• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3949 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۱۶ آبان

يك تيراندازي ديگر در امريكا 26 كشته برجا گذاشت

تهديد اصلي امريكا، مهاجران مسلمان نيستند

تيراندازي‌هاي متعدد در امريكا كماكان قرباني مي‌گيرد. تفاوتي نمي‌كند كه كجاي اين كشور باشد. غرب امريكا در لاس‌وگاس يا جنوب امريكا در تگزاس؛ هرجايي از ايالت‌هاي 50 گانه امريكا هر لحظه اين امكان وجود دارد كه يك تيراندازي جان تعداد زيادي از مردم اين كشور را به خطر اندازد. در آخرين تيراندازي‌اي كه رخ داد 26 نفر در يك كليسا واقع در شهر كوچك ساترلند اسپرينگ جان خود را از دست دادند. به گزارش سي‌ان‌ان گفته مي‌شود، در ميان كشته‌شده‌ها حداقل هشت نفر از اعضاي يك خانواده به چشم مي‌خورند كه عملا يك نسل از خانواده آنها در اين كليسا جان خود را از دست دادند. شهر كوچك ساترلند اسپرينگ حدود 30 مايلي شرق سن‌آنتونيو واقع در ايالات تگزاس قرار دارد. طبق آمار گفته مي‌شود بيش از 20 نفر در اين تيراندازي زخمي شده‌اند. گرگ ابوت، فرماندار تگزاس اين تيراندازي را بدترين قتل‌عام در تاريخ اين ايالت دانست. فريمن مارتين، مدير منطقه‌اي اداره ايمني عمومي تگزاس اعلام كرد كه ضارب اصلي با يك تفنگ شكاري قربانيان را هدف قرار داده است. وي افزود كه كشته‌شده‌ها بين 5 تا 72 سال سن داشته‌اند.
در ميان كشته‌شده‌ها يك زن حضور داشت كه حدودا پنج‌ماهه حامله بود و به همراه سه فرزند ديگرش به كليسا آمده بودند كه همگي آنها در جريان اين تيراندازي جان خود را از دست دادند. دو عضو ديگر اين خانواده نيز كشته و سه عضو ديگر نيز زخمي شدند.
گزارش‌ها حاكي از آن است كه يك دختر 14 ساله نيز در ميان كشته‌شده‌ها بود كه هنگام اين اتفاق پدر و مادرش خارج از ايالت حضور داشتند. آن‌گونه كه مقامات محلي گفته‌اند تيرانداز پس از حمله كليسا را ترك كرد و تحت تعقيب قرار گرفت و ساعاتي بعد جسد وي در يك خودرو پيدا شد. يكي از شاهدان به شبكه محلي وابسته به سي‌ان‌ان گفت كه جسد اين فرد مسلح در ماشينش پيدا شده است. دونالد ترامپ، رييس‌جمهوري ايالات متحده كه در ادامه تور آسيايي خود وارد ژاپن شده بود در كنفرانس خبري روز دوشنبه نسبت به اتفاق رخ داده ابراز تاسف كرد و گفت كه معتقد است اين نوع تيراندازي به دليل مشكل سلامت رواني رخ مي‌دهد نه موضوع مربوط به قوانين كنترل اسلحه در امريكا.
تيرانداز چه كسي است؟
گزارش‌ها حاكي از آن است كه مظنون اصلي اين تيراندازي دوين پاتريك كلي است كه 26 سال سن دارد. پليس به طور رسمي، كلي را به عنوان تيرانداز معرفي نكرده، اما اكنون او به عنوان مظنون اصلي اين ماجرا شناخته مي‌شود و مقامات گفته‌اند هنوز مشخص نيست چه چيزي او را براي چنين اقدامي تحريك كرده است. به گفته سخنگوي نيروي هوايي ايالات متحده، كلي از سال 2010 در پايگاه هوايي در نيومكزيكو خدمت كرده است. با توجه به سخنان استفانك كلي در سال 2012 به دليل بدرفتاري با همسر و فرزندش، يك سال به زندان منتقل شد و رتبه او نيز كاهش پيدا كرد. در آوريل سال 2016 نيز كلي يك اسلحه از فروشگاه خريداري مي‌كند كه همان اسلحه‌اي است كه در حمله تگزاس مورد استفاده قرار گرفته است. يك مقام اطلاعاتي، امنيتي به سي‌ان‌ان گفت كه هيچ اطلاعات محرمانه‌اي در بررسي پس‌زمينه پرونده او هنگام خريد اسلحه وجود نداشته است.
حمله چگونه صورت گرفت؟
اين تيراندازي براي نخستين بار در يك جايگاه سوختگيري نزديكي كليسا رخ داد. مقامات محلي مي‌گويند كه به ناگاه مشاهده كردند كه يك اتفاق مشكوك نزديكي پمپ بنزين رخ داده و فردي ماشين خود را ترك كرده است. گزارش‌ها حاكي از آن است كه فرد مهاجم پيش از ورود به كليسا نيز چند گلوله شليك كرده است. شاهدان عيني مي‌گويند به ناگاه ديديم تعدادي زيادي از مردم روي زمين افتاده‌اند و خون بر كف زمين جاري است و همه از ترس فرياد مي‌كشند. گفته مي‌شود هنگامي كه يك شهروند عادي ديگر كه اسلحه با خود داشته و قصد مقابله با مهاجم را داشت پس از هدف قرار دادن فرد مهاجم، او اسلحه خود را پرت كرده و پا به فرار مي‌گذارد و شهروندان به دنبال او مي‌روند. گزارش‌ها حاكي از آن است كه در تعقيب و گريزي كه بين مهاجم و ساكنان محلي رخ مي‌دهد او سوار بر ماشين سعي مي‌كند تا فرار كند اما به ناگاه در يك دره سقوط مي‌كند و وقتي كه به سمت ماشين فرد مهاجم مي‌روند متوجه مي‌شوند كه زخمي است اما كسي نمي‌دانست كه اين زخم گلوله بوده يا اينكه از تصادف به وجود آمده است. به گفته يك مقام مسوول در FBI يك اسلحه در ماشين پيدا شده و فرد مهاجم نيز جان خود را از دست داده است.
جامعه بهت‌زده
ساعت‌ها پس از اين تيراندازي ساكنان ساترلند اسپرينگ دور هم جمع شدند و در محل حادثه شمع روشن كردند و رهبران مذهبي نيز براي آرامش حاضران سخنراني و دعا كردند. اما تمامي مردم در بهت و حيرت اين واقعه قرار داشتند. طبق آخرين آماري كه توسط مقامات محلي منتشر شد 23 نفر در داخل كليسا و دو نفر نيز در خارج از كليسا جان باختند و يك نفر در بيمارستان كشته شد.
تبعيض رييس‌جمهور امريكا
اگر واكنش‌هاي دونالد ترامپ را در دو اتفاق اخير در ايالات متحده بررسي كنيم، يكي در نيويورك كه حمله تروريستي و ديگري در كليساي تگزاس كه يك حمله مسلحانه بود دو تفاوت عمده در واكنش‌هاي او ديده مي‌شود. دونالد ترامپ بلافاصله پس از حمله تروريستي نيويورك اعلام كرد كه در خصوص كارت سبز و مهاجرت تجديد نظر مي‌كند و بايد فرد مهاجم اعدام يا به گوانتانامو منتقل شود. اما چه تفاوتي ميان فردي كه در نيويورك با ماشين به مردم هجوم برد با فردي كه با تفنگ به مردم حمله كرد، وجود دارد. تنها اقدام رييس‌جمهور ايالات متحده از ژاپن اين بود كه قانون حمل سلاح در امريكا را توجيه كند تا اين موضوع تبديل به بهانه‌اي براي محدوديت حمل اسلحه در امريكا نشود. مشخص نيست كه بايد چند اتفاق مشابه لاس‌وگاس يا تگزاس در امريكا رخ دهد تا دولتمردان امريكايي متوجه شوند كه تهديد اصلي براي آنها مهاجران يا مسلمانان نيستند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون