نيز در راستاي توجه و نگاه به آينده است.» به گفته او روند اين تغييرات روندي «زمانبر» است و به نظر ميرسد نميتوان به اين زوديها حاصل انتقادات روحاني را در تغييرات كتابهاي درسي مشاهده كرد.