• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3950 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱۷ آبان

بازتاب

راهپيمايي اربعين به خاطر حضور ميليوني مسلمانان از موضوعات مورد توجه رسانه‌هاي دنيا است اما برگزاري اين مراسم در سال گذشته به خاطر نزديكي زماني به انفجارهاي داعش در حوالي كربلا، بيش از هميشه مورد توجه قرار گرفت.

 

اينترنشنال بيزينس تايمز در گزارشي به راهپيمايي ميليوني به مناسبت اربعين و اقدامات مقامات عراقي براي برقراري امنيت آن پرداخته است. بر اساس اين گزارش مسير 80 كيلومتري راهپيمايي صدها هزار زاير شيعه عراقي، توسط خودروهاي زرهي، سربازان و آمبولانس تجهيز شده است. بمب‌گذاري يك هفته قبل از اربعين و سفر بيش از يك ميليون ايراني از ديگر موضوعات مورد اشاره در اين گزارش است.
واشنگتن‌پست راهپيمايي ميليوني مسلمانان بعد از چهل روز عزاداري را بهترين فرصت براي نظرسنجي از شيعيان ايراني و عراقي دانسته است و نوشته كه حدود 90 درصد از شركت‌كنندگان در نظرسنجي از گفت‌وشنود سني و شيعه حمايت‌مي كنند. واشنگتن پست همچنين مي‌نويسد: اكثريت پاسخ‌دهندگان مخالف مداخله نظامي امريكا هستند و از توافق هسته‌اي ايران و غرب حمايت مي‌كنند.
عرب نيوز در گزارشي از گردهمايي بزرگ مسلمانان به مناسبت اربعين و حضور قابل توجه ايرانيان در آن نوشته است.
گردهمايي‌اي كه مسلمانان به خاطر اداي احترام به امام حسين با وجود تهديدات تروريستي آن را حفظ مي‌كنند. اين رسانه عربي همچنين از اقدامات عراق براي
برقراري امنيت و خدمات حمل و نقل به زايرين گزارش داده است.
اينديپدنت در گزارشي راهپيمايي اربعين را عجيب و غريب توصيف كرد و از قول نصيح الخطابي، رييس شوراي استاني كربلا نوشت كه در اين چند روز بيش از 17 تا 20 ميليون نفر به عراق سفر كرده‌اند، اكثريت آنها ايراني بوده و با وجود خطر حملات گروه‌هاي افراطي از چند روز قبل پياده، راهي زيارت شده‌اند. اين گزارش همچنين، انفجار سال گذشته (14 نوامبر 2016) در نزديكي كربلا را يادآوري مي‌كند؛ انفجاري كه داعش مسوول آن بود و 6 كشته به جاي گذاشت.

هافينگتون‌پست در گزارشي از تعداد راهپيمايان اربعين كه سال به سال بيشتر مي‌شود، نوشته و اين رويداد سالانه را منحصر به فرد توصيف مي‌كند. دليل اين رسانه امريكايي براي منحصر به فرد خواندن اربعين انجام راهپيمايي با وجود هرج و مرجي است كه داعش در منطقه ايجاد كرده است. هافينگتون پست همچنين مي‌نويسد اجتماع سالانه زايران اربعين نشانگر آن است كه نگراني از هيچ گروه تروريستي مانع نمايش ايمان‌شان نمي‌شود.

ديلي نيوز‌اند آنلايز در گزارشي به پيشينه راهپيمايي سالانه مسلمانان اشاره كرده و مي‌نويسد كه مردم پير و جوان با عشق و علاقه به اين راهپيمايي مي‌روند. از غذا، چاي، خرما، نوشيدني‌هاي سرد و كساني كه پاهاي زايرين را ماساژ مي‌دهند نوشته و يادآوري مي‌كند كه اين مراسم در دوران حكومت ديكتاتور صدام حسين ممنوع شده بود. اين گزارش همچنين به تهديد داعش مي‌پردازد و مي‌نويسد كه مردم بدون ترس از گروه افراطي و انفجارهاي اخيرش براي زيارت رفته‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون