• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3929 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۳ مهر

موضع رسمي پليس درباره تخريب‌هاي ري‌استارتي‌ها

با اخلال‌گران برخورد مي‌كنيم

ثمر فاطمي

 

مجري سابق صدا و سيما نشسته آن سر دنيا، پايش را انداخته رو پايش و در طرحي به نام جنبش «ري‌استارت» از مردم خواسته به خيابان‌ها بروند، مساجد و بانك‌ها را آتش بزنند. داستان ابتدا خنده‌دار به نظر مي‌رسد. اينكه ميان اين همه آسيب‌هاي همه‌جانبه‌اي كه كشور تحت تاثير آن است، حالا عده‌اي به خيابان بيايند و خرابكاري‌هايي اينچنيني راه بيندازند. اما شوخي نمي‌ماند. جدي مي‌شود و افرادي به مسجد جوادالائمه بلوار استقلال شرق تهران مي‌روند و مسجد را به آتش مي‌كشند و فرياد زنده‌باد ري‌استارت سر مي‌دهند يا شيشه‌هاي بانك را مي‌شكنند. سردار رحيمي، فرمانده انتظامي تهران هم خبر مي‌دهد كه اين افراد دستگير شده‌اند. برخي اقدام‌هاي اين افراد را شيطان پرستي مي‌دانند اما مجري سابق صدا و سيما و ري‌استارتي‌ها خود را در جست‌وجوي حقيقت مي‌دانند. ري‌استارت يعني شروعي دوباره؛ اما عملكرد اين افراد نشان داده كه آنها نه تنها به دنبال شروعي دوباره و ساختن نيستند كه براي خرابي آنچه تا امروز براي آن زحمت زيادي كشيده شده است، آمده‌اند. شايد زمان آن رسيده كه با ري‌استارت سيستم آموزشي كشور، پايه‌هاي فرهنگي را دوباره از نو بسازيم تا با هر تلنگري نلرزند و فرو نريزند.

با هر كس امنيت را به خطر بيندازد، برخورد مي‌شود
سرگرد صباحي، سرپرست اداره اطلاع‌رساني فرماندهي انتظامي تهران بزرگ (فاتب) درباره برنامه پليس براي برخورد با اين افراد به «اعتماد» گفت: «كلا پليس با هر نوع بي‌نظمي و هنجارشكني برخورد مي‌كند و در اين زمينه با كسي تعارفي ندارد. وظيفه پليس حفظ آرامش و تامين امنيت مردم است و با هر كس كه اين امنيت و آرامش را به خطر بيندازد، برخورد مي‌شود.»او درباره اين سوال كه گفته شده كه با اين افراد با رافت اسلامي برخورد مي‌شود، منظور از رافت اسلامي چيست؟ توضيح داد: «رافت اسلامي يعني با اين افراد صحبت و مشاوره مي‌كنند كه تحت تاثير شبكه‌هاي ماهواره‌اي برون‌مرزي قرار نگيرند. اين افراد با انجام اين كار به خودشان آسيب مي‌رسانند.»سرگرد صباحي ادامه داد: «اينكه گفته شده با اين افراد با رافت اسلامي برخورد مي‌شود را سردار رحيمي گفته‌اند. بايد از خودشان پرسيد كه منظورشان دقيقا چيست اما احتمالا منظور اين است كه اين افراد بازداشت نمي‌شوند و به زندان نمي‌روند.»او همچنين از بازداشت دو، سه نفر به دليل جنبش ري‌استارت خبر داد.

يك سوزن به خودمان بزنيم
اصغر مهاجري، جامعه‌شناس هم درباره اين جنبش گفت: «يكي از مسائل و مشكلاتي كه جامعه امروزي ما با آن دست و پنجه نرم مي‌كند و با آن چالش دارد اين است كه سكانداران، برنامه‌ريزان فرهنگي، مسوولان كشور و خانواده‌ها نتوانسته‌اند از شهروندان به‌خصوص جوانان و نوجوانان ما يك شهروند معيار بسازند. شهروند معياري كه آگاه است، فعال است، منافع ملي و منافع جامعه را مي‌شناسد، از حقوق خود آگاه است، حساسيت‌هاي جامعه را مي‌داند و خوبي را فهميده و آن را در خود دروني كرده است يا حتي بر اساس سوادهايي كه دارد، بتواند رفتارهاي خودآگاهانه نسبت به محيط پيرامون خود داشته باشد.»
او ادامه داد: «در اين شرايط است كه عوامل خاص و بيروني تلاش مي‌كنند و با استفاده از اين شرايط نفوذ مي‌كنند و موفق هم مي‌شوند كه در شرايطي كه حتي هيچ آگاهي نسبت به جامعه و شرايط آن ندارد، براي افراد آن جامعه نسخه مي‌پيچند. چنين فضايي آبستن بروز چنين رفتارهايي هم هست. رفتارهايي كه ما در جنبش ري‌استارت شاهد آن بوده‌ايم.»اين جامعه‌شناس گفت: «ممكن است جواني از شرايط موجود ناراضي باشد يا نقدي به وضعيت داشته باشد اما از آنجايي كه ما شرايط درستي براي نقد او قرار نداده‌ايم و اگر مشاركتي هم هست، پويا نيست، اين جوان دست به تحريكاتي مي‌زند كه براي او نسخه پيچيده‌اند و دست به حركاتي مي‌زند كه حتي با هوش يك بچه پنج‌ساله هم همخواني ندارد. همين باعث مي‌شود كه يك ديوانه‌اي راه بيفتد، پرچمي دست بگيرد و عده‌اي هم دنباله‌رو او شوند.»به گفته مهاجري، اگر بخواهيم برگرديم و اين پرونده را باز كنيم، فرصت مناسبي است كه سوزني به خودمان بزنيم كه چقدر در آموزش و تربيت و فرهنگ‌سازي افراد جامعه كم‌توان يا حتي به جرات مي‌توان گفت ناتوان عمل كرده‌ايم. بهتر است ما شرايط را ريشه‌اي بررسي كنيم و مسوولان و متوليان امر با در نظر گرفتن همه اين موارد، دست به آموزش و فرهنگ‌سازي بزنند.اين جامعه‌شناس معتقد است: «اين راهكار منطقي‌تر است تا نشان دادن واكنش‌هاي عصباني. بهتر است تغييرات را از خودمان شروع كنيم. اگر نگاه درستي به مسائل نكنيم، ممكن است ما را در چالشي قرار دهد كه موقعيت سخت‌تري براي ما و فضايي ايجاد كند كه ناچار به پرداخت تاوان‌هاي سنگين‌تري باشيم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون