• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3951 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۲۰ آبان

سيدحسن نصرالله در دومين سخنراني در 10 روز گذشته :

حزب‌الله لبنان تحت نفوذ ايران نيست

سيد‌حسن‌ نصرالله، دبيركل حزب‌الله لبنان به مناسبت اربعين امام حسين‌(ع) و روز «شهيد حزب‌الله» در مجتمع فرهنگي «شاهد» در بيروت به سخنراني پرداخت، اين دومين سخنراني وي در طول يك هفته اخير و پس از استعفاي ناگهاني «سعد الحريري» و سفر وي به عربستان بود. مهم‌ترين محورهاي سخنان دبيركل حزب‌الله به شرح زير است:
  ‌مقاومت در لبنان موفق شد اراضي اين كشور را از دست تروريست‌ها آزاد كرده و نيروي بازدارنده‌اي در برابر زياده‌‌خواهي‌هاي رژيم اسراييل و تهديدات اين رژيم ايجاد كند.
 ‌داعش وهابي كه دولت امريكا و عربستان آن را ساخته‌اند، هم‌اكنون نفس‌هاي آخر را مي‌كشد.
 ‌لبنان وارد يك بحران جديد سياسي شده و اين بحران به اين بستگي دارد كه لبناني‌ها چگونه با آن برخورد و تعامل داشته باشند. در طول يك سال گذشته، لبنان در ثبات سياسي به سر برد و ما توانستيم رييس‌جمهور را انتخاب و دولت وحدت ملي تشكيل بدهيم. مجلس نمايندگان نيز شروع به كار كرد، قانون انتخابات و بودجه را وضع كرد و پس از سال‌ها خصومت، گروه‌هاي لبناني شروع به مذاكره كردند و امنيت و ثبات ما در جهان بي‌بديل بود در حالي كه در اين شرايط ايده‌آل و خوب به سر مي‌برديم، عربستان سعودي با عجله رييس دولت را فراخواند و او را مجبور به استعفا و خواندن بيانيه‌اي كرد كه براي او نوشته شده بود و لبنان را در مقابل شرايط جديدي قرار داد.
 ‌سعد حريري در عربستان در بازداشت است و از بازگشت وي به لبنان ممانعت مي‌شود.
 ‌ما هم همصدا با جريان و فراكسيون المستقبل مي‌گوييم سعد الحريري بايد به لبنان برگردد.
 ‌اطلاعاتي دارم مبني بر اينكه عربستان از اسراييل خواسته به لبنان حمله كند.
 ‌ما به همراه تمامي مردم لبنان و همراه با جريان «المستقبل» بر لزوم بازگشت حريري تاكيد مي‌كنيم؛ او اگر استعفا داده بايد به لبنان باز گردد و هر‌چه مي‌خواهد بگويد. ما توهين به نخست‌وزير را توهين به كل لبنان مي‌دانيم؛ حتي اگر با همديگر اختلاف سياسي داشته باشيم.
 ‌‌ما دخالت آشكار عربستان در امور داخلي لبنان و اين‌گونه رفتار توهين‌آميز با سعد حريري از زمان ورودش به فرودگاه را محكوم مي‌كنيم.
 ‌استعفاي سعد حريري غيرقانوني و بر‌خلاف قانون اساسي لبنان است، اين استعفا ارزشي ندارد چرا كه زير فشارهاي عربستان صورت گرفته است.
 ‌ما مي‌دانيم كه عربستان از ايران عصباني است و دايره عصبانيتش هم به حدي است كه حزب‌الله را هم در‌بر‌گرفته؛ اما اين شيوه و عكس‌العمل توهين‌آميز آنها را درك نمي‌كنيم.
 ‌ايران در لبنان نفوذ دارد ولي بر‌خلاف عربستان، دخالت نمي‌كند. بين نفوذ ايران و نفوذ عربستان در لبنان تفاوت زيادي است، عربستان در امور داخلي لبنان دخالت مي‌كند ولي ايران اين‌گونه نيست.
 ‌ايران قدرت منطقه‌اي بزرگي است. حزب‌الله لبنان تحت نفوذ ايران نيست و تصميم‌گيري‌هاي مستقل دارد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون