• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3929 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۳ مهر

كتابخانه

آشنايي با فلسفه دين

درباره شر و رنج چه مي‌توان گفت؟ ايمان چه ارتباطي با علم تجربي دارد؟ آيا حيات پس از مرگ حقيقت دارد؟ پرسش‌هاي مهمي از اين دست، اساس موضوعات فلسفه دين را تشكيل مي‌دهد.
«درآمدي به فلسفه دين»، مفاهيم و موضوعات اساسي اين شاخه از فلسفه را از مناقشات سنتي تا مفاهيم نوين آن، مطرح مي‌كند؛ موضوعاتي همچون وجود ذات الهي، نفس و تجربه ديني از ديد اديان مختلف در اين كتاب مورد بررسي قرار گرفته‌اند. ارايه دورنمايي مناسب از فلسفه دين معاصر، معرفي چهره‌هاي كليدي تاريخ فلسفه دين، بررسي مسائل مربوط به تنوع ديني و كثرت‌گرايي، بررسي براهين اساسي در اثبات يا رد وجود خداوند و ذات الهي، بررسي مسائل مربوط به علم و همچنين ايمان و عقل و بررسي رويكرد اديان مختلف درباره مفهوم حيات پس از مرگ از جمله مهم‌ترين ويژگي‌هاي اين كتاب هستند. علاوه بر اين ارايه جدول‌ها، پرسش‌ها، خلاصه‌ها، واژه‌نامه و منابع متعدد براي مطالعه بيشتر، منبعي مناسب براي استفاده دانشجويان و علاقه‌مندان به فلسفه دين است.


9 گفت‌وگو، 9 فيلسوف

«فيلسوف امريكايي» مجموعه‌اي است از 9 گفت‌وگو با برجسته‌ترين فيلسوفان امريكا در قرن بيستم؛ كواين، ديويدسن، پاتنم، نوزيك، دانتو، رورتي، كوِل، مك اينتاير و كوون. اين گفت‌وگوها را جووانا برادوري استاد فلسفه واسار كالج، ترتيب داده و كوشيده از نگاه اروپايي خود در بحث با مهم‌ترين چهره‌هاي فلسفه امريكا در نيمه دوم قرن بيستم، طيف وسيعي از مسائل مهم را از تحولاتي كه در پي سيل مهاجرت فيلسوفان و منطق‌دانان اروپاي مركزي به امريكا، در آستانه جنگ جهاني دوم، درسنت فلسفه تحليلي و دگرديسي‌هاي پديد آمده در اين سنت فلسفي مطرح كند. فيلسوف امريكايي را يكي از نخستين بررسي‌هاي انتقادي درباره پس‌زمينه تاريخي و نهادي شكل‌دهنده فلسفه معاصر امريكايي دانسته‌اند.  منطق قرن بيستم، چشم‌اندازهاي پساتحليلي، ميان چپ جديد و يهوديت، آنارشي در هاروارد، الفباي جهاني هنر و پارادايم‌هاي تكامل علمي از جمله مهم‌ترين سرفصل‌هاي اين كتاب هستند. «فيلسوف امريكايي» نوشته جووانا برادوري با ترجمه ميثم محمد اميني توسط نشر نو منتشر و در بازار كتاب در دسترس علاقه‌مندان به مباحث فلسفي قرار دارد.


ما و افلاطون

ريچارد مروين هر (2002-1919) يكي از فيلسوفان برجسته و بنام فلسفه اخلاق در قرن بيستم بود كه داراي آرا و نظرات مهم و تاثيرگذاري بود. از جمله آثار عمده وي مي‌توان به «زبان اخلاق» و «آزادي و عقل» اشاره كرد. وي از جمله نويسندگان پركار بوده كه به فلسفه يونان نيز پرداخته است كه حاصل آن را مي‌توان در كتاب «افلاطون»اش ديد. علاوه بر اين او در اين زمينه كتاب ديگري به نام «فيلسوفان يونان» دارد. اين كتاب شرح مختصر و مفيدي از فلسفه افلاطون به دست مي‌دهد كه در عين اختصار و ايجاز به كليدي‌ترين و محوري‌ترين آموزه‌ها و نظريه‌هاي افلاطون در حوزه‌هاي مختلف اعم از مابعدالطبيعه، شناخت‌شناسي، فلسفه اخلاق، فلسفه سياست و فلسفه تعليم و تربيت مي‌پردازد.  هدف مروين هر از پرداختن به فلسفه افلاطون اين است كه نشان دهد مسائل و موضوعاتي كه در فلسفه افلاطون به آنها پرداخته شده و افلاطون راجع به آنها فلسفه‌ورزي كرده چقدر مي‌توانند از مسائل دوران ما به حساب آيند. اين كتاب با ترجمه مليحه ابويي‌مهريزي توسط نشر فارسي منتشر و در دسترس علاقه‌مندان به فلسفه يونان قرار دارد.


 خوانش افلاطون با نگاه كانت

به هگل نسبت داده‌اند كه گويي به دانشجويانش توصيه كرده است تا فلسفه افلاطون را با عينك كانت بخوانند.
اين تعبير به طور طبيعي ذهن ما دانشجويان فلسفه را به خود مشغول مي‌سازد؛ زيرا از خود خواهيم پرسيد كه سرشت چنين خوانشي چيست و چه پيامدهاي فلسفي مهمي دارد كه هگل آن را چونان پروژه‌اي فلسفي به اهل فلسفه پيشنهاد كرده است.  
اين كتاب برگرداني است از روايت هگل از فلسفه كانت و پيرو آن ياكوبي در طول 10 سال تدريس در دانشگاه برلين خود هگل در سلسله درس‌هاي تاريخ فلسفه‌اش در حين تدريس فلسفه كانت به بررسي انديشه ياكوبي هم مي‌پرداخت و از همين رو بايد اين دو انديشه را در كنار يكديگر از نظر گذراند.
خوانش اين كتاب معنا و اهميت فلسفه كانت را براي هگل نشان مي‌دهد و شيوه مواجهه با سنت‌هاي فكري را به ما نيز مي‌آموزاند.
«كانت ياكوبي» با ترجمه ميثم سفيدخوش و با همت نشر فارسي به تازگي منتشر و روانه بازار كتاب شده است.


خلاصه‌اي از زندگي و فلسفه هيوم

اينشتين در نامه‌اي به موريتس شليك، بنيانگذار حلقه وين، اذعان مي‌كند كه حتي بيش از ارنست ماخ، وامدار ديويد هيوم است.
تاثير ماخ، فيلسوف و فيزيكدان اتريشي بر اينشتين و نقش موثرش در شكل‌گيري نظريه نسبيت بر بسياري كسان پوشيده نيست اما چگونگي و ميزان تاثير هيوم چندان مورد توجه و تامل قرار نگرفته است. مخالفت هيوم با قطعيت كه به اصطلاح خودش در قالب «شكاكيت خفيف» نمود يافته بود، جهان پس از وي را به تمامي ديگرگون ساخت.
اگرچه اين فيلسوف برخلاف دكارت به شكاكيت افراطي، دست‌كم همچون مدخلي براي يقين تن نداد، اما همچنان در شكاكيت خويش اصيل است.
«هيوم» كتابي است كه بنا به درخواست دانشگاه آكسفورد از‌اي.‌جي. اير به رشته تحرير درآمده است. اين كتاب علاوه بر طرحي كلي از زندگي هيوم، به توضيح و شرح فلسفه او پرداخته است.  اين كتاب با ترجمه ابوالفضل رجبي توسط نشر فارسي منتشر و در دسترس علاقه‌مندان به فلسفه قرار دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون