پيكان، پرايد و نيسان مردوديهاي معاينه فني خودرو
حميدرضا خالدي| سال گذشته پليس راهنمايي و رانندگي اعلام كرد كه عنقريب، خودروهايي كه معاينه فني نداشته باشند، به طور روزانه جريمه خواهند شد. اين خبر باعث شد تا چند هفتهاي تمامي مراكز معاينه فني پايتخت با چنان ازدحامي مواجه شود كه در تاريخ عمر آنها بيسابقه بود. با اين حال اين طرح كه به نام LEZ معروف شده بود، عملا هيچگاه در حد و اندازه واقعي آن اجرايي نشد و تنها در حد همان طرح زوج و فرد باقي ماند. امسال هم با آغاز پاييز دوباره پليس اعلام كرده كه از ابتداي آبان خودروهاي فاقد معاينه فني جريمه خواهند شد. با اين وجود اجراي اين طرح هنوز هم با اگر و اماهاي بسياري همراه است. ديروز مدير اجرايي معاينه فني خودروهاي كشور در جمع خبرنگاران تلاش كرد تا به سوالات و ابهاماتي كه درزمينه معاينه فني مطرح است، پاسخ دهد. وي با ذكر اينكه امسال بيش از 12 ميليون خودرو در كشور بايد معاينه فني بگيرند، گفت: در هفتماهه نخست سال جاري 27 درصد مردوديهاي مراكز معاينه فني به علت آلايندگي، 45 درصد به علت فني و 28 درصد به علت فني و آلايندگي در سنجشهاي مراكز معاينه فني مردود شدند كه در اين ميان خودروي پيكان 38 درصد مردودي داشته است و پس از آن نيز نيسان با 37 درصد و پرايد با 30 درصد قرار گرفتهاند. از ميان 38 درصد مردوديهاي خودروي پيكان 71 درصد به علت آلايندگي بوده است و براي خودروي پرايد نيز 50 درصد مردوديها به علت آلايندگي بوده است. به گفته وي در
7 ماهه سال جاري، 5 ميليون و 500 دستگاه خودرو در مراكز معاينه فني حضور پيدا كردهاند كه نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 28 درصدي داشته است. وي همچنين در مورد آمار خودروهايي كه در تست معاينه فني مردود شدهاند نيز گفت: در 7 ماهه نخست سال 96، 72 درصد از خودروهايي كه به مراكز معاينه فني مراجعه كردهاند نمره قبولي دريافت كردهاند و اين نشان ميدهد كه به موضوع معاينه فني به صورت سختگيرانهتري پرداخت شده است. وي با بيان اينكه در يكهزار و 219 شهر كشور مراكز هيدرواستاتيك وجود ندارد، گفت: با توجه به كمبود مراكز هيدرواستاتيك و اينكه برخي از استانها اين مراكز را ندارند، به رانندگان خودروهاي دوگانه سوز برگههاي معاينه فني سهماههاي داده ميشود تا در اين مدت بتوانند به اين مراكز جهت تاييد فني مخازن خود مراجعه كنند تا تعداد اين مراكز را افزايش دهيم. موضوع معاينه فني خودروهاي گازسوز سوژه بعدي سوال خبرنگاران بود كه قيصردر اين خصوص گفت: در حال حاضر 39 مركز هيدرواستاتيك - مخصوص معاينه خودروهاي گازسوز- در 16 استان كشور وجود دارد كه اين مراكز در 39 شهر پخش شده است اما متاسفانه 15 استان كشور شامل يكهزار و 219 شهر فاقد مراكز هيدرواستاتيك هستند. به همين دليل مشكلاتي براي مالكان خودروهاي دوگانه سوز ايجاد شده بود. بر همين اساس مقرر شد برگه معاينه فني به خودروهاي دوگانه سوز داده شود تا در مدت سه ماه اين خودروها جهت اخذ گواهي تاييد فني مخازن گاز خود اقدام كنند. وي همچنين در خصوص هزينههاي معاينه فني مخازن گازسوز نيزگفت: بازديد سطح يك كه شامل بازديد چشمي ميشود مبلغ 22 هزار تومان و بازديد سطح دو 64 هزار تومان هزينه است ضمن آنكه 28 هزار تومان نيز براي باز و بسته كردن مخازن هزينه دريافت ميشود. به اين ترتيب در مجموع براي اخذ تاييديه فني مبلغ 117 هزار تومان از مالكين خودروهاي دوگانه سوز دريافت ميشود. اين مبلغ براي خودروهايي كه دو مخزنه هستند 204 هزار تومان خواهد بود. مدير اجرايي معاينه فني خودروهاي كشور در بخش ديگري از صحبتهاي خود در خصوص فراواني مراكز معاينه فني تا آبانماه سال جاري گفت: از ميان يكهزار و 246 شهر كشور، 337 شهر داراي مراكز معاينه فني هستند و 905 شهر نيز فاقد مركز معاينه فني هستند. در حال حاضر مجموعا 481 مركز معاينه فني با 594 خط معاينه فني در كشور فعال است كه از اين ميان 42 مركز با 72 خط در استان تهران و 13 مركز با 40 خط در شهر تهران مشغول فعاليت هستند. وي با ذكر اينكه دوربينهاي نصب شده در سطح شهر تمامي خودروها را رصد ميكنند در مورد معاينه فني موتوسيكلتها نيز گفت: ما مشكلاتي در مورد نرم افزارهاي لازم براي تست موتورها داريم كه به زودي رفع خواهد شد ولي در مجموع آمادهايم تا معاينه هر موتوري كه به ما مراجعه كند را انجام دهيم. اما آيا طرح LEZ در تمامي شهرها اجرايي خواهدشد ؟ قيصر در اين زمينه گفت: فعلا اين طرح در تهران اجرايي شده است ولي ما آمادهايم تا از طريق بانك اطلاعاتي خودروهايي كه داريم پاسخگوي استعلام پليس در سراسركشور باشيم. سال گذشته نيز اين پتانسيل وجود داشت ولي اينكه چرا اين طرح در كل كشور اجرايي نشد، سوالي است كه بايد مسوولان مرتبط جوابگو باشند.