• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3932 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۶ مهر

روز گذشته معاون اول احمدي‌نژاد به همراه جوانفكر در دادگاه ويژه كاركنان دولت حاضر شد

بقايي در دادگاه

جلسه بعدي رسيدگي به اتهامات بقايي سي‌ام مهرماه است

چهره خندان و به ظاهر بي‌تفاوت او بعد از پايان نخستين جلسه دادگاهش تغيير كرده است. جدي‌تر شده و ديگر از آن بلوف‌هاي سياسي خبري نيست. اينكه در فاصله قبل و بعد ورود حميد بقايي، معاون احمدي‌نژاد در دولت دهم به دادگاه رسيدگي به اتهاماتش چه گذشته، معلوم نيست. دادگاه غير علني بود و حميد بقايي هم اگرچه وعده داده بود بعد از دادگاه جزييات آن را به خبرنگاران مي‌گويد اما مانند خيلي از وعده‌هاي «بهاري‌ها» اين وعده هم سرانجامي نداشت. آنها هر چقدر در دادن وعده‌هاي بي‌سرانجام استادند به همان ميزان بازيگران ناواردي هم هستند. ديروز پيش از آغاز جلسه  و ورود به دادگاه حميد بقايي در كنار جوانفكر و وكلايش تلاش زيادي كردند تا با خنده‌هاي اغراق شده همه‌چيز را طبيعي و عادي جلوه دهند: بقايي با وكلايش روي نيمكتي نشسته‌اند و سلفي مي‌گيرند؛ آقاي بقايي به دوربين لبخند بزن. اين را وكيلش مي‌گويد و بقايي مي‌خندد. خبرنگاران دور تا دور او را گرفته‌اند و سوالات شروع مي‌شود:
 «امروز دادگاه شما غيرعلني است؟» كه بقايي پاسخ مي‌دهد بله. اما شما هم دوست داريد تشريف بياوريد؟ (خنده) . سوال بعدي اين است كه چرا نمي‌گذارند دادگاه علني برگزار شود؟ كه او به سبك احمدي‌نژاد سوال را با سوال جواب مي‌دهد و مي‌گويد «به نظر شما چرا نمي‌گذارند؟» و بعد هم مي‌گويد از دادگاه بپرسيد. اما طاقت نمي‌آورد و اين جمله را هم مي‌گويد: «من بعد از جلسه مي‌آيم و همه را به سمع و نظرتان مي‌رسانم؛ نگران نباشيد.» بعد كه خبرنگاران مي‌پرسند اينجا در ميان ما حاضر مي‌شويد يا در كانال دولت بهار مي‌گوييد هم مي‌گويد: «اگر اينجا شد اينجا و اگر نشد در آنجا توضيح مي‌دهم.» درباره اينكه چه اتهاماتي دارد هم مي‌گويد: «همه‌چيز توي پرونده من هست.»
اگرچه بقايي ترجيح داد عناوين اتهامي‌اش را به خبرنگاران نگويد اما پيش از اين و در جريان 4 جلسه هم‌انديشي جهت رسيدگي به كيفرخواست بقايي كه با حضور احمدي‌نژاد و 20 نفر از وكلاي مركز مشاوران حقوقي برگزار شده بود اين عناوين اتهامي شامل دو مورد اختلاس، تباني در زمان رياست بر سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري براي بردن اموال دولتي و همچنين نگهداري گاز اشك‌آور و شوكر و يك دستگاه‌گيرنده ماهواره اعلام شد كه البته چند مورد اتهامي آخر در زمان بازداشت او كشف و به پرونده كيفري او افزوده شده است.
هر چه هست موعد دادگاه كه نزديك مي‌شود بقايي در حالي كه يك كيسه پلاستيكي از اسناد و مدارك را در دست گرفته شانه به شانه جوانفكر تا ورودي دادگاه ويژه كاركنان دولت حركت مي‌كند و به همراه وكلايش وارد دادگاه مي‌شود تا نخستين جلسه رسيدگي به اتهاماتش در پشت درهاي بسته برگزار شود.
بعد از بيرون آمدن از دادگاه اما از آن لبخندهاي اوليه كمتر اثري باقي مانده است. بقايي با چهره‌اي جدي وقتي در جمع خبرنگاران قرار مي‌گيرد به بهانه پاسخ ندادن به سوال خبرنگار صدا و سيما رو به جمعيت مي‌كند و مي‌گويد: آقايان صدا و سيما بي‌طرف است؟ و با هر بار اصرار خبرنگار صدا و سيما كه بله صدا و سيما بي‌طرف است او اين سوال را از جمعيت اطرافش مي‌پرسد. بعد هم مي‌گويد حالا همين را ضبط و پخش كن. خبرنگاران كه منتظر بودند طبق وعده بقايي براي بيان جزييات جلسه، حالا او اين جزييات را بيان كند با اين پاسخ او مواجه شدند كه: «قاضي دادگاه تاكيد داشت چون جلسه را غيرعلني كرده‌اند مفاد آن بيرون منتشر نشود. منتها من از رسانه‌ها درخواست مي‌كنم پيگيري كنند تا جلسات بعد علني شود. چون نبايد به هيچ‌وجه مباحث مطرح شود، من معذورم.»
بعد هم ادعايش را درباره قوه قضاييه تكرار كرد و گفت: «هيچ مشكلي در دفاع نداريم. ما پرونده را سياسي مي‌دانيم و اشكالات زيادي را به آن وارد مي‌دانيم. اميدوارم اين‌بار قوه قضاييه عادلانه رفتار كند.» به گفته بقايي جلسه بعدي رسيدگي به اتهاماتش سي‌ام مهرماه است و در جلسه ديروز صرفا كيفرخواست قرائت شده و بحث‌هاي شكلي صورت گرفته و دادگاه وارد محتوا نشده است.
جالب آنكه وقتي از او درباره وعده حضور احمدي‌نژاد در دادگاه پرسيدند بقايي پاسخ داد: «چه كسي همچين قراري گذاشته؟ شبكه‌هاي اجتماعي خيلي حرف‌ها را مي‌زنند. اگر علي ساربان است خودش مي‌داند شترش را كجا بخواباند. نگران من نباشيد.»
توضيح وكيل‌ بقايي درباره اختلاس ۳۰۰ ميليوني
اما ديروز علي‌اصغر حسيني، وكيل احمدي‌نژاد كه همزمان وكالت بقايي را نيز بر عهده دارد توضيحات بيشتري درباره روند دادگاه ديروز و اتهامات بقايي به رسانه‌ها داد. او گفت: در جلسه ديروز كيفرخواست توسط نماينده دادسرا قرائت شد. از نظر ما كيفرخواست داراي ايرادات شكلي بود، روند رسيدگي دادسرا از نظر ما ايراداتي داشت كه آنها را مطرح كرديم و دادگاه ايرادات را پذيرفت. به گفته حسيني از نظر دادگاه هم رسيدگي دادسرا ايراداتي داشته و قرار شد نماينده دادسرا در جلسه بعدي درباره اين ايرادات توضيح دهند. او گفت: احتمال مي‌دهيم كيفرخواستي كه صادر شده براي اصلاح به دادسرا برگردد و بعدا دوباره به دادگاه ارسال شود.  حسيني درباره اتهامات بقايي هم اين‌طور توضيح داد: همان موارد قبلي مطرح شده است و مالي بوده و از نظر ما همه در حد تخلف است و هيچ كدام جرم نيست، ولي براي همه دفاع داريم، دفاعيات را بعد از اينكه كيفرخواست اصلاح شد به دادگاه ارايه مي‌دهيم.
 وكيل مدافع بقايي ادامه داد: موارد اتهامي درباره ۳۰۰ ميليون اختلاس است و مسائل امنيتي در آن وجود نداشته و فقط مسائل اقتصادي است.
حسيني در پاسخ به اين سوال كه كيفرخواست چند صفحه بود، گفت: قبلا آقاي دولت‌آبادي گفته‌اند كه كيفرخواست ۳۰ صفحه بوده و در حال حاضر نيز ۳۰ صفحه است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون