• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3944 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱۰ آبان

بنيانگذاران چرم درسا از قراردادشان با سواروسكي مي‌گويند

درسا توسط سواروسكي برند فاخر خاورميانه در حوزه چرم شناخته شد

هفته گذشته رونمايي از محصول چرم درسا با لايسنس سواروسكي سروصداي زيادي را به پا كرد. رخدادي كه خبر از اخذ لايسنس برندينگ سواروسكي توسط درسا را دارد تا در آينده دانش فني و تكنولوژي جواهرسازي با چرم ايراني تلفيق و به عرصه بين‌الملل وارد شود. شاهين فاطمي مديرعامل و اميركاظم نورمحمدي رييس هيات‌مديره گروه درسا در حاشيه رونمايي از محصول چرم درسا با لايسنس سواروسكي از سه دهه‌ اي كه بر درسا گذشته است و مفاد گواهينامه پارتنري با سواروسكي مي‌گويند. متن اين گفت‌وگو در ادامه مي‌آيد:

 

از درسا بگوييد چه شد كه از يك كارگاه كوچك به اين سطح در ايران و دنيا رسيديد؟

فاطمي: پس از سه سال فعاليت در حوزه چرم درسا به اين نتيجه رسيديم كه بايد نخستين كارخانه صنعتي توليد اين محصول را در ايران احداث كنيم. در سال 77 و در كمتر از 6 سال توانستيم بزرگ‌ترين كارخانه توليد محصول چرمي كه دو هزار متر بود را تاسيس كنيم. دهه اول ما، دهه توليد بود و ما همه تلاشمان را روي تنوع، كيفيت و توليد صنعتي گذاشتيم و اينگونه دهه اول ما در سال 80 به پايان رسيد. سال 79 بود كه احساس كرديم كه ديگر تنها توليد باكيفيت كافي نيست و ما نيازمند يكسري ويژگي‌هاي ديگر براي مشتري هستيم.

چه ويژگي‌هايي لازم بود تا براي مشتريان برند درسا تامين شود؟

نورمحمدي: در آن زمان بين تمام توليدكنندگان مرسوم بود كه بر روي كالاهايشان نشان خارجي مي‌زدند. كالاي خارجي به واسطه كيفيت و طراحي بسيار برتر شمرده مي‌شد. اين بود كه برند درسا را در سال 79 ثبت كرديم تا با كيفيتي در حد استانداردهاي جهاني كالاي ايراني را با افتخار توليد كنيم و به اين صورت نخستين فروشگاه چرم درسا افتتاح شد و كالاهاي چرم درسا با نام و نشاني برخاسته از ايران عرضه شدند.

بعد از يك دهه فعاليت، دهه دوم چگونه آغاز شد؟

فاطمي: من دهه دوم درسا را دهه برندينگ نامگذاري كرده‌ام. در سال 80 ما برند را ثبت كرديم و نخستين فروشگاه رسمي يك برند ايراني را ارايه كرديم. قيمت‌ها را تثبيت، خدمات پس از فروش و دكورهاي يكسان را در نظر گرفتيم. در پايان سال 80 فروشگاه‌هاي استاندارد را داشتيم و برند درسا كاملا ميان مردم جا افتاده و محبوبيت خاصي پيدا كرده بود. خوشحال بوديم از اينكه توانسته بوديم مي‌توان برند ايراني را ساخت و همزمان با ما خيلي از برندهاي صنعت چرم آغاز به كار كردند و پايه‌گذاري برندسازي ايراني آغاز شد.

نورمحمدي: همان‌طور كه مي‌بينيد هم‌اكنون در حوزه كاري ما هيچ برند خارجي نتوانسته است وارد شود. نه ترك‌ها توانسته‌اند وارد شوند و نه چيني‌ها. چراكه پس از اينكه ما و همكاران ما در اين صنعت برندسازي خود را آغاز كرديم، ساير برندها هم به ميدان آمدند و همه نوع قيمتي در اين صنعت ايجاد شد و اين باعث اعتماد مشتري‌ها شد. ارزيابي‌هاي فعلي ما از مشتريان نشان مي‌دهد كه به برند چرمي ايراني اعتقاد دارند در صورتي كه مدت زماني نه چندان دور، كالاي چرمي در حال از بين رفتن بود.

پس از پشت سرگذاشتن دهه دوم، برند درسا چطور وارد دهه سوم فعاليت خود شد و به مرحله شكوفايي رسيد؟

فاطمي: آغاز دهه 90 ما به اين فكر كرديم كه مردم ديگر نيازي به برند ندارند. بنابراين به فكر ارايه ويژگي‌هاي جديد به مشتري‌هايمان افتاديم و آنجا آغاز دهه «سبك زندگي» درسا بود كه درسا تصميم گرفت وارد زندگي مشتريانش شود. دومين برند ما كه برند تاج درسا بود در بخش جواهرات آغاز به كار كرد و موفق شد كه بازار بزرگي را به دست بياورد. مشابه گروه درسا كه الان برندهاي چرم درسا، تاج درسا، خانه درسا و كافه درسا را شامل مي‌شود در دنيا تعدادشان كمتر از 10 مورد است و درسا افتخار مي‌كند كه جزو اين ده برند بزرگ جهاني است كه مي‌تواند شبكه بزرگي از زندگي افراد را پوشش بدهد. در دهه سوم ما دوست داشتيم كه با مشتريانمان زندگي كنيم با به وجود آمدن برند «خانه درسا» ما توانستيم سهم بزرگي از زندگي چرمي را به وجود بياوريم، علاوه بر اين براي آشنايي با مشتريان و ثبت لحظاتي خاطره‌انگيز با آنان «كافه درسا» به وجود آمد. بنابراين آدم‌ها امروز مي‌آيند و در كافه درسا با هم قهوه مي‌خورند و بدون آنكه از ما خريد كنند با ما زندگي مي‌كنند. كم كم احساس كرديم كه نياز است وارد سطح بين‌المللي شويم بنابراين مطالعاتي را آغاز كرديم. بهترين روش براي ورود ما به عرصه بين‌المللي عقد يك قرارداد با يك برند اروپايي بود.

اين روند از چه زماني آغاز شد؟

تقريبا از سال 91 اين موضوع در ذهن ما بود و همكارانمان مطالعاتي را روي برندهاي مختلف داشتند و در اين ميان سواروسكي به ما پيشنهاد همكاري داد.

آيا تنها از سواروسكي پيشنهاد داشتيد يا اينكه پيشنهاد ديگري هم مطرح شده بود؟

بله. برند پيركاردين در سال 90 به ما پيشنهاد كرد كه با لايسنس پيركاردين در ايران توليد را آغاز كنيم.

چرا اين پيشنهاد را قبول نكرديد؟

نورمحمدي: درآن زمان نياز به تقويت زير ساخت‌ها در درسا احساس مي‌شد به همين جهت به توسعه برند و تقويت زيرساخت‌هايمان پرداختيم.

فاطمي: از سوي ديگر لايسنس پيركاردين به ما دانش فني را نمي‌داد. ولي همزمان سواروسكي در خاورميانه به دنبال يك پارتنر مي‌گشت كه در صنعت چرم بتواند كريستال‌هاي خودش را قوي‌تر مطرح كند چراكه سواروسكي در دنيا قدرت بالايي در صنعت جواهرات دارد و برندهاي مشهور هم كه از برند سواروسكي استفاده كرده‌اند بيشتر از صنعت جواهرات استفاده كرده‌اند.

چه مميزي‌هايي صورت گرفت كه ايران را در ميان كشورهاي خاورميانه، انتخاب كردند؟

فاطمي: دفتر خاورميانه سواروسكي مطالعات منسجمي انجام داده بود و بازار ايران براي آنها يك بازار خوب محسوب مي‌شد. طبق گزارش خودشان، برند درسا برترين برند خاورميانه در حوزه چرم است و با مكاتباتي كه ميان ما و آنها انجام گرفت در كمتر از دو سال و با جلسات و سفرهاي متعددي كه برگزار شد ما موفق شديم كه گواهينامه همكاري و پارتنري سواروسكي را دريافت كنيم.

وجه تمايز نمايندگي فروش با لايسنس چيست؟

فاطمي: توجه داشته باشيد كه لايسنس برند با نمايندگي فروش تفاوت دارد. در نمايندگي ما تنها فروشنده كالاها هستيم اما ما امروز مي‌توانيم براي مشتري‌هايي كه دوست داشتند كالاي خارجي با كيفيت‌تري بخرند با كمك سواروسكي و مشاوره‌هايي كه در بخش طراحي از آنها گرفتيم كالاي چرمي با لايسنس سواروسكي توليد و عرضه شد. محصول ما تنها محصول چرمي رويداد سواروسكي در هفته گذشته بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون